وزیر امور خارجه هند طی سخنانی در مجلس نمایندگان این کشور گفت: تحریم‌ های آمریکا ارتباطی با پروژه بندر چابهار در ایران ندارد و این بندر در حال فعالیت است.
کد خبر: ۱۳۵۲۳۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، «اس جایشانکار» وزیر امور خارجه هند روز جمعه به «لوک سابها» (اعضای مجلس نمایندگان) گفت که تحریم‌ های آمریکا علیه ایران تاثیری بر پروژه بندر چابهار هند در ایران نداشته است.

وی در پاسخ به سوال «ریتش پاندی» عضو حزب «بی اس پی» خاطرنشان کرد که توافقنامه در سال ۲۰۱۶ امضا شده است و آنها در سال ۲۰۱۸ پایانه را در اختیار گرفته اند.

جایشانکار افزود: تا کنون ۶ جرثقیل تامین کرده‌ایم و پایانه بطور کامل عملیاتی شده است.

وی همچنین گفت: تمام توافق‌نامه های ما درباره عملیات در بندر چابهار به ایران محدود می باشد و بندر در حال فعالیت است.

هاب ترانزیت و مسیری باثبات برای رسیدن به هند

وزیر خارجه هند در ادامه تاکید کرد که بندر چابهار ایران به عنوان یک هاب ترانزیت تجاری برای منطقه ظاهر شده و یک مسیر باثبات و اقتصادی‌تر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به هند و بازار جهانی است.

به گزارش هندوستان تایمز، اظهارات جایشانکار در یک پاسخ مکتوب به سوالی در «لوک سابها» حاکی از ادامه تعهد هند به این بندر واقع در ساحل دریای عمان (مکران) با وجود مطرح شدن گمانه‌زنی‌هایی درباره اعتبار این پروژه پس از تسلط طالبان بر افغانستان است.

وی گفت: بندر چابهار تا حد زیادی دسترسی مورد نیاز به دریا را برای کشور محصور در خشکی افغانستان فراهم کرده است. این بندر همچنین به عنوان هاب ترانزیت تجاری برای منطقه ظاهر شده است. این مسیری باثبات و اقتصادی‌تر برای کشورهای محصور در خشکی منطقه به منظور رسیدن به هند و بازار جهانی است.

بر اساس این گزارش، بندر چابهار انتقال کمک‌های انسانی بخصوص در دوره پاندمی کرونا را تسهیل کرده است و هندوستان از این بندر برای انتقال ۷۵ هزار تن گندم به عنوان کمک غذایی به کشور افغانستان در سال ۲۰۲۰ استفاده کرد.

در جریان سفر نخست وزیر هند به ایران در مه ۲۰۱۶ یک توافقنامه سه جانبه برای تاسیس کریدور ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی (توافق چابهار) به امضای هند، ایران و افغانستان رسید. هند در توسعه فاز اول پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار با همکاری دولت ایران مشارکت دارد.

وزیر خارجه هند همچنین در پاسخی به «ریتش پاندی» از حزب «باهوجان ساماج» (BSP) گفت: این کشور به ارائه کمک کلی به میزان ۸۵ میلیون دلار و کمک تسهیلاتی ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی متعهد شده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها