گروه های حقوق بشر از دیدار برنامه ریزی شده امانوئل ماکرون با محمد بن سلمان در عربستان سعودی در روز شنبه انتقاد کرده اند. این اولین دیدار علنی یکی از رهبران اصلی غرب با ولیعهد عربستان پس از ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار توسط دولت سعودی خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۵۱۰۰۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، سه سال از قتل فجیع جمال خاشقچی می گذرد و در این مدت سران کشورهای مختلف از دیدار مستقیم با ولیعهد عربستان سعودی پرهیز کرده اند.

عدم ملاقات و صحبت با وی یعنی جلوگیری از مشروعیت دادن به حاکمیت وی.

اما اقدام مکرون نشان می دهد که حداقل یک رهبر بزرگ غربی آماده است تا به طور رسمی روابط خود را با ولیعهد به طور مستقیم برقرارکند.

کمتر از یک سال از انتشار گزارش آژانس های اطلاعاتی آمریکا می گذرد، گزارشی که دست داشتن مستقیم بن سلمان در قتل خاشقچی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش گاردین، فرانسه منافعی راهبردی در عربستان دارد اما هیچ چیز نمی تواند مشروعیت این حکومت را که روزنامه نگاران را می کشد، فعالان حقوق بشر را تهدید می کند، مدافعان حقوق زنان را زندانی می کند، غیرنظامیان یمنی را سلاخی می کند و جامعه بین المللی را فریب می دهد، توجیه کند.  آگنس کالامار، یک تبعه فرانسوی که به عنوان دبیرکل عفو بین الملل فعالیت می کند، گفت: ماکرون با خم شدن به سمت شراکت با عربستان، خود و کشورش را کوچک می کند.

پس از متهم شدن مکرون به تلاش برای «بازسازی» شاهزاده محمد، دفتر او از این نشست دفاع کرد و به خبرنگاران گفت که عربستان سعودی «بازیگر اصلی در منطقه» است و تاکید کرد که فرانسه گفتگویی با پادشاهی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها