یادداشت؛ به قلم «سمیرا میرحاج»؛ روانشناس کودک و نوجوان و مشاور مهارتهای زندگی

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان

گفت و گوی جام جم آنلاین با روانشناس و مربی مهارتهای زندگی؛

روانشناسی مدرسه

«سمیرا میرحاج»؛ روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان به موضوع روانشناسی مدرسه پرداخت
کد خبر: ۱۳۴۶۴۱۰

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از سمنان، «سمیرا میرحاج»؛ روانشناس و مربی مهارتهای زندگی در گفت و گو با جام جم آنلاین به موضوع روانشناسی مدرسه پرداخت.

روانشناسان مدرسه چه می کنند؟

روانشناسان مدرسه با دانش آموزان، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی، کار می کنند و به آنها در برخورد با مشکلات رفتاری، مسائل آموزشی، ناتوانی ها و سایر جنبه ها کمک می کنند. آنها هم چنین با اولیاء و معلمان برای ایجاد روش هایی جهت مقابله با رفتار های دانش آموزان در خانه و سر کلاس کار می کنند. از دیگر وظایف روانشناسان مدرسه می توان به آموزش دانش آموزان، اولیاء و معلمان در باره ی چگونگی مدیریت شرایط بحرانی و مشکلات سوء مصرف مواد اشاره کرد.

    مشاوره

    ارزیابی

    مداخله

    جلوگیری

    پژوهش و برنامه ریزی

 

مزایای روانشناسی مدرسه

روانشناسان مدرسه قادرند به موفقیت دانش آموزان کمک کنند. از انجا که اغلب روانشناسان مدرسه در دبستان ها و دبیرستان ها کار می کنند،از برنامه ی کاری قابل پیش بینی برخوردارند. روانشناسان مدرسه با طبقات مختلف اجتماع، از جمله مشاوران، معلمان، اولیاء و دانش آموزان ارتباط دارند.

معایب روانشناسی مدرسه

مشکلات کار با دانش آموزان و اولیاء ممکن است به بالا رفتن سطح استرس در روانشناسان مدرسه بینجامد. استرس مربوط به کار می تواند به ناتوانی جسمی و بی رمقی منجر شود.

امروزه با توجه به رشد قابل ملاحظه آموزش ویژه نقش روانشناسی مدرسه در ارزیابی دانش آموزان برای واجد شرایط بودن جهت خدمات آموزش ویژه بیشتر شده است. یکی از مولفه های مهم کار روانشناس مدرسه بکار گیری دامنه ی گسترده ای از ابزار ها و مقیاس های شناختی است. مهارت روانشناسان مدرسه در کار با ابزار های سنجش غالبا برای نیاز های دانش آموزان خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

برنامه ریزی و توسعه امر راهنمایی

راهنمایی و مشاوره ی موثر در مدرسه از همکاری کلیه کارکنان در امر برنامه ریزی تحصیلی به دست می آید. نقش مشاور در زمینه برنامه ریزی عبارتند از:

    کمک به تعیین و توصیف هدفهای برنامه

    تعیین نیازمندی های شاگردان به امر راهنمایی و مشاوره

    کمک به تکوین برنامه عملی

    هماهنگ ساختن جنبه های مختلف برنامه در طول خدمات راهنمایی و مشاوره

    ارزشیابی برنامه راهنمایی و کمک کردن به دست اندرکاران دیگر در راه ارزیابی فعالیتهایشان راهنمایی و مشاور

شیوه عملی روانشناسی مدرسه

اصل مهم در این طیف این است که مشاور، قسمت عمده ای از وقت خویش را به مشاور فردی با شاگردان یا گروه کوچکی از آنان اختصاص دهد. مشاور می کوشد تا به شاگرد کمک کند خود را به عنوان فردی صاحب رای و فهم درک نماید. فردی که می تواند در سرنوشت خویش موثر باشد، نیز برای شاگرد اطلاعات شخصی و محیطی مناسب برای مواجهه با مسائل و مشکلات، نیازمندیها انتخاب دروس و رشته تحصیلی، نحوه ورود به برخی مدارس و هنرستانها و... فراهم نماید.

مشاوره تلفنی رهیاب از طرق زیر تماس حاصل نمایید. شما می توانید به صورت تلفنی و حضوری از خدمات مرکز مشاوره تلفنی رهیاب بهره مند شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
اجتهاد زنان سیره عُقلاست

درگفت‌وگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کرده‌ایم

اجتهاد زنان سیره عُقلاست

نیازمندی ها