«استیون سوندهایم» آهنگساز و ترانه سرای آمریکایی برنده جایزه گرمی، اسکار، تونی و پولیتزر و از چهره‌های اسطوره‌ای تئاتر موزیکال در ۹۱ سالگی درگذشت.
کد خبر: ۱۳۴۹۷۹۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، «استیون سوندهایم» که به عنوان یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های تئاتر موزیکال شناخته می‌شود در طول دوران فعالیت هنری خود ساخت موسیقی و ترانه برای بسیاری از نمایش‌های موزیکال برادوی از جمله «سوئینی تاد»، «آرایشگر شیطانی خیابان فلیت»، «کمپانی»، «یکشنبه در پارک با جورج»، «داستان وست ساید» و «کولی: یک حکایت موزیکال» را بر عهده داشته است.

این آهنگساز و ترانه‌ساز متولد نیویورک در مجموع موفق به کسب ۸ جایزه گرمی، ۹ جایزه تئاتر تونی شامل جایزه یک عمر دستاورد در عرصه تئاتر، یک جایزه آکادمی اسکار و یک جایزه پولیتزر شده است. او تنها آهنگسازی است که توانسته هست جایزه تئاتر تونی را به خود اختصاص دهد.

«استیون سوندهایم» در سال ۲۰۱۵ نیز از سوی رئیس جمهور وقت آمریکا برای مجموعه آثارش مدال آزادی به عنوان بالاترین نشان شهروندی را دریافت کرد.

او که متولد ۲۲ مارس ۱۹۳۰ بود، نخستین نمایش موزیکال را در سن ۹ سالگی در تئاتر برادوی تماشا کرد و پس از تحت نظارت «اسکار هامراشتاین» در زمینه تئاتر موزیکال آموزش دید و پس از گذشت چند سال ساخت نمایشنامه موزیکال «ایوان جلویی در فلت بوش» نوشته برادران «اپستاین» را به روی صحنه ببرد، اما این نمایش که قرار بود در سال ۱۹۴۵ اجرا شود چندین سال بایگانی شد.

نقطه عطف فعالیت هنری «سونهایم» با نگارش متن نمایش موزیکال «داستان وست ساید» شکل گرفت که نمونه‌ای معاصر از «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر نوشته «لئونارد برنستاین» است. این نمایش موزیکال در سال ۱۹۵۷ در برادوی به روی صحنه رفت و در مجموع ۷۰۰ بار اجرا شد. نسخه سینمایی این نمایش موزیکال نیز در سال ۱۹۶۱ موفق به کسب ۱۰ جایزه اسکار شد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی و همزمان با ۸۰ سالگی «استیون سوندهایم» یکی از سالن‌های تئاتر برادوی به نام نامگذاری شد و سال پس از آن نیز سالن تئاتری در لندن نیز به افتخار «سوندهایم» نامگذاری شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها