رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزدعنوان کرد:

بازسازی بیش از10 درصد بادگیرهای استان یزد

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد گفت : بیش از 900بادگیردر استان وجود دارد که در ۴ سال اخیر نزدیک به ۱۰ درصد بادگیرهای استان بازسازی شده است.
کد خبر: ۱۳۵۱۶۸۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، محسن عباسی هرفته در اولین همایش ملی بادگیر در دانشگاه یزد اظهارداشت : در محدوده بافت تاریخی شهر یزد از سال 1335تا کنون بیش از 900 بادگیر در شهر وجود داشته است که از این تعداد بیش از 10 درصد بادگیرها بازسازی شده است.

 وی افزود: ۴ مولفه اصلی منظر سرزمینی، خط آسمان، سیمای بام و نمای پنجم که متولیان شهر میراث جهانی به منظور حفاظت از منظر و غنی شدن شهر باید به آن توجه کنند.

 عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: بادگیر ها نه فقط به عنوان یک عنصرمعماری بلکه به عنوان عامل مهم و تاثیر گذاردر حفظ این 4مولفه محسوب می شود.

عباسی هرفته ساخت بادگیرهای تزئینی و استفاده از الگوهای غیر اصیل را از جمله تهدیدهای زیان بخش برای بافت تاریخی و بادگیر برشمرد و افزود: این تهدیدها به سبب ضعف نظارت و آگاهی بخشی به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: مستند نگاری و شناسنامه دار کردن بادگیرها، پایش مستمر پژوهش های بین رشته ای و چند بعدی و ترویج الگو های اصیل می تواند به عنوان توصیه های حفاظتی کارساز باشد
رئیس پایگاه میراث جهانی شهر یزد با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی در زمینه بادگیر از حیث اصالت و هویت شهری، گفت: این آگاهی بخشی در بحران های زیست محیطی از جمله مصرف انرژی و مصرف آب نیز می تواند نقش موثری ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها