ماه‌نورد چینی یوتو ۲ یک «سازه عجیب و اسرارآمیز» بر روی نیمه پنهان ماه پیدا کرده است. این مکعب اسرارآمیز نزدیک به یک دهانه برخوردی مشاهده شده است.
کد خبر: ۱۳۵۱۸۱۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ ماه‌نورد چینی یوتو ۲ یک «سازه عجیب و اسرارآمیز» بر روی نیمه تاریک ماه پیدا کرده است. این مکعب اسرارآمیز در ماه نوامبر در افق و در فاصله حدود ۸۰ متری محل قرار گرفتن ماه‌نورد، در دهانه فون کارمان، نزدیک به یک دهانه برخوردی مشاهده شده است.

یوتو ۲ دو سه ماه آینده را صرف حرکت از این سو به آن سوی دهانه خواهد کرد تا نگاه دقیق‌تری به این شیء اسرارآمیز بیاندازد که به احتمال زیاد، بیش از هرچیزی به یک تخته سنگ شباهت دارد. «کلبه اسرارآمیز» (به زبان چینی «شنمی سیائون) نام اولیه‌ای است که «اور اسپیس»، کانال ترویج علمی چینی مرتبط با سازمان ملی فضایی چین (CNSA)، به آن داده است.

اندرو جونز، روزنامه‌نگار مسائل فضا، در توئیت خود نوشته است: «خب، این هرم یا چیزی مرتبط با بیگانگان فضایی نیست، اما قطعا چیزی است که باید باید بررسی شود و تشخیص جزئیات بسیاری در عکس دشوار است. اما گاهی در جریان برخورد اجرام آسمانی، تخته‌سنگ‌های بزرگ (سمت راست) سر از خاک بیرون می‌آورند. همان گونه که در ماموریت چانگ‌ای ۳ که در اول دسامبر هشت سال پیش انجام شد، دیده شد.»

یوتو ۲ و فرودگر چانگ‌ای ۴ اولین بار در سال ۲۰۱۹ به ماه رسیدند و از این رو نخستین کاوشگر فضایی ساخته انسان بودند که به سمت پنهان نزدیک‌ترین قمر طبیعی ما راه یافتند.

به گفته رسانه‌های دولتی چین، این ماه‌نورد از ماه مه امسال تاکنون بیش از ۷۰۰ متر بر روی سطح ماه طی کرده است و قادر است با شش چرخ خود به سرعت ۲۰۰ متر در ساعت برسد.

این ماه نورد همچنین حامل مقادیری بذر پنبه بود و در تلاش بود تا نخستین شکل حیات را بر روی سمت پنهان ماه کشت دهد، و نیز مقادیری خاک، ترتیزک صخره (نوعی گیاه)، دانه روغنی کلزا، بذر سیب زمینی، مخمّر و تخم مگس سرکه با خود داشت.

اگرچه گیاه پنبه جوانه زد، البته در یک ظرف آلومینیومی ۱.۱۵ میلیون پوندی، اما پس از آن به سرعت اعلام شد که آن جوانه‌ها در اثر سرما از بین رفته‌اند.

پروفسور لیو هانلونگ، سرپرست آن پژوهش از دانشگاه چونگ‌کینگ، می‌گوید: «ما به دقت درباره زنده ماندن و بقا در فضا در آینده فکر کرده‌ایم. مطالعه روی رشد این گیاهان در شرایط با گرانش پایین، به ما امکان می‌دهد که بنای استقرار آینده خود در فضا را پایه‌ریزی کنیم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها