در کتاب «جهاد مقدس» چه نکته‌های تازه‌ای از دفاع‌ مقدس می‌خوانید؟

دایره.. المعارف مقاومت

 رئیس‌جمهور ایران بود که با رأی مجلس  برکنار شد؛ این جمله شاید مهم‌ترین اطلاعاتی باشد که برخی از ما درباره ابوالحسن بنی‌صدر داریم.
کد خبر: ۱۳۴۱۵۷۴
حالا که او درگذشته، حتما این کنجکاوی ایجاد شده که درباره‌اش بدانیم و به این منظور مجموعه کتاب‌هایی که مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده می‌تواند گزینه جذابی برای مطالعه باشد. سال ۱۳۹۷ همزمان با سالروز صدور رای تاریخی مجلس شورای اسلامی مبنی بر نبود کفایت سیاسی بنی‌صدر، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مجموعه یا بسته کتابی با هدف شناخت ابعاد توطئه‌ها، فتنه‌گری‌ها و اقدامات بنی‌صدر را منتشر کرد که شامل چهار کتاب به این شرح است: در بسته کتاب سقوط بنی‌صدر کتاب‌هایی با عنوان امام‌ خمینی(ره) و مهار فتنه بنی‌صدر و منافقین، بنی‌صدر از ظهور تا سقوط، عزل بنی‌صدر سرآغاز یک تحول و بن‌بست غرور معرفی شده است.

امام‌خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر و منافقین
این کتاب را فاطمه نظری‌کهره در پنج فصل کلی نوشته و به بررسی شیوه برخورد امام‌خمینی با بنی‌صدر و منافقین و نحوه مهار فتنه‌انگیزی‌های آنها پرداخته است. فصل‌ اول کتاب به جریان نفاق در تاریخ اسلام و عوامل پیدایش آن پرداخته و به مولفه‌های رفتاری منافقین را بررسی کرده است. فصل دوم و سوم به چگونگی پیدایش منافقین در ایران و نیز ارتباط و اتحاد بنی‌صدر و منافقین و وجوه اشتراک و بحران‌سازی‌های مشترک آنان اختصاص دارد. فصل چهارم و پنجم به بررسی مواضع و شیوه برخورد امام‌ خمینی(ره) در مقابله با توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های بنی‌صدر اختصاص دارد. در این فصول همچنین به روند عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل‌قوا و ریاست‌جمهوری و نیز جنایات منافقین و بنی‌صدر در ایجاد آشوب و کشتار مردم و مسوولان کشور در دهه ۶۰ اشاره شده است.

بنی‌صدر از ظهور تا سقوط
این کتاب دو بخش اصلی دارد؛ بخش‌ اول در سه فصل به بررسی حیات فردی، اجتماعی و سیاسی بنی‌صدر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در این بخش همچنین دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی ابوالحسن بنی‌صدر مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته و بخش‌ دوم فعالیت‌های بنی‌صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در ۵ فصل بررسی کرده است. کتاب بنی‌صدر از ظهور تا سقوط به قلم فاطمه نظری‌کهره، توسط موسسه فرهنگی-هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

تقویم تاریخ دفاع‌ مقدس (عزل بنی‌صدر سرآغاز یک تحول)
مجموعه تاریخ دفاع‌مقدس در جلد دهم تحت‌عنوان «عزل بنی‌صدر؛ سرآغاز یک تحول» حوادث خرداد۱۳۶۰ و تاثیر عزل بنی‌صدر بر روند جنگ تحمیلی را بررسی می‌کند. این بخش از مجموعه تقویم تاریخ به قلم سعید پورداراب تدوین‌ شده و تحول در مدیریت جنگ بعد از عزل بنی‌صدر را تشریح می‌کند.

بن‌بست غرور
کتاب «بن‌بست غرور» از مجموعه دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان است که در ۶ فصل به بررسی ظهور و سقوط ابوالحسن بنی‌صدر می‌پردازد. در فصل اول و دوم این کتاب به زندگی اجتماعی و سیاسی بنی‌صدر و چگونگی ارتباط و مواجهه او با انقلاب اسلامی اشاره شده، فصل‌های سوم، چهارم و پنجم به تحولات دوران ریاست‌ جمهوری بنی‌صدر و اختلافات بین او و افراد و نهادهای انقلابی اختصاص دارد و در فصل پایانی نیز به سرنوشت بنی‌صدر و عزل و فرار وی از کشور به پاریس اشاره شده است.
اطلاعات مربوط به این کتاب‌ها و نحوه تهیه آنها در پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir ذکر شده است.
 
گروه فرهنگی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها