اومیکرون، 70 برابر سریعتر از دلتا؟

5 علامتی که از مشخصه های اصلی ابتلا به اومیکرون است

یک ماه هم نیست که شناسایی ویروس اومیکرون در جهان می گذرد اما در این مدت کم دانشمندان موفق شده اند برخی از ویژگی های این ویروس را شناسایی کنند.
کد خبر: ۱۳۵۳۴۵۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، پروفسور تیم اسپکتور اپیدمیولوژیست بریتانیایی هشدار داده است که علائم اومیکرون بیشتر شبیه علائم سرماخوردگی کلاسیک است تا کووید و تزریق واکسن احتمالاً به کاهش علائم شدید ویروس در صورت ابتلا به بیماری کمک می کند.

تجزیه و تحلیل موارد در لندن، جایی که این ویروس جدید با بیشترین سرعت در حال رشد است، شایع‌ترین علائم ویروس را بین 3 تا 10 دسامبر گزارش کرد: آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلو درد. هیچ یک از اینها علائم کلاسیک ویروس کرونا نیست یعنی: سرفه مداوم ، درجه تب بالا یا تغییر و از دست دادن حس چشایی و بویایی. اسپکتور، می گوید: «علائم اومیکرون را که شبیه علائم سرماخوردگی است تشخیص بدهید. علائم اومیکرون عمدتاً علائم سرماخوردگی، آبریزش بینی، سردرد، گلودرد و عطسه است بنابراین افراد باید در خانه بمانند زیرا ممکن است کرونا باشد.

پروفسور اسپکتور در اظهارنظرهای این هفته گفته است که علائم «کلاسیک» کووید مانند تب، سرفه یا از دست دادن بویایی، اکنون فقط در تعداد کمی از موارد وجود دارد.

و او اضافه کرد که به نظر می رسد اومیکرون از تاثیرگذاری واکسن ها در برابر ابتلا کم می کند، اما این واکسن ها همچنان برای همه مردم جهان حیاتی هستند. او گفت: «ما همچنین شاهد دو تا سه برابر بیشتر شدن ابتلاهای خفیف اومیکرونی هستیم که از دلتا بیشتر می شوند.»

مطالعات مختلفی در رابطه با این انجام شده که اومیکرون تا چه اندازه سریع است.

بررسی های اولیه نشان داده است که اومیکرون 70 برابر از دلتا سریع تر است.

گروهی از محققان دانشگاهی در هنگ کنگ همچنین دریافتند که نوع جدید 10 برابر کندتر از نسخه قبلی خود در ریه ها تکثیر می شود.

این یافته به این نظریه می افزاید که اومیکرون نسبت به انواع گذشته خفیف تر است.

 

آزمایشی بر روی ریه

محققان بافت ریه را در آزمایشگاه در معرض سویه اصلی کووید که سال گذشته در ووهان شناسایی شد، همراه با دو نوع آن قرار دادند تا نحوه رفتار ویروس‌ها پس از عفونت را مقایسه کنند.

اومیکرون در این آزمایش سریعتر در برونش تکثیر شد. برونش جایی در لوله هایی است که نای و ریه ها را به هم متصل می کنند.

مشخص شد که دلتا خیلی سریعتر در ریه ها تکثیر می شود، جایی که بیشتر ویروس می تواند منجر به شدیدترین بیماری شود.

این یافته ممکن است سرنخ بیولوژیکی پشت این باشد که چرا پزشکان اصرار دارند افراد آلوده به این سویه فقط علائمی شبیه سرماخوردگی دارند.

اما از سویی دیگر آزمایشات دیگری انجام شده که مدعی است اومیکرون آن طور که می گویند خفیف و ملایم نیست.

در حال حاضر تعداد کمتری از بیماران مبتلا به کووید در مقایسه با موج های قبلی در بخش های بیمارستانی در آفریقای جنوبی بستری می شوند و این امیدها را برانگیخته است که این سویه نسبت به رقبای قبلی کشنده تر است.

اما این نظریه که اومیکرون خفیف تر است فعلا از سویی گروهی از دانشمندان و ویروس شناسان بریتانیایی رد شده چرا که به اعتقاد آنها اومیکرون در شرایطی بروز کرده که جمعیت زیادی از مردم جهان واکسینه شده اند بنابراین مقابل ویروس ها قوی ترند.

شاید اگر واکسنی در کار نبود آنگاه اومیکرون از دلتا قوی تر و خطرناک تر بود. البته همه اینها هنوز تایید نشده است اما چیزی که مشخص به نظر می رسد این است که اومیکرون علائمی همانند سرماخوردگی خفیف دارد.

مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها