تولید نوعی یخ که از خورشید داغ‌تر است
محققان موفق به تولید فاز جدیدی از ماده شدند

تولید نوعی یخ که از خورشید داغ‌تر است

بقایای گدازه های یخ زده که توسط فضانورد چینی به زمین فرستاده شد، یک میلیارد سال جوانتر از بقیه گدازه های یخی است.
کد خبر: ۱۳۴۱۵۵۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بقایای گدازه‌های یخ زده که توسط یک فضانورد چینی از ماه آورده شد، یک میلیارد سال جوانتر از بقیه گدازه‌هایی که در دهه‌های پیش به دست آمده بودند؛ هستند.

  براساس گزارش‌ها، دمای سطح ماه بسیار دیرتر از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند، سرد شد. نمونه‌های آورده شده توسط نیروهای اعزامی آمریکا و روسیه بیش از ۲.۹ میلیارد سال قدمت داشتند. اما نمونه‌هایی که نیروهای فضایی، چانگی چین، در اواخر سال گذشته به زمین آورده است حدود ۱.۹۶ میلیارد سال قدمت دارد که فعالیت‌های آتشفشانی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شد ادامه داشته است. دسامبر گذشته، کاوشگر بدون سرنشین چین بر روی قسمتی ناشناخته از دشت گدازه‌ای بزرگ به نام "اقیانوس طوفان" فرود آمد و بعد از جمع آوری  نمونه‌ها که  حدود ۱۷۳۱ گرم  بود آن‌ها را برای آزمایش و بررسی به زمین ارسال کرد.

یکی از اهداف اصلی Changi-5، که از الهه ماه چین نامگذاری شده است، این بود که بفهمد چه مدت ماه از نظر آتشفشانی فعال بوده است. این ماموریت بعد از ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین را به سومین کشور جهان برای نمونه برداری از ماه تبدیل کرد.گزارش‌ها حاکی از آن است که، چین به دنبال پرتاب ماموریت‌های بدون سرنشین Changi-۶ و Changi-۷ به کره ماه در پنج سال آینده برای کشف قطب جنوبی این قمر است.

براساس گزارش‌ها، گدازه‌ها گونه‌ای مواد مذاب بوده که بر اثر فعالیت‌های آتشفشانی به سطح زمین راه می‌یابند. به تعریف دیگر آن بخش از مواد مذاب که بر اثر کاهش فشار و فوران مقدار زیادی از گاز‌های محبوس در خود را از داده‌ است، گدازه می‌گویند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها