آیا محاسبات مکرون واقع‌ بینانه است؟

امانوئل مکرون به‌شدت از شکست در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۲ هراسان است و راه مقابله با این هراس را تقویت سبد رای خود به هر قیمت ممکن می‌داند.
کد خبر: ۱۳۵۳۰۶۱

او حتی امروز به نئوفاشیست‌ ها و نژادپرستان نیز امیدوار شده است تا بلکه با تصویب قوانین سرسختانه علیه مسلمانان و مهاجران بتواند بخشی از آرای آنها را به سبد رای حزب متبوعش یعنی جمهوری به پیش هدایت کند.

با این حال هنوز حدود چهار ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه زمان باقی مانده است و امکان دارد آرای سلبی برخلاف محاسبات مکرون نتواند وی را از کابوس تک‌دوره‌ای شدن در کاخ‌ الیزه برهاند.

بهتر است در این خصوص نیم نگاهی به نظرسنجی‌ها بیندازیم. طبق نظرسنجی موسسه الب والری پکرس، نامزد جمهوریخواهان فرانسه در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری پیش رو با ۵۲درصد بر امانوئل مکرون با ۴۸درصد پیروز خواهد شد.

گفتنی است انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه در دو مرحله برگزار می‌شود. در مرحله نخست، نامزدها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و دو نامزد پیروز راهی دور نهایی می‌شوند.

بر اساس نظرسنجی‌های دور نخست، مکرون با ۲۳درصد و پکرس با ۲۰درصد موفق به راهیابی به دور نهایی خواهند شد.

در این میان، مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه نیز با کسب ۱۵درصد آرا (پنج پله سقوط) به دور دوم راه نخواهد یافت اما در دور دوم انتخابات، بسیاری از رای‌دهندگان ترجیح می‌دهند آرای خود را دیگر به سود مکرون به گردش درنیاورند حتی برخی طرفداران جبهه ملی فرانسه (ملی‌گرایان افراطی) نیز به‌رغم اقدامات نژادپرستانه دولت مکرون حاضر نیستند سبد رای رئیس‌جمهور بی‌تجربه و جوان فعلی فرانسه را در صورت راهیابی به دور نهایی انتخابات فربه کنند.

مکرون اکنون جایگاه محکمی در فرانسه و اتحادیه اروپا ندارد. حتی برخی تحلیلگران معتقدند اگر وی به روش کسب آرای سلبی یا بهره‌گیری از اختلاف رقبای خود دوباره در مسند ریاست‌ جمهوری بنشیند، به رئیس‌جمهوری نامحبوب تبدیل خواهد شد که بیشتر مخالف شهروندان، شاید مجالی برای پایان دوره جدید ریاست‌جمهوری به وی ندهند.

در هر حال، اقدامات نژادپرستانه و اسلام‌هراسانه دولت فرانسه مصداق یک بازی دوسرباخت برای کاخ الیزه محسوب می‌شود. نباید فراموش کرد که مشارکت اندک شهروندان فرانسوی در انتخابات شوراهای محلی امسال (جایی که حدود ۸۰درصد فرانسوی‌ها در انتخابات شرکت نکردند) پیام واضحی را در خصوص آینده سیاسی مکرون به وی مخابره کرده است. پیامی که وی تحت تاثیر نگاه محدود و محاسبات غیرعاقلانه خود هنوز آن را دریافت نکرده است.

حنیف غفاری - دبیر گروه بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها