به گزارش جام جم آنلاین خراسان شمالی ؛ چند روزی است که در استان با کمبود مرغ مواجه هستیم.
کد خبر: ۱۳۴۵۴۰۶

کمبود مرغ در استان خراسان شمالی موضوع تازه ای برای شهروندان نیست و در گذشته نیز شاهد چنین مسئله ای بوده ایم .
بدلیل گرانی گوشت قرمز و ماهی ، بخش قابل توجهی از سبد غذایی شهروندان ، خصوصا طبقات ضعیف درآمدی را گوشت مرغ تشکیل می دهد ، اما نوسانات قیمت و نیز کمبود مرغ باعث گردیده تا این مواد غذایی نیز از سفره این قشر ازشهروندان  حذف و برای آنها مشکلات زیادی را فرآهم کرده است .

گفتگوی جام جم با شهروندان در رابطه با کمبود مرغ

رضا محمدی یکی از شهروندانی است که در این خصوص به خبرنگار جام جم می گوید : متاسفانه برای چندمین بار است که مردم با معضل نبود و یا گرانی مرغ مواجه می شوند ، این بار نیز به دلیل کمبود این مواد غذایی بعضی از مرغ فروشی ها تعطیل بوده یا یخچال آنها خالی است ، چرا مسئولان برای رفع این مسئله کاری نمی کنند ، ما با این قیمتها نمی توانیم گوشت قرمز یا حتی ماهی بخریم ، حداقل بتوانیم مرغ را جایگزین کنیم .

گوهری شهروند دیگری که با ابراز نارضایتی از وضع موجود اظهار داشت : در این هوای سرد و شرایط کرونایی باید نقطه به نقطه شهر را بگردیم تا شاید بتوانیم مرغ پیدا کنیم ، خیلی وقت است که برای تهیه نیازهای اولیه جهت گذراندن زندگی یا باید در صف ها بایستیم یا با افزایش روزانه قیمت ها   روبرو شویم و برای عدم تهیه حداقل ها شرمنده زن و بچه باشیم .

دلایل کمبود گوشت مرغ 

رئیس اتحادیه لبنیات ، مرغ فروشان و قصابان شهر بجنورد ، در جواب سئوال  خبرنگار ما ، مشکل اصلی کمبود گوشت مرغ در شهر بجنورد را کمبود نهاده دانست و افزود : در گذشته نیاز مرغ در شهر بجنورد ۱۷ تن در روز بوده که تقریبا هم این مقدار جوابگو شهر بود ، اما با وجود بازگشایی مجدد  رستورانها ، تالارها و مجالس این مقدار افزایش یافته و به 25 تن در روز رسیده .

حسین قاسم زاده ادامه داد : به دلیل افزایش فاصله زمانی بین جوجه ریزی ها در استان موجب گردید تا در مقطعی جوجه ها هنوز به سن کشتار نرسن که باعث شد توزیع مرغ کم شده و به ۱۰ تا ۱۲ تن در روز برسد ، از طرفی هم بدلیل بازگشایی رستورانها ، تالارها و مجالس مصرف مرغ افزایش داشته و به حدود ۲۵ تن در روز رسید ، این موضوع باعث گردید که در سطح بازار کمبود احساس شود .

مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران گوشتی و تخم گذار استان در گفتگو با خبرنگار جام جم گفت : با توجه به اینکه طی چند ماه گذشته با افزایش قیمت جوجه روبرو بودیم و در این بازه زمانی مرغداران تمایل کمتری به جوجه ریزی داشتند ، اتحادیه سراسری برای پایین آوردن قیمت طرحی را پیاده کرد که باعث شد ، جوجه ریزی در کل کشور و نیز در استان ما با کاهش روبرو شود .

معصومه قربانی با اشاره به اینکه این طرح یکی از دلایل کمبود گوشت مرغ در بازار بوده ادامه داد  : در این طرح فاصله بین دو جوجه ریزی را افزایش داده ، بطوری که از دوره اول جوجه ریزی تا دوره بعدی باید ۹۰ روز فاصله باشد ، این موضوع باعث گردید تقاضا برای جوجه ریزی پایین بیاید .

وی در ادامه  رواج بیماری بین جوجه ها  و تلفات بالا در واحدهای مرغداری استان ،  را از دیگر دلایل کمبود گوشت مرغ دانست و اظهار داشت : این اواخربیماری درمرغداری ها رواج یافته  وبخاطر اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد واحدهای مرغداری خراسان شمالی در شهرستان شیروان بوده و با فاصله کمی از هم قرارگرفتن ، باعث گردید اکثر جوجه ها درگیر بیماری شده و مقدار طلفات در مرغ داری های استان بالا رود .


مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی  مرغ داران گوشتی و تخم گزار خراسان شمالی افزود : سرانه مصرف گوشت مرغ در استان روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار قطعه  است .

معصومه قربانی در جواب سئوال خبرنگار ما  ،که با این تفاسیر  ، مشکل کمبود گوشت مرغ در استان کی حل می شود اظهار داشت : با توجه به اینکه اکنون تقاضا بالا رفته ،  قیمت جوجه  نیز تا حدودی متعادل شده و چند روزی است قیمت مرغ زنده نیز در استان افزایش داشته، تمایل هم برای جوجه ریزی بیشتر شده و انشاالله در ماه های آینده در استان کمبود مرغ نخواهیم داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها