استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تا زمانیکه توزیع واکسن در دنیا ناعادلانه باشد و کشور‌های آفریقایی و آمریکای جنوبی به طور کامل واکسینه نشوند، همچنان باید منتظر جهش‌های بیشتر کرونا باشیم.
کد خبر: ۱۳۵۰۳۸۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر ناجی با اشاره به بروز ویروس امیکرون بعنوان یک تهدید جدی گفت: پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا ضروری است گستردگی این نوع جهش یافته کرونا نشان می‌دهد که ظرفیت بیشتری برای فرار از مصونیت واکسن‌ها دارد بنابراین کنترل کرونا در گرو سطح پوشش بالای واکسیناسیون علیه این بیماری است.

وی با اشاره به این که سویه جدید اُمیکرون دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند، افزود: به نظر می‌رسد با توجه به چرخش سریع این واریانت در مدت زمان کوتاه، از قدرت سرایت پذیری بالایی نیز برخوردار باشد.

دکتر علیرضا ناجی گفت: امیکرون (Omicron) در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی است که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه است و در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه نوع امیکرون (B.۱.۱.۵۲۹) دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند افزود: به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا به نوع امیکرون تقریبا در تمام مناطق آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

دکتر ناجی با اشاره به این که محققان هنوز هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد بیماری شدید این نوع (Omicron) پیدا نکرده‌اند ادامه داد: هنوز خیلی زود است که بگوییم نوع جدید کووید-۱۹ چگونه رفتار خواهد کرد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با تاکید بر این که آمار و میزان شیوع گونه‌های جدید کرونا تماما وابسته به سیستم‌های ردیابی، نظارتی و پایش ژنتیکی کشوهاست توصیه کرد: برای کاهش خطر ابتلا به جهش‌های جدی کرونا بهتر است تا کاهش قطع زنجیره کووید-۱۹ پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهمتر واکسیناسیون با بالاترین حد خود نزدیک شود.

وی تجربه بازگشایی و کاهش محدودیت عجولانه در برخی از کشور‌های اروپایی را تجربه تلخی توصیف کرد و پرهیز از بازگشایی‌های عجولانه و رفع محدودیت‌ها تا رسیدن به حداقل زنجیره انتقال را خواستار شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها