مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر تشریح کرد؛

برنامه هفته ملی کودک در استان

در گفتگو با مدیرکل پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر مطرح شد

شخصیت پروری در کودکان

8 آبان روز نوجوان در تقویم کشور به ثبت رسیده است .به مناسبت نامگذاری این روز با متولی اصلی فعالیت های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان  با خانم سمیه رسولی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید
کد خبر: ۱۳۴۴۵۶۴

 

8 آبان روز نوجوان در تقویم کشور به ثبت رسیده است .به مناسبت نامگذاری این روز با متولی اصلی فعالیت های فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان  با خانم سمیه رسولی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید

 دوران نوجوانی اهمیت زیادی دارد به نظر شما کدام جنبه از زندگی نوجوان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟

نوجوانی یک دوره حساس و پر اهمیت در دوران زندگی هر فردی ست.دوره‌ای که فرد از مرحله کودکی با تمام شیرینی ها و لذت های کودکانه عبور کرده و وارد دوران پر هیجانی شده که ما بین کودکی و بزرگسالی ست .حالا باید نقشی متفاوت از آنچه که تا به امروز بوده است در خانواده و جامعه بپذیرد. دست به کشف و شهود دنیای پیرامون خود میزند و احساسات متفاوتی را در نوجوانی تجربه میکند. اگر این دنیای هیجان انگیز نوجوانی توسط بزرگسالان به درستی درک و ساماندهی شود چه بسا که نوجوان امروز تبدیل به یک فرد بسیار قوی در بزرگسالی شود و چه اندوهبار خواهد بود اگر ما نتوانیم با آگاهی لازم بهداشت روانی این فرد نوجوان را رعایت کنیم چرا که باعث میشود از او فردی سرخورده ، بی اعتماد به نفس و گریزان از جامعه بسازیم .

 

سالهای زیادی در حوزه نوجوان فعالیت دارید به نطرتان بیشترین نیازهای نوجوانان چیست؟

با توجه به دگرگونی جسمی و روحی فرد نوجوان، این فرد بی شک نیازهای متفاوتی هم نسبت به دوره قبلی زندگی خود خواهد داشت که باید حتما این نیاز ها دیده و اندیشیده شود  شاید بتوان از بین مهم ترین نیازهای این دوران حساس به نیاز به عزت نفس ، اعتماد به نفس ، احترام دیدن، دوست داشته شدن، مهم انگاشته شدن، نیاز به کسب اطلاعات و آگاهی،نیاز به آموختن و فراگیری و... اشاره کرد. همه ما چه به عنوان پدر و مادر ، چه به عنوان مربی و معلم ،چه به عنوان متولیان امر کودک و نوجوان میتوانیم با کسب اطلاعات و آگاهی از نیازهای نوجوانی که با او در ارتباط هستیم  با تکیه بر مهارت های فرزندپرور فردی سالم را به جامعه تحویل دهیم.

 

فعالیت های فرهنگی هنری در پرورش شخصیت نوجوانان می تواند تاثیر داشته باشد؟

معمولا اینگونه است که فعالیت های فرهنگی هنری سبب بروز و تقویت جنبه های مختلف استعداد در افراد میشوند خواه کودک باشد خواه نوجوان و یا حتی بزرگسال،و همین بروز استعداد در انتخاب راه زندگی فرد بسیار موثر است. این انتخاب راه برای فرد نوجوان که در ابتدای راه بزرگسالی و ورود به جوامع بزرگتر است بسیار پر اهمیت است.باید به این نکته هم اشاره کنم که در کنار اجرای فعالیت های مختلف فرهنگی هنری، رشد فردی و اجتماعی فرد نوجوان اتفاق می افتد ، ارتباط گیری با دیگران شکل میگیرد، تقویت ادراک در نوجوان صورت میپذیرد ، نوجوان را به اعتماد به نفس ، انگیزه و خلاقیت میرساند و همه اینها در رشد همه جانبه نوجوان ما بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 

در حال حاضر آیا  شهرهای مختلف استان از مراکز فرهنگی هنری مخصوص نوجوانان برخوردار هستند؟

یکی از موارد مورد نیاز نوجوانان که باید به آن توجه شود به وجود آوردن بستر مناسب جهت دانش افزایی و کسب مهارت های مختلف است ، به صورتی که کشف و پرورش استعدادهای نوجوان صورت بگیرد  و این مهم از از طریق تجربه گرایش های مختلف فعالیتهای فرهنگی،هنری، ادبی و حتی پژوهشی میتواند اتفاق بیفتد کاری که اکنون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور در حال انجام آن است . خوشبختانه در استان نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۲۳ مرکز فرهنگی هنری دارد که همه آنها در دو بخش کودک و نوجوان فعال هستند و ارائه دهنده خدمات فرهنگی هنری ادبی و پژوهشی برای تمامی رده های سنی که نوجوانان را هم شامل میشود و سابقه برگزاری دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری ما نشان داده که استقبال نوجوانان از این فعالیت ها در کانون بحمدالله خیلی خوب بوده است.

 

_ مهم‌ترین اقدام‌هایی که در سال‌های اخیر باهدف گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری  برای این قشر انجام شده است؟

اقدامات مختلف و متعددی در راستای گسترش فعالیت‌های مختلف فرهنگی هنری با هدف کشف و پرورش استعداد های نوجوانان در استان از سمت کانون پرورش فکری انجام شده است که با توجه به رویکرد خلاقانه ی این فعالیت ها همه مورد استقبال نوجوانان واقع شده مثل فعال شدن انجمن های کاملا تخصصی ویژه نوجوانان، انجمن های چون انجمن شاعران نوجوان(به نام قطره قطره تا دریا)، انجمن نویسندگان نوجوان(به نام بامداد) ، انجمن عکاسی ، انجمن نمایش و... ، یا برگزاری نشست های بحث آزاد مخصوص نوجوانان برای بیان آزادانه نظرات و عقاید و اندیشه های خود که به مناسبت های مختلف به صورت مجازی برگزار برگزار میشود ، یا حضور نوجوانان در جشنواره های ملی و بین المللی مثل قصه گویی ، نقاشی و...

 

_معرفی نوجوانان موفق هر استان؟

اگر بخواهیم از نوجوانان موفق نام ببریم بی اغراق شاید نیاز به یک ویژه نامه چندین صفحه ای باشد چرا که تعداد کثیری از نوجوانان استان بوشهر در رشته های مختلف و گرایش های گوناگون موفق و سرآمد هستند ولی اگر بخواهم تعدادی که الان حضور ذهن دارم را نام ببرم با عرض پوزش از تمام فرزندان نوجوان توانمندم که نام زیبایشان در خاطرم نیست باید به نامهای زیر اشاره کنم:

روشنا شریف نژاد

آرش ملکی وند

آناهیتا ملکی وند

ایلیا رمضانی

حسین صدری زاده

رضا مظفری زاده

علی سینا جوکاری

 

گفتگو ازمحمدرضا برازجانی-جام جم آنلاین بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها