رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تصریح کرد:

۵۰ درصد اراضی آذربایجان شرقی مشمول طرح جهش تولید در دیمزارها است

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد؛

آبخوان‌داری و آبخیزداری از هدررفت آب جلوگیری می‌کند

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: آبخوان‌داری در کنار آبخیزداری می‌تواند از هدررفت آب‌های موجود جلوگیری کرده و به بازگرداندن آب به چرخه تولید کشاورزی کمک کند.
کد خبر: ۱۳۴۱۷۹۸

به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ، اکبر فتحی در جلسه شورای تحقیقات و آموزش کشاورزی، افزود: آبخوان داری به عنوان یکی از روش های مدیریت پایدار آب پس از بررسی و تحقیق و تایید در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی باید در پروژه های واقعی با برنامه ریزی مناسب مورد استفاده قرار گرفته و با ترویج در بخش کشاورزی به توسعه این بخش و افزایش تولید منجر شود.

 وی به ایجاد ارتباط نزدیک و هماهنگ بین زیربخش های کشاورزی تاکید و اظهار کرد: ارتباط مناسب و تعریف شده بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان با منابع طبیعی و آبخیزداری استان می تواند به اجرای پروژه های آبخوان داری در کنار آبخیزداری کمک کند  و به این ترتیب می توان از هدر رفت آب‌ های موجود جلوگیری و به بازگرداندن آنها به چرخه تولید کشاورزی کرد که در این صورت باعث تقویت و بهبود وضعیت آبخوان ‌ها شده و از فرونشست آنها جلوگیری می کند.  

 رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید از ظرفیت های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان با کمک بخش خصوصی به نحو احسن استفاده شود، گفت: تمام حوزه های بخش کشاورزی در مطالعات و دریافت مشاوره برای اجرای طرح ها به صورت علمی و فنی از این فرصت و ظرفیت استفاده کنند.
 فتحی با اشاره به کمبود منابع آبی و استفاده از بذر اصلاح شده و مناسب برای زمین های کم آب بر گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان با تولید بذر مناسب و معرفی ارقام جدید به کشاورزان و آموزش آنها برای اجرای پروژه های کم آب بر، باید به افزایش تولید کمک کند.

به گزارش ایرنا،  اراضی کشاورزی استان آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و این استان سالانه نزدیک به پنج میلیون تن تولیدات کشاورزی دارد.

افزون بر ۵۰ درصد سطح استان را اراضی و عرصه‌های ملی و منابع طبیعی تشکیل می‌دهند؛ وسعت مراتع استان شامل چهار میلیون و  ۲۰۰ هزار هکتار و به صورت ییلاقی، میان بند و قشلاقی است.

همچنین از مجموع حدود ۱۸۰هزار هکتار جنگل  آذربایجان شرقی حدود ۱۶۰ هزار هکتار در منطقه ارسباران واقع شده است؛ این منطقه به عنوان یکی از پنج ناحیه رویشی اصلی کشور محسوب بوده و با برخورداری از تنوع ژنتیکی بسیار بالا، جزو ذخایر ژنتیکی جهانی ثبت شده است.


  



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها