گرچه این روزها کمتر کسی سراغ پیامک‌های خطوط تلفن‌همراه می‌رود و سر و کار مردم بیشتر با پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی است اما هنوز هم اپراتورهای تلفن‌همراه، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و موسسات زیادی هستند که پیامک‌هایی را هرروز (بعضی روزها برای این‌که دلمان برایشان تنگ نشود روزی چند‌بار) برای ما ارسال می‌کنند.
گرچه این روزها کمتر کسی سراغ پیامک‌های خطوط تلفن‌همراه می‌رود و سر و کار مردم بیشتر با پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی است اما هنوز هم اپراتورهای تلفن‌همراه، کسب‌وکارها، شرکت‌ها و موسسات زیادی هستند که پیامک‌هایی را هرروز (بعضی روزها برای این‌که دلمان برایشان تنگ نشود روزی چند‌بار) برای ما ارسال می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۴۴۹۰۷

همین چند سال پیش بود که پیامک‌ های خدمات محتوایی خواسته و ناخواسته روی گوشی‌ها دیده می‌شدند و شارژ مالی خطوط را می‌بلعیدند. امروز راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های خدمات محتوایی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

مشکل دیگری به مشکلات قبلی اضافه شده است. فرض کنید در یک روز سه پیامک از یک اپراتور تلفن‌همراه برای شما ارسال می‌شود.

دو پیامک مفید و مورد نیاز شماست ولی پیامک سوم، نه مورد علاقه شماست و نه دوست دارید آن را دریافت کنید. احتمالا اولین راه‌حلی که به ذهن اکثر ما می‌رسد این است که شماره‌ای که از آن پیامک ارسال شده را بلاک کنیم.

اما اگر کمی دقت کنیم با این کار دیگر پیامک‌ های مفید این سرشماره نیز برای شما ارسال نخواهد شد. پس چه باید کنیم؟ چطور باید اعلام کنیم که چنین پیامک‌هایی را دوست نداریم و نمی‌خواهیم چنین پیامک‌هایی را دریافت کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی برخی از راهکارهای موجود بپردازیم.

لغو عضویت خدمات محتوا

بعد از کشمکش‌ها و چالش‌های زیاد بر سر مشکلاتی که خدمات محتوا یا خدمات ارزش افزوده (VAS) برای کاربران ایجاد کرده بود اپراتورهای تلفن‌همراه راهکاری نسبتا مناسب ارائه داده‌اند.

به این ترتیب هر‌یک از کاربران اپراتورهای تلفن‌همراه با شماره‌گیری ستاره ۸۰۰ مربع (#۸۰۰*) می‌توانند انتخاب کنند که خدمات محتوا برای آنها فعال یا غیرفعال شود.

همچنین کاربران می‌توانند وضعیت عضویت خود در خدمات محتوای فعلی را هم مشاهده کنند و ببینند خواسته یا ناخواسته در کدام‌یک از خدمت‌ها عضو هستند.

بعد از شماره‌گیری ستاره ۸۰۰ مربع، پیام زیر در گوشی تلفن‌همراه کاربران نمایش داده می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق گزینه‌ها می‌پردازیم.

خدمات فعال
قطع خدمات محتوایی
سوابق خدمات محتوایی

با شماره‌گیری عدد یک و ارسال آن می‌توانید خدمات فعال را مشاهده کنید. برای قطع خدمات محتوایی می‌توانید عدد دو را ارسال کنید. اگر قصد دارید که سوابق خدمات محتوایی که روی خط شما فعال بوده را مشاهده کنید، می‌توانید عدد ۳ را ارسال کنید. با شماره‌گیری عدد ۹ می‌توانید گزینه‌های دیگری را مشاهده کنید که کندوکاو آن را به خودتان می‌سپاریم.

راهکار خارجی‌ها

گرچه اپراتورهای همراه اول در کشور با راهکاری که بیان شد امکان فعال و غیرفعال‌سازی خدمات محتوایی را فراهم کرده‌اند اما هنوز مشکل قبلی پابرجاست. سؤال اینجاست که چطور می‌توانیم یک مدل پیامک خاص را بلاک کنیم؟

همان‌طور که گفتیم ممکن است از یک سرشماره پیامک‌های زیادی برای شما ارسال شود ولی شما یک مدل از این پیامک‌ها را مزاحم تشخیص دهید. اپراتورهای خارجی مانند AT&T راهکار جذابی را پیشنهاد داده‌اند که امیدواریم به‌زودی اپراتورهای داخلی هم این راهکار را برای کاربران کشورمان فعال کنند.

با استفاده از این راهکار، کاربران می‌توانند پیامک مورد نظر خودشان را به شماره تعیین شده ارسال کنند و از اپراتور بخواهند پیامک‌هایی با این محتوا را مزاحم بدانند. فرض کنید از یک سرشماره روزانه پنج پیامک تبلیغاتی برای شما ارسال می‌شود که سه مورد آن در مورد خرید ملک است و یک مورد درباره ابزارها و وسایل ورزشی است و یک پیامک هم در مورد بهبود شخصی است. اگر شما علاقه‌مند به دریافت پیامک‌های ملکی نباشید، می‌توانید این موضوع را به شماره تعیین‌شده توسط اپراتور ارسال کنید. اپراتور پیامک شما را بررسی می‌کند و در صورت تایید از آن به بعد شما پیامک‌های تبلیغاتی در حوزه املاک را دریافت نمی‌کنید.

حق کاربران چیست؟

بررسی دقیق حقوق کاربران در این زمینه نیاز به کارشناسی دقیق افراد حقوقی مطلع دارد اما تا جایی که مشخص و واضح است کاربران اپراتور حق دارند پیامک‌هایی را که علاقه‌مند به دریافت آن نیستند‌، بلاک کنند. این موضوع در گوشی‌های تلفن‌همراه در‌نظر گرفته شده است.اما با توجه به توضیحات به نظر می‌رسد این وظیفه اپراتورهاست تا تمهیداتی را برای بلاک کردن پیامک‌ها به صورت هوشمند و اختصاصی به کاربران عرضه کنند.

دسته‌بندی هوشمند پیامک‌ها

راهکار دیگری که به‌نظر می‌رسد می‌تواند مناسب باشد توسط برخی سیستم‌های ایمیل چند سالی است استفاده می‌شود. اگر به سرویس ایمیل خود در گوگل سر بزنید (Gmail) احتمالا متوجه نوع جدیدی از دسته‌بندی در پیام‌ها شده‌اید.

گوگل چند وقتی است، در نگارش جدید جیمیل دسته‌بندی پیام‌های ورودی را تغییر داده است. به این ترتیب ایمیل‌های تبلیغاتی و ایمیل‌های شبکه‌های اجتماعی از هم جدا شده‌اند. ایمیل‌های اصلی که مربوط به شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات نیستند در صندوق ورودی اصلی قرار دارند، پس وقتی کاربران بخواهند به ایمیل‌های اصلی دسترسی داشته باشند، می‌توانند به‌راحتی و بدون مشاهده ایمیل‌های شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌های تبلیغاتی، آنها را بررسی و مطالعه کنند.

اگر نرم‌افزارهای تلفن‌همراه مدیریت پیامک‌ها نیز همین امکانات را در اختیار کاربران قرار دهند احتمالا مشکلات زیادی در مورد ایمیل‌های مزاحم برای کاربران از بین خواهد رفت.

بلاک هوشمند پیامک‌ ها

این روزها هوش مصنوعی به کمک بسیاری از کسب‌وکارها آمده و در بهبود فرآيندهای آنها تاثیرات شایانی داشته است. شاید در آینده‌ای نزدیک بتوانیم شاهد حضور هوش مصنوعی برای بلاک هوشمند پیامک‌ها باشیم.

در حال حاضر این امکان در برخی گوشی‌ها

(به صورت کاملا محدود) وجود دارد که در صورت شناسایی محتوایی خاص، پیامک دریافتی به عنوان پیامک مزاحم (Spam) شناسایی شود. اما اگر این سیستم بتواند با کمک هوش مصنوعی کمی پیشرفت کند، می‌توانیم شاهد بلاک هوشمند پیامک‌های مزاحم باشیم.

فرض کنید نوع خاصی از پیامک تبلیغاتی (تبلیغات در مورد خرید و فروش ملک) شما را آزار می‌دهد. حال اگر امکانی وجود داشته باشد که بتوانید یک‌سری شرط برای بلاک کردن پیامک‌ها در‌نظر بگیرید احتمالا از شر این‌گونه پیامک‌ها خلاص می‌شوید. مثلا بتوانید مشخص کنید پیامک‌هایی که از فلان سرشماره با فلان کلمه (خرید ملک، فروش ملک) برای شما ارسال شده‌ به‌طور خودکار در بخش بلاک قرار بگیرد.

با توجه به پیشرفت‌های هوش مصنوعی و ایجاد چنین سیستم‌هایی برای کاربردهای دیگر احتمالا ایجاد و حضور چنین نرم‌افزارهای تلفن‌همراهی در آینده‌ای نزدیک دور از ذهن نیست.

محسن سمسار‌پور - پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها