مدیر رادیو معارف از اعزام گروه رادیو معارف به حرم حضرت زینب (س) خبر داد

آوای زینبیه از سوریه

گفت‌ و گو با مسعود کاویانی، مدیر رادیو وحدت که به‌ تازگی آغاز به کار کرده است

وحدت شیعه و سنی روی موج رادیو

با آغاز ماه ربیع‌الاول و در آستانه هفته وحدت، رادیو اربعین جای خود را به رادیو وحدت داد.
کد خبر: ۱۳۴۲۰۶۱
این رادیو نیز یکی از رادیوهای فصلی و مناسبتی است که یکی دو سالی است تاسیس‌ شده و مخاطبان خود را با برنامه‌هایی که به‌ صورت ۲۴ ساعته پخش می‌کند با خودش همراه کرده است؛ البته امسال تفاوت‌هایی هم با سال‌های گذشته دارد. از این رو علاقه‌مندان به رادیوهای فصلی و به‌ خصوص رادیو وحدت می‌توانند هر روز شنونده برنامه‌های زنده و تولیدی این رادیو باشند. اگر هم از آن دسته افرادی هستید که به رادیونما علاقه دارید برای آن هم برنامه‌ریزی‌ شده و می‌توانید شنونده برنامه‌های رادیو وحدت از طریق گوشی‌های همراه‌تان باشید اما اگر می‌خواهید از برنامه‌های آن بیشتر مطلع شوید می‌توانید گفت‌ و گوی جام‌جم با مسعود کاویانی، مدیر رادیو وحدت را بخوانید:

فعالیت رادیو وحدت از چه زمانی آغازشده و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چند ساعته است؟
رادیو وحدت یک رادیو فصلی و مناسبتی است که تا ۱۷ربیع‌الاول به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد. این رادیو روی موج ۳ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز قابل شنیدن است. همچنین از طریق رادیونما و از طریق برنامه کاربردی ایرنصدا نیز قابل دریافت است. از آنجایی که موضوع وحدت یکی از موضوعات بسیار کلان و یکی از راهبردهای کلان و از اصول بنیادی نظام عقیدتی-سیاسی ماست در رادیو بیشتر به‌عنوان یک راهبرد به آن نگاه کردیم تا یک بحث مناسبتی و اینکه صرفا در حوزه اطلاع‌رسانی و یکسری مسائل پوششی بخواهیم به آن توجه کنیم. بالاخره وحدت یکی از منابع قدرت در جهان اسلام است و یکی از اصول مهم برای تحقق تمدن نوین اسلامی و لازم بود یک رسانه به‌صورت اختصاصی به این موضوع بپردازد. علاوه بر اینکه سایر رسانه‌ها و سایر شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی هم در طول سال و هم در این ایام برنامه‌هایی دارند که هفته‌ وحدت را پوشش بدهند اما رسانه‌ ملی صلاح دیده یک رسانه اختصاصی را برای این موضوع در نظر بگیرد آن هم به‌ دلیل اهمیتی است که این موضوع دارد. یکی دو سالی است رادیو وحدت راه‌اندازی‌ شده و با پیام مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌ا... سبحانی آغاز به کار کرد.
از اهداف راه اندازی رادیو وحدت بگویید و تفاوت‌هایی که با یکی دو سال گذشته دارد.
امسال طبق سیاستگذاری که داریم نگاهی راهبردی به این رادیو داریم. یعنی سعی کردیم به موضوعات کلان وحدت را در برنامه‌های این رادیو بگنجانیم. موضوعاتی مثل مبانی وحدت، بحث فرهنگ وحدت، کارکردهای وحدت، سیره معصومین(ع) درخصوص وحدت و همین‌طور مباحث اطلاع‌رسانی وحدت هم در رادیو وحدت هست؛ البته یک‌سری موضوعات داریم که در برنامه‌های متعددی به آنها خواهیم پرداخت. از حیث ساختار هم ساختارهای متعددی در رادیو وحدت وجود دارد. یعنی هم ساختار نمایشی و مستند و اخبار جهان اسلام را در این رادیو داریم. برنامه‌هایی به‌ صورت جنگ و مجله ای در این رادیو برقرار است. یکی از کارهایی که امسال در رادیو وحدت انجام دادیم این بود که تعدادی از برنامه‌هایمان را به‌صورت مشارکتی با مراکزی که اهل سنت در آنجا حضور بیشتری دارد، انجام دادیم. مثلا با مرکز مهاباد، کردستان، گلستان و سیستان‌ و بلوچستان برنامه‌هایی با عناوین «امت وحده» و «مهربان باشیم» را به‌ صورت زنده صبحگاهی کار کردیم. همچنین برنامه‌های شبانگاهی‌مان را هم با این مراکز مشارکتی کار کردیم که در این برنامه‌ها به مباحثی که مربوط به وحدت هست، بپردازیم و از کارشناسان اهل‌ سنت و شیعه هم در این برنامه‌ها استفاده کنیم و نشان بدهیم در عمل هم امکان وحدت وجود دارد و اگر این دو مذهب به هم بپیوندند، جهان اسلام قدرت بیشتری خواهد گرفت و نقش‌آفرینی بیشتری در جهان مدرن ایفا خواهد کرد و مطمئنا دشمن جهان اسلام از این وحدت ضربه خواهد دید و جهان اسلام بهره‌ها خواهد برد.
مخاطب رادیو وحدت اغلب فکر می‌کنید چه اقشاری از جامعه و گروه‌های سنی باشند و آیا برای همه گروه‌های سنی به‌خصوص قشر مهم نوجوان و جوان هم برنامه دارید؟
ما سعی کردیم به مباحث راهبردی و اندیشه‌ای بیشتر بپردازیم. چون بحث راهبردی کلان است بیشتر به این حوزه پرداخته شده؛ البته با برنامه‌های شاد مجله‌ای، نمایشی و مسابقه‌ای خواستیم این اتفاق بیفتد و قشر نوجوان و جوان را هم به جمع شنوندگان رادیو وحدت اضافه کنیم. به‌خصوص مسابقه‌ای که با حضور جوان‌ها و نوجوان‌هاست و از این طریق می‌توانیم این طیف از مخاطبان را هم به برنامه جذب کنیم.
برنامه‌های مشارکتی با مراکز استان‌ها صرفا به برنامه‌های زنده‌ای منحصر می‌شود که نام بردید یا برنامه‌های تولیدی هم کار کرده‌اید؟
در تولید هم به ما کمک کردند و همکاری خیلی نزدیکی داریم اما عناوین برنامه‌های زنده‌ای که نام بردم با اعزام تیم ما به مراکز استان‌ها و اجرای برنامه در مراکز استان‌ها این برنامه‌ها به‌صورت همکاری روی آنتن رادیو وحدت می‌رود.
به‌ دلیل اهمیت موضوعاتی که در رادیو وحدت به آنها پرداخته می‌شود، تدابیری اندیشیده‌ شده که بعد از هفته‌ وحدت هم ادامه داشته باشد؟
همان‌طور که گفتم موضوع وحدت موضوعی کلان است و به‌صورت سالانه در شبکه‌های مختلف و در برنامه‌های متعددی پوشش داده می‌شود. این رادیو بیشتر به مناسبت ربیع‌الاول و هفته‌ وحدت راه‌اندازی شده است.
با توجه به اینکه مدتی است شنونده‌های رادیو با رادیو‌های فصلی و مناسبتی مواجه می‌شوند و شما هم پیش از این مدیر رادیو اربعین بودید، استقبال‌شان از رادیوهای فصلی چطور بوده و آیا با این شیوه از کار رادیو ارتباط برقرار کرده‌اند؟
یکی از نقاط‌ قوت رادیو و اوج شنونده‌های رادیو همین رادیوهای مناسبتی و فصلی است. ما در آمارها داشتیم که رادیو محرم بیشترین آمار شنونده‌ها را در رادیو کسب کرد؛ رادیوهای مناسبتی و فصلی شنونده‌های خوبی دارد.
 
زینب علیپور طهرانی - رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها