به گزارش جام جم آنلاین، جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران در شبکه خبر با اشاره به دپوی بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور تصریح کرد: برخی افراد اصرار گمرک بر ترخیص این کالاها را بر ضد تولید داخل عنوان می کنند اما این ها طبق قانون مجلس ثبت سفارش شده اند.
او افزود: ورود کامیونها به کشور با مجوز مراجع ذیصلاح انجام شده است و تمام کامیونهایی که در گمرکات داخل کشور وجود دارند، دارای ثبت سفارش معتبر هستند و با اجازه دولت وارد کشور شده است.
معاون فنی گمرک بیان کرد: هر روز به تعداد کامیون های دپو شده در گمرک اضافه می شود .در گمرک بازرگان برخی کامیون ها ممکن است ثبت سفارش هم نداشته باشند. در گمرک غرب تهران، تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، جلفا و اصفهان بیش از ۷ هزار دستگاه کامیون دپو شده و رسوبی داریم.
ارونقی تاکید کرد: ما از دستگاه های ذیربط درخواست داشتیم تا ترخیص این کامیون ها سرعت گیرد اما تا کنون به جایی نرسیده است. مسئولان دادستانی کل کشور و اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جریان ورود این کامیون ها و دپوی آن ها در گمرک قرار دارند و پیگیر ترخیص این کالاها بوده اند.
این مقام مسئول گفت: این کامیون ها حدود ۸ ماه تا ۱۴ ماه در گمرکات مانده اند اما فکر و اقدام نهایی که منتج به ترخیص مقدار قابل توجهی از آن ها بشود هنوز اتفاق نیفتاده است.
او تصریح کرد: در این میان دستگاه های مختلفی همچون استاندارد ، بانک ، گمرک و خدمات پس از فروش باید در جهت رفع موانع موجود بر سر راه ترخیص این کامیون ها همکاری داشته باشند.
معاون فنی گمرک ایران درخصوص گرفته نشدن ۳ درصد و خدمات پس از فروش گفت: مشکل ترخیص کامیون ها، خدمات پس از فروش نیست، مشکل این است که به جای ۸۰ میلیون ۲۸۰ میلیون گرفته اند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد