این برنامه به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی از رادیو سلامت پخش می‌شود

مخاطب خاص، مسؤولان را نشانه می‌رود

برنامه مخاطب خاص روزهای شنبه از رادیو سلامت پخش می شود. تهیه کننده و مجری کارشناس برنامه درباره جزییات آن گفتند.
برنامه مخاطب خاص روزهای شنبه از رادیو سلامت پخش می شود. تهیه کننده و مجری کارشناس برنامه درباره جزییات آن گفتند.
کد خبر: ۱۳۴۵۰۲۳
 

به گزارش جام جم، «مخاطب خاص» این عنوان برای هر کسی معنای خاصی می‌دهد. گاه ما در کلامی که می‌نویسیم یا بیان می‌کنیم به شوخی یا جدی می‌گوییم این حرف‌ها مخاطب خاص دارد؛ مخاطبی که قطعا با دیگر افرادی که شنونده حرف‌های ما هستند می‌توانند متفاوت باشند. از این نگاه عمومی که بگذریم در رادیو سلامت برنامه‌ای وجود دارد که دو سال از عمر آن می‌گذرد و تیغ پیکانش بیشتر به سوی مسؤولان نشانه رفته.در بسیاری از موارد دیده می‌شود پس از آن‌که مسؤولان درباره موضوعی تصمیم می‌گیرند پس از دریافت بازخورد عمومی و نتایج کار، به تصحیح تصمیم خود می‌پردازند که این مهم هزینه‌های بسیاری را برای کشور و جامعه به همراه دارد. در این نگاه، تعامل رسانه و مسؤولان و تشریح پیشنهادهای کارشناسان زبده در هر حوزه‌ای می‌تواند کمک کند تصمیم‌سازی‌ها پخته‌تر و براساس شرایط حقیقی باشد نه آنچه روی کاغذ تخمین زده می‌شود.برنامه مخاطب خاص در حوزه سلامت تلاش کرده این گام را محکم بردارد تا جایی که همراه با پاندمی کرونا، این برنامه علاوه بر ایجاد آگاهی برای مردم، کاستی‌ها و معضلات و مشکلات پیش رو را نیز برای مسؤولان تشریح کرده و با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعضای ستاد مقابله با کرونا و نمایندگان مجلس و حضور کارشناسان بخش سلامت، فضای تعاملی را برای کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حوزه سلامت ایجاد کرده است. برای اطلاع از جزئیات این برنامه گفت‌وگویی با مرتضی میلانی، تهیه‌کننده برنامه و دکتر جواد نوفرستی، مجری و کارشناس مخاطب خاص داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مطالبه گری

مرتضی میلانی، تهیه‌کننده برنامه مخاطب خاص در این باره می‌گوید: برنامه از تیر ۹۸روزهای شنبه  ساعت ۲۰ تا ۲۱ تا امروز پخش می‌شود. محتوای برنامه را درخصوص نظام سلامت و مشکلات این بخش بنا نهادیم، زیرا   آسیب‌های این بخش به مردم بازمی‌گردد. سعی ما بر این بوده با حضور مسؤولان و کارشناسان و کسانی که بحث‌های مشورتی در باب مشکلات ارائه می‌کردند به موضوعات مورد بحث بپردازیم و تا امروز تصور می‌کنم توانسته‌ایم صدای مردم را به مسؤولان برسانیم.

وی یادآور می‌شود: مخاطبان این برنامه بیشتر خاص هستند. بازخوردهای خوبی از مردم داشتیم. بحث بیمه و درمان و کادر درمان و مسائلی از این دست به نظام سلامت برمی‌گردد و مشکلات در این بخش مردم را درگیر می‌کند.

این تهیه‌کننده رادیو توضیح می‌دهد: برنامه در دوران کرونا نقشی اساسی داشته است. مطالبه‌گری در این دوران سرلوحه کار قرار گرفت و به عنوان نمونه در این برنامه قول تزریق روزی یک میلیون دوز واکسن از مسؤولان گرفته و این مهم به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شد. این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: آگاهی‌سازی و نظرات پیشنهادی این برنامه برای دولت برای بازگشایی مدارس و لاک داون‌های پیشنهادی در ایام کرونا پررنگ بوده است و صرفا مطالبه‌گری نداشتیم و پیشنهادهایی را نیز مطرح می‌کردیم.

وی تصریح می‌کند: همیشه درباره رادیو گفته می‌شود رادیو، رسانه بحران‌هاست. رادیو سلامت در پاندمی کرونا نقشی پررنگ داشت. فرهنگسازی در خصوص دستورالعمل‌های بهداشتی، مصرف ویتامین‌هایی از جمله ویتامینD و جلوگیری از عفونت‌ها از مواردی بود که رادیو سلامت بر آن تاکید داشت و  خانم اعتماد سعید، مدیر شبکه دغدغه بحث مسائل تخصصی را داشته و بر حضور استادان دانشگاهی در برنامه‌های رادیویی تاکید دارد.

میلانی می‌گوید: در کنار این مهم سعی کردیم باورهای غلط را مطرح و آن را تصحیح کنیم تا جلوی سودجویان فضای مجازی گرفته شود. در پاندمی کرونا سبک زندگی سالم را مطرح‌کردیم و در زمینه آگاهی‌بخشی و امیدبخشی قدم برداشتیم، زیرا یکی از رسالت‌های مهم رسانه همین است.  وی بیان کرد: تلاش ما بر این بوده صدای مردم باشیم و مشکلات را به گوش مسؤولان برسانیم تا در تصمیم‌سازی‌ها با اطلاعات و آگاهی بیشتری اقدام شود.
 
مخاطب خاص یک گام جلوتر از دیگران

دکتر جواد نوفرستی، مجری-کارشناس برنامه مخاطب خاص نیز درباره جزئیات این برنامه می‌گوید: شروع برنامه مخاطب خاص به تیرماه سال ۹۸  می‌گذرد و دو سال و چهار ماه از عمر این برنامه برمی‌گردد. از تیرماه سال ۹۹ با این برنامه همکاری دارم و به عنوان یک مطالبه‌گر اجتماعی در نقش یک چالشگر به این برنامه دعوت شدم. این برنامه تمام تلاش خود را می‌کند که موضوعات داغ روز جامعه در حوزه سلامت را پوشش دهد نه این‌که به سوالات خاص پاسخ دهد.ما گاه سوژه‌هایی را مطرح می‌کردیم و در دیگر رسانه‌ها به آن پرداخت می‌شد و برنامه مخاطب خاص که شنبه شب ۸ تا ۹ شب پخش می‌شود از بسیاری از برنامه‌ها جلوتر بود.

وی ادامه می‌گوید: بعضا با توجه به اهمیت این برنامه بازپخش‌های بیشتری هم  داشته است و این برنامه پنجشنبه شب از ساعت ۲۰ تا ۲۱ شب نیز بازپخش دارد. در ایام کرونا موضوعی مهم‌تر از این ویروس نبود و یک‌سال است موضوعات برنامه ما روی کرونا متمرکز شده است. امیدواریم از این بحران عبور کنیم و به دیگر موضوعات مورد بحث حوزه سلامت برسیم.

این فعال رسانه‌ای توضیح می‌دهد: تلاش ما بر این بوده با توجه به موضوعات ویژه، کارشناسان زبده‌ای برای گفت‌وگو دعوت شوند و از نمایندگان مجلس تا مسؤولان نیز مهمان ما نیز بوده‌اند و در آخرین برنامه نیز سردار سپهر مهمان ما بودند. موضوع برنامه و مهمانان را پیش از اجرای برنامه در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌کنیم و در گروه‌های تخصصی نیز به مخاطبان اطلاعات هر برنامه ارائه می‌شود. جدا از بازخوردهای مردمی، تلاش کردیم مخاطب خاص داشته باشیم و هدف اصلی برنامه مخاطبان خاص هستند از جمله افراد دست‌اندرکار و تصمیم‌ساز حوزه وزارت بهداشت.

می‌توان با دید تحلیل جریان‌سازی کرد

جواد نوفرستی تاکید می‌کند: این برنامه خوشبختانه از سوی مخاطبان دنبال می‌شود و حس مثبتی دارم که این برنامه جایگاه خودش را دارد و حتی مخاطبان موضوع پیشنهاد می‌دهند. برنامه صرفا گفتاری و خبری و گزارش کار و توصیه محور نباشد و اطلاع رسانی و مطالبه‌گری بخش اصلی برنامه را تشکیل دهد. رسانه در اطلاع‌رسانی نقشی ضروری دارد و این مهم به مطالبه‌گری منجر می‌شود. وی تصریح می‌کند: آگاه‌سازی صرفا به مردم منحصر نمی‌شود و به مسؤولان نیز مربوط است. می‌توان با دید نقد و تحلیل جریان‌سازی و به گرفتن تصمیمات درست از سوی مسؤولان کمک کرد.

مجری برنامه مخاطب خاص ادامه می‌دهد: به یاد دارم وقتی تاکید می‌شد سرعت واکسیناسیون باید بالا برود مستمر در شهریورماه برای جا انداختن این مطالبه تلاش کردیم. اوایل شهریور در برنامه از مسؤولان درخواست کردیم زیرساخت‌ها و میزان واکسن‌های وارد شده تا دو هفته به سطحی برسد که بتوان براساس آن هدفگذاری‌ها را دنبال کرد. خوشبختانه‌این اتفاق رخ داد و در گفت‌‌وگو با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به این نگاه برنامه مخاطب خاص اشاره شد.

نوفرستی می‌گوید: رادیو نسبت به دیگر رسانه‌ها مزایای خاصی دارد و همزمان با گوش دادن به رادیو می‌توان به امور زندگی رسید. به عنوان فعال اجتماعی می‌بینم که رادیو جایگاه خاصی را در جامعه دارد و می‌توان بیش از پیش به این رسانه بها داد. پیشنهاد دارم گفت‌وگوی کارشناسان را کوتاه شده منتشر کنیم تا مخاطبان استفاده بهینه از سخنان آنان داشته باشند و به شنیده شدن برنامه کمک می‌کند.

فاطمه عودباشی/جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها