کتاب «دکتر سوکراتس» توسط فرنوش جعفری، بانوی گزارشگر ورزشی در شیراز ترجمه و به بازار نشر آمد.
کتاب «دکتر سوکراتس» توسط فرنوش جعفری، بانوی گزارشگر ورزشی در شیراز ترجمه و به بازار نشر آمد.
کد خبر: ۱۳۵۱۵۹۱
به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این کتاب درباره اسطوره و فوتبالیست برزیلی سوکراتس برازیلیرو سامپائو د سوزا ویرا د الیویرا بازیکن و کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال برزیل در دهه ۸۰ میلادی است.
 
به گفته مترجم این کتاب، کسانی که جام‌های جهانی فوتبال ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ را دیده‌اند، او را فراموش نمی‌کنند. ویژگی ظاهری که سوکراتس داشت، اندام باریک و بلند در کنار ستاره‌بودنش به همراه دیگر ستارگان تیم ملی فوتبال برزیل، او را به دلیل شباهت به چه‌گوارا، از دیگران متمایز می‌کرد.
 
فرنوش جعفری، عنوان کرد: خصلتی که سوکراتس را از دیگر بازیکنان متفاوت ساخت، همین بود که علاوه بر اینکه تحصیل‌کرده و پزشکی خوانده بود، در حوزه سیاست هم فعال به‌شمار می‌رفت و خیلی تلاش می‌کرد بازیکنان دیگر را هم مشتاق کند که هم بخوانند و ببینند و به آن حقی که باشگاه‌ها به آن‌ها می‌دهند، راضی نباشند. او باور داشت که مسائل باشگاه‌ها باید توسط بازیکنان رصد شده و آن‌ها هم در تصمیم‌گیری‎های آن سهیم باشند.
 
مترجم کتاب دکتر سوکراتس با بیان اینکه دموکراسی «کویینتیانس» توسط این فوتبالیست اسطوره‌ای برزیل شکل گرفت، افزود: در باشگاه کویینتیانس برزیل داستان بر این اساس بود که اگر بازیکنی می‌خواست جذب تیم شود، کل تیم باید نظر می‌دادند. هر تصمیمی که قرار بود در باشگاه گرفته شود بازیکنان هم در آن نقش داشتند.
 
به گفته جعفری، کتاب دکتر سوکراتس را «اندرو داونی» نوشته که روزنامه‌نگاری اسکاتلندی است، اما برای یک دهه در برزیل زندگی کرد. او در پوشش اخبار برزیل به‌ویژه اقتصاد فعالیت می‌کرد. داونی هنگامی که می‌بیند برزیل رسانه‌های قدرتمندی ندارد و در بازتاب اخبار، فرهنگ و اتفاقات تلاشی انجام نمی‌گیرد شروع به نوشتن کتاب دکتر سوکراتس می‌کند.
 
وی، ادامه داد: داونی در حین نوشتن کتاب و آنچه پیرامون دکتر سوکراتس است، در مورد فرهنگ مردم برزیل و نحوه زندگی کردن آنان و آداب و رسومشان هم اشاراتی داشته است.
 
جعفری بیان کرد: کتاب دارای فصل‌بندی نیست؛ اما برهه‌های زندگی دکتر سوکراتس را در ۱۹ بخش پیش برده و از بدو تولد او تا شروع فوتبالش در «بوتافوگو» و در نهایت درگذشتش در سال ۲۰۱۱ داستان ادامه پیدا می‌کند و کلیه مراحل فوتبالی او و جام‌های جهانی که ما فقط تصویری از آن را دیدیم و پشت پرده اتفاقاتی که در جام‌جهانی ۱۹۸۲ افتاد، به صورت کامل در این کتاب هست و بازی به‌یادماندنی ایتالیا و برزیل که «روسی» سه گل زد و داستان رفتنش به تیم فوتبال «فیورنتینا» ایتالیا، اقدامات سیاسی که انجام داد و زندگی شخصی‌اش به رشته تحریر درآمده است.
 
این گوینده رادیو و گزارشگر ورزش، ادامه داد: کتاب دکتر سوکراتس در ۴۰۰ صفحه توسط انتشارات هم‌گو -که نشری تخصصی در زمینه ورزش است- به بهای ۷۵ هزار تومان به چاپ رسیده است.
 
به گفته جعفری، زبان اصلی کتاب انگلیسی است، زیرا اندرو داونی اهل ادینبرو اسکاتلند و از زبان اصلی به فارسی ترجمه شده است.
 
او درباره فعالیت خود در حوزه گزارشگری ورزش هم گفت: از سال ۱۳۹۶ به صورت تخصصی در زمینه فوتبال در رادیو مرکز فارس آغاز به کار کردم و حدود ۴ سال است که هم برای رادیو ورزش گزارش می‌کنم و به عنوان کارشناس با یک رادیو و تلویزیون اینترنتی همکاری دارم.
 
جعفری افزود: این کتاب اولین تجربه‌ام در زمینه ترجمه است. ترجمه کتاب دکتر سوکراتس پیشنهاد نشر هم‌گو بود و به دلیل اینکه مقاله‌هایم را در سایت نود خوانده بودند، پیشنهاد داده شد.
 
یادآور می‌شود: فرنوش جعفری از گویندگان رادیو و تلویزیون است که پیش از این در سال ۹۶ یک بازی را در شبکه استانی گزارش کرده است و شاگرد خسرو والی‌زاده به‌شمار می‌رود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها