وزیر امور خارجه با بیان این‌که سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نمی‌زنیم، تصریح کرد: به طرف‌های مقابل گفتیم نیت ما جدی است و ما مرد مذاکره و مرد عمل هستیم.
کد خبر: ۱۳۴۰۵۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما حضور یافت و به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

* تحولات اخیر در مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان

وی درباره تحولات اخیر در مناسبات بین ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: مناسبات مردمی بین دو کشور در عالیترین سطح برقرار است و مناسبات سیاسی و روابط دوجانبه نیز مناسباتی متین و رو به رشد است.

وزیر خارجه بیان کرد: یک اتفاقاتی در ماه‌های گذشته و به ویژه پس از آزادسازی مناطق اشغال شده قره باغ رخ داده که جمهوری اسلامی ایران نیز در عالیترین سطح از آزادسازی مناطق اشغالی حمایت کرد و در سطوح مختلف ما به حمایت‌های خودمان از این موضوع تمرکز کردیم و مقامات عالیرتبه جمهوری آذربایجان نیز به این موضوع توجه دارند، ولی در جریان آزادسازی قره باغ، اتفاقات ناگواری هم رخ داد مثلا بخشی از جریان‌های تروریستی از منطقه به این منطقه بحرانی منتقل شدند و به دنبال سوء استفاده خود بودند و یا رژیم صهیونیستی تلاش کرد از فرصت ایجاد شده حداکثر سوء استفاده را بکند و در راستای تلاش ناموفقی که دارند که خودشان را به مرز‌های جمهوری اسلامی ایران نزدیک کنند در بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان حضور یافتند.

وی ادامه داد: در همان زمان در سطح سیاسی و نظامی و امنیتی در کانال‌های دیپلماتیک نگرانی خودمان را اعلام کرده و به طور جدی به مقامات عالیرتبه این کشور گفته شد که بحث حمایت ما از آزادسازی مناطق اشغالی یک موضوع است و مناسبات خوب و رو به رشد دو کشور مورد توجه ماست، ولی هرگز حضور عناصر رژیم جعلی صهیونیستی را در نزدیکی و در مرز‌های ایران و اقدامات تحرک آمیز آن‌ها تحمل نمی‌کنیم و تغییر ژئوپلتیک در منطقه و تغییر در مرز‌ها را تحمل نمی‌کنیم و نسبت به آن تحفظ جدی داریم.

امیرعبداللهیان گفت: در یک هفته گذشته پیگیر موضوعی بودیم که برای ترانزیت کامیون‌های ما در بخش‌هایی از جمهوری آذربایجان به سمت ارمنستان مشکلاتی ایجاد شد و دو راننده تریلر ایرانی در جمهوری آذربایجان بازداشت شدند. در گذشته منطقه قره باغ در اختیار و اشغال ارمنستان بود و اکنون که بخشی از منطقه به جمهوری آذربایجان برگشته این جاده پر پیج و خم که به ارمنستان می‌رود دو سه بار وارد خاک جمهوری آذربایجان و دوباره وارد خاک ارمنستان می‌شود و باعث می‌شود دو سه بار ناهماهنگی به وجود می‌آید و طرف آذربایجانی هم عوارضی را اختصاص داده و هم محدودیت‌هایی را اعمال کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در نیویورک با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ملاقات و در مسیر دیپلماتیک به صراحت نگرانی خود را راجع به این مسائل عنوان و گفتم که اگر قرار است عوارضی گرفته و محدودیت ایجاد شود در عرف دیپلماتیک باید از مسیر سفارتخانه و مسیر رسمی این ضوابط جدید را به ما اطلاع دهید. بازداشت راننده تریلر ترانزیت ایرانی از نظر ما هیچ توجیهی ندارد و رفتار مثبتی تلقی نمی‌شود.

وی گفت: نگاه ما در دولت سیزدهم به توسعه همکاری با همسایگان است و شرایط جمهوری آذربایجان را درک می‌کنیم و برخی مداخلات خارجی در این کشور هم کاملا برای ما روشن است از جمله بازی و دست‌های کثیف صهیونیست‌ها و ما به صورت جدی نگران هستیم که صهیونیست‌ها در آینده نه چندان دور برای حکومت آذربایجان ایجاد مشکل کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در روز‌های اخیر با برگزاری مانور در مقابل اقداماتی که صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در منطقه انجام داده بودند، پیامی برای صهیونیست‌ها و تروریست‌ها ارسال کردیم، البته آقای الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان دو سه روز پیش اظهارات منفی را راجع به ایران بیان کرد که در مسیر دیپلماتیک اعتراض خود را بیان کردیم.

* به زودی نسبت به حل مشکل ترانزیت دو طرف گفتگو‌هایی را خواهیم داشت

امیرعبداللهیان بیان کرد: من در دیدار با سفیر جمهوری آذربایجان عنوان کردم شرایط شما را درک می‌کنیم و خطر صهیونیسم و تروریسم را در خاک شما و علیه شما و کشور‌های همسایه درک می‌کنیم و انتظار داریم این اظهارات توسط مقامات جمهوری آذربایجان اصلاح شود، بالاخره دو ملت روابط دیرینه‌ای دارند و نباید اجازه دهیم بازیگران خارجی روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار دهند.

وی ادامه داد: در مسیر‌های دیپلماتیک پیام‌های مثبتی را دریافت کردیم از جمله در ملاقات اخیر سفیر جمهوری آذربایجان با اینجانب و فکر می‌کنم از این مرحله داریم عبور می‌کنیم و به زودی هم نسبت به حل مشکل ترانزیت دو طرف گفتگو‌هایی را خواهیم داشت.

* در خصوص مباحث ژئوپلتیک حساسیت جدی داریم/ تغییر در مرز‌های منطقه از نظر ما پذیرفتنی نیست

وزیر امور خارجه با بیان این‌که در خصوص مباحث ژئوپلتیک حساسیت جدی داریم و به صراحت به جمهوری آذربایجان گفته‌ایم که جمهوری اسلامی ایران به دقت این تحرکات را دنبال می‌کند و تغییر در مرز‌های منطقه از نظر ما پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: واقعیت این است که در پشت این تحرکات بازیگران خارجی و صهیونیست‌ها و تروریست‌هایی قرار دارند که به دنبال ناامن سازی منطقه هستند. ما حداکثر کمک خود را خواهیم کرد که آذربایجانی که همسایه خوب ایران است در این تله قرار نگیرد و به یک کشور و منطقه‌ای تبدیل نشود که جولانگاه صهیونیست‌ها و تروریست‌ها شود و تغییر در مرز‌های بین‌المللی ایجاد نشود.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران همسایه بزرگ جمهوری آذربایجان است و در مسیر دیپلماتیک پیام‌هایی را رد و بدل کردیم و خیلی خوشبین هستیم.

وی گفت: ممکن است مقامات جمهوری آذربایجان تحت تاثیر برخی تحرکات دشمنانه در منطقه قرار گرفته‌اند و برخی اظهارات ریشه در این مسئله دارد، ولی ما با حساسیت، قاطعیت و در عین حال با نگاه همسایگی به جمهوری آذربایجان این موضوع را مدیریت می‌کنیم و ان‌شاءالله زودی موانعی که در مسیر ترانزیت ایجاد شده با تدابیری که اندیشیده شده برطرف خواهد شد.

* نمایش و سیرکی که رژیم صهیونیستی بازی می‌کند

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره فعالیت‌های صهیونیست‌ها در اطراف جمهوری اسلامی ایران از جمله در امارات عربی متحده و بحرین خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در برخی از کشور‌های همسایه و به طور مشخص در بحرین رخ داده است، بالاخره یک طرحی از زمان ترامپ شروع و فشار ویژه‌ای را بر روی کشور‌ها از جمله بحرین اعمال کردند، ولی اقداماتی که انجام می‌شود در مقایسه با وضعیتی که صهیونیست‌ها دارند، بیشتر حرکت‌های نمایشی از روی پوشش دادن به نقاط ضعف و بحران‌های درون رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه داد: آنچه در جنگ اخیر غزه رخ داد و مقاومت غزه، مسئله کمی نیست که نسل جوان در سرزمین‌های ۱۹۴۸ در حمایت از مسجدالاقصی اقدام کردند و رژیم صهیونیستی مجبور شد درخواست آتش بس را مطرح کند.

وی افزود: صهیونیست‌ها با این حرکت‌های نمایشی و سفر وزیر خارجه به یک کشور در تلاشند اوضاع را عادی جلوه دهند و صهیونیست‌ها یک نمایش و سیرک را بازی می‌کنند تا این‌که واقعیت را به منصه ظهور برسانند. دولت بحرین و کشور‌هایی که این روابط را با رژیم جعلی اسرائیل برقرار می‌کنند، بی تردید به آرمان مسلمانان برای آزادی قدس و به مردم فلسطین خیانت می‌کنند و صهیونیست‌ها نشان دادند در هر جایی ورود کردند، جز ناامنی حاصلی به همراه نداشته است.

وزیر خارجه بیان کرد: ما یک کشور می‌شناسیم به نام فلسطین به پایتختی قدس شریف و رژیم صهیونیستی به دلایل متعدد در آینده منطقه جایی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: حاکمان بحرین به جای این‌که با مردم خودشان رابطه خوبی برقرار کنند به دنبال برقراری رابطه با رژیم جعلی هستند که نه ملت دارند و نه مشروعیت و نه حکومت مشروع دارند. این اقدامات نه کمکی به وضعیت حکومت آل خلیفه می‌کند و نه به وضعیت رژیم جعلی صهیونیستی. امیرعبداللهیان همچنین به طرح ایران برای حل موضوع فلسطین اشاره کرد.

وزیر خارجه درباره پاسخ ایران به خرده اقدامات رژیم صهیونیستی نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره با صراحت موضع خودش را در عدم مشروع خواندن رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. مردم فلسطین، سیاستمداران و اندیشمندان در جهان همواره این موضع مقتدرانه و حکمیانه جمهوری اسلامی ایران را مورد تجلیل قرار می‌دهند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما برای دفاع از یک موضع حق در عرصه سیاست خارجی، مقتدرانه و با منطق و حکمت هم در سطح حمایت از مردم و هم در سطح ارائه راهکار سیاسی و دموکراتیک عمل کرده‌ایم و هم آنجایی که مردم فلسطین توسط این جانیان ذبح می‌شوند، هر کمکی را در حمایت از مردم مظلوم و آزادسازی مسجدالاقصی در طول دوران انقلاب اسلامی به عمل آورده‌ایم.

وی همچنین درباره پاسخ ایران به تحرکات صهیونیست‌ها عنوان کرد: درباره خرده اقدامات صهیونیست‌ها را در همان تراز اقدامات خرده آن‌ها در سطح منطقه، جریانات قوی در جهان اسلام و منطقه ما هستند که پاسخ لازم را به آن‌ها خواهند داد. ما پاسخ‌های قوی و در تراز جمهوری اسلامی را همواره در زمان و مکان خودش داده‌ایم.

* حضور در نیویورک

وزیر خارجه در ادامه برنامه نگاه یک به رایزنی‌هایش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پرداخت و به گفتگو‌ها درباره اوضاع افغانستان اشاره کرد و افزود: ما تسهیل کننده ارسال کمک‌ها به افغانستان هستیم. ما نمی‌توانیم در بحث واکسیناسیون کرونا اتباع افغانستانی مقیم در ایران را نبینیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هر چه میزان واکسینه شدن این افراد چه در داخل ایران چه مناطق مرزی و چه در داخل افغانستان افزایش یابد، ایمنی در داخل نیز افزایش می‌یابد.

وی گفت: بخشی از ملاقات‌های ما به بحث سیاست خارجی دولت سیزدهم اختصاص یافت. برای سیاست خارجی متوازن نیاز داشتیم در نیویورک ملاقات‌هایی که تنظیم می‌کنیم دارای یک توازن باشد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: عمده ملاقات ما با کشور‌های اروپایی در محل اقامت من انجام می‌شد و این معنا دارد، آن‌ها به ملاقات من نمی‌آمدند به ملاقات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌آمدند.

وی گفت: حضور ایران در نیویورک چه در سطح مجازی و چه ملاقات‌هایی که من داشتم حضوری قوی بود. ما جلساتی با اندیشکده‌ها و اساتید دانشگاه‌ها و روزنامه‌نگاران برجسته آمریکا داشتیم.

* چرا نشست با ۱+۴ در نیویورک برگزار نشد؟

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره این‌که چرا نشست با ۱+۴ در نیویورک برگزار نشد؟ گفت: وقتی که به نیویورک رسیدیم با پیشنهادی مواجه شدیم که قبل از آن به طریقی به ما اطلاع داده بودند، ولی هنوز تصمیم قطعی نگرفته بودند. پیشنهادی را سه کشور اروپایی داشتند که وزرای خارجه ۱+۴ و ایران نشستی را در نیویورک داشته باشند. من اعلام کردم ما با ملاقات و جلسه جمعی الان موافق نیستیم، چون ما در حال مطالعه پرونده و تنظیم سیاست‌ها و جمع بندی هستیم برای این‌که چگونه به میز مذاکره برگردیم و ترکیب تیم جدید چگونه باشد. ما پیام‌های مختلفی به شما دادیم که اینقدر عجله دارید که مذاکره انجام شود باید طرف مقابل حرکتی موثر داشته باشد.

* نمی‌آییم پای میز مذاکره که با شما قهوه بنوشیم

وی افزود: نشست وزرای خارجه در سال‌های گذشته، یک موضوع عادی بود، ولی امسال یک موضوع عادی نبود. در ملاقات‌های دوجانبه به وزرای خارجه سه کشور اروپایی گفتم وقتی بررسی‌های ما در حال انجام است و هنوز جمع بندی لازم را نداریم، جلسه گذاشتن و عکس گرفتن برای مردم ما چه نفعی دارد. در نیویورک به گوترش دبیرکل سازمان ملل و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتم از زمانی که برجام توافق شد تا امروز در نیویورک، دائم مصاحبه می‌کنید یک بار می‌گویید اینستکس و ... و هیچ کار موثری انجام ندادید. بزودی از نظر شما یعنی پنج سال و نیم، ولی از نظر ایران بزودی منطق دارد و شما در این فاصله سیاست‌هایتان را هماهنگ کنید.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: به آن‌ها گفتیم دولت جدید ایران به هیچ وجه به هشت سال و پنج سال و نیم قبل و یک سال قبل باز نخواهد گشت. ما نمی‌آییم پای میز مذاکره که با شما قهوه بنوشیم و هر کس به پایتخت‌های خود برگردد و متن‌هایی را تفاهم کنیم. شما باید نیت و اراده واقعی خود را نشان دهید. همه چیز نیاز به مذاکره ندارد.

* آمریکایی‌ها در تلاش برای تماس با من

وی ادامه داد: من در آنجا بودم و آمریکایی‌ها تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم آیا آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند؟ گفت تصور می‌کنم نیت واقعی دارند، گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا با کشور برگردانند. یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ یک تفاوتی دارد.

وزیر خارجه ادامه داد: به همه اروپایی‌ها و دبیرکل سازمان ملل و ... به همه گفتم این نمی‌شود که بایدن صحبت از این کند که روش ترامپ را قبول نداریم، ولی همان گونه عمل کند.

وی با اشاره به اظهارات بایدن درباره سردار سلیمانی گفت: ترور ژنرال سلیمانی پیگیری حقوقی و بین‌المللی دارد و ما کوتاه نمی‌آییم و دولت آمریکا باید جوابگو باشد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به طرف‌های مقابل گفتیم نیت ما جدی است و ما مرد مذاکره و مرد عمل هستیم، ولی بدانید دولت جدید ایران عملگراست و از مذاکره‌ای که فنجان قهوه در بیاید، ملت ما سودی نمی‌برد. ملت ما از مذاکره‌ای سود خواهد برد که تمام منافع برجام ترجمه و عملی شود. نشانه جدی باید پیدا شود.

* سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نخواهیم زد

وی گفت: سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکرات و برجام محض گره نخواهیم زد. دولت یک برنامه توسعه اقتصادی دارد که به سرعت پیش می‌رود.

وی گفت: اگر مذاکره به نتیجه مطلوب رسید کاتالیزور برای طرح توسعه اقتصادی می‌شود، ولی اگر به دست انداز‌ها و شیطنت‌های هشت سال گذشته برخورد کرد و طرف‌های مقابل نخواستند نیت و اراده واقعی خود را آنگونه که ادعا می‌کنند به منصه ظهور برسانند، کشور معطل میز مذاکره نخواهد بود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ما با این‌که وظیفه داریم مذاکره و برجام را در وزارت خارجه دنبال کنیم، ولی کار را تقسیم کردیم. تیم‌هایی که الان چیدیم برای هر بخش تیم خاص خودمان را داریم و قرار نیست وزارت خارجه را معطل برجام کنیم. برجام قد و قواره خودش را دارد و متناسب با آن وزارت خارجه اقدام می‌کند، ولی بخش‌های دیگر وزارت خارجه هر کدام برای توسعه اقتصادی و پیشرفت کشور وظایف دیگری دارند که باید انجام دهند.

* وزارت خارجه مذاکره را دنبال خواهد کرد و مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه دنبال خواهد شد

وزیر خارجه درباره زمان مذاکرات نیز خاطرنشان کرد: ما در حال جمع بندی نهایی هستیم، ولی این‌که یک هفته دیگر می‌شود یا یک ماه دیگر به جهت این‌که باید جمع بندی قطعی را داشته باشیم و متناسب با آمادگی خودمان اعلام کنیم، زمان را به زودی اعلام می‌کنیم.

امیرعبداللهیان گفت که مذاکرات به زودی انجام می‌شود و افزود: اصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم، روی این اتفاق نظر وجود دارد. ترکیب تیم را داریم نهایی می‌کنیم. وزارت خارجه مذاکره را دنبال خواهد کرد و مذاکرات در چارچوب معاونت سیاسی وزارت خارجه مدیریت خواهد شد. طرف‌های مذاکراتی و توافقی که انجام می‌شود، در سطح وزرای خارجه کشور‌های مذاکره کننده تایید و جمع بندی نهایی خواهد شد. اما وزارت خارجه در چارچوب نهاد‌های بالادستی نظام وظیفه ذاتی مذاکراتی را انجام خواهد داد.

وی گفت: ملت ما باید از منافع برجام بهره‌مند شود. این‌که یک جز را بگیریم و یک جز را نگیریم، در تضاد با نیت آنهاست که می‌گویند جدی هستیم.

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان بیان کرد: این اطمینان را به ملت بزرگ ایران می‌دهیم که قدم‌هایی که برداشته می‌شود مبتنی بر فرهیختگی ایرانیان و منطق مذاکراتی ایرانیان و تامین حداکثری حقوق و منافع ملت ایران است.

وی گفت: در مذاکره جدی هستیم و به مذاکره به زودی بازخواهیم گشت. حتما روش و رفتار طرف مقابل می‌تواند در خروجی و نتیجه تعیین کننده باشد. در مذاکره باید متانت، منطق و اقتدار حاکم باشد. توافق و تعهدات طرفینی است و سندی هم هست که راجع به آن بحث می‌شود.

وزیر خارجه درباره بحث طرح B که از سوی آمریکایی‌ها عنوان شده گفت: در دل این حرفشان یک جور تهدید هم وجود دارد، می‌خواهند ما را وادار کنند که به میز مذاکره برگردیم. من به آن‌ها گفتم نیاز به این حرف‌ها نیست به جای این حرف‌هایی که هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد و مردم ایران را از طرح‌ها نترسانید. اگر نیت واقعی دارید در رفتارتان این نیت باید روشن شود.

وی افزود: بار‌ها گفته‌ام ما در دولت سیزدهم یک خط کشی داریم که با این خط کش زبان و حرف‌های شما را اندازه نمی‌گیریم. رفتار شما را اندازه می‌گیریم. خروجی ملموس از رفتار شما را که در راستای حقوق و منافع ملت ایران باشد اندازه می‌گیریم و بر مبنای آن قضاوت می‌کنیم. برای خط کش ما آورده شما چیست که ما به ملت خود توضیح دهیم. ما الان می‌توانیم به ملت خودمان توضیح دهیم. وزیر بهداشت، هلال احمر و بخش‌های مختلف ما می‌توانند بیایند توضیح دهند که آورده ما در ۳۷ روز گذشته‌ای که دولت جدید شروع به کار کرده چند ۱۰ میلیون دُز واکسن برای مهار کرونا است. آورده طرف مقابل برای ما در میز مذاکره چه خواهد بود؟ با خط کشی که می‌خواهیم اندازه بگیریم چه چیزی دادید که اندازه بگیریم غیر از حرف و طلبکاری کردن در این رابطه.

امیرعبداللهیان بیان کرد: اقدامات در فناوری هسته‌ای به پیشرفت قابل توجهی رسیدیم. در بحث لغو تحریم‌ها چیزی عاید ما نشد. آمریکایی‌ها حاضر نیستند بخشی از پول ملت ایران را به مردم ما برگردانند. بلوف‌هایی که می‌زنند می‌خواهند ما را وادار کنند که ما هر چه زودتر به میز مذاکره برگردیم، به آن‌ها گفتم به جای طرح این مباحث، مردم ایران را از طرح‌ها نترسانید.

* در حال جمع بندی هستیم و به زودی به میز مذاکره برمی‌گردیم

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در حال جمع بندی هستیم و به زودی به میز مذاکره برمی‌گردیم، ولی از طرف مقابل هم خواستیم که تویی که می‌گویی اراده دارم و شمای آمریکایی که اینقدر اشتیاق به بازگشت به برجام دارید این دفعه قرار نیست همه چیز روی کاغذ اتفاق بیفتد و روی زمین هیچ اتفاقی رخ ندهد. ما در قبال ملت مسئول هستیم. باید از قبل از میز مذاکره اقداماتی را انجام دهید و سیگنال مثبتی بدهید. روی کاغذ را قبول داریم، ولی ترجمان آن را مردم باید روی زمین ببینند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در رسانه حرف‌هایی را می‌زنند و جواب آن را گرفته‌اند. آن‌ها می‌خواهند ۱۰ قدم جلوتر بروند که اگر یک قدم درست برنداشتند آن یک قدم را توجیه کنند.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ در آخرین توصیه‌ها برای مذاکرات با آمریکا درباره عراق گفتند که شما صرفا در موضوع عراق و امنیت عراق می‌روید و مذاکره می‌کنید. آمریکایی‌ها قطعا تمایل دارند پرونده‌هایی را باز کنند، ولی فقط یک پرونده آن هم راجع به عراق صحبت می‌کنید. البته در این یک پرونده دستمان باز بود.

وی گفت: این‌ها می‌خواهند چند قدم جلوتر مطالباتشان را بیان کنند. ایران سازنده‌ترین طرف و کنشگر در منطقه است. ایران در عراق سازنده‌ترین نقش را ایفا کرد. الان نزدیک ۲ هزار مگاوات برق به عراق صادر و البته پول آن را دریافت می‌کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: ایران نفوذ بالایی در منطقه دارد، ولی هیچ دخالتی در امور منطقه نداشته و نداریم. بحث موشکی مربوط به حوزه دفاعی و اقتدار ایران است.

* نگرانی کره جنوبی از شکایت بانک مرکزی ایران

وزیر خارجه درباره دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی و گفت‌وگوی تلفنی اش با همتای کره‌ای نیز ادامه داد: فشار آمریکا یک واقعیت است، ولی بیش از این نمی‌توانیم با لبخند از کنار این قضیه عبور کنیم. طرف کره‌ای نگران این است که بانک مرکزی ما دارد شکایت می‌کند. در این گفتگو توافقاتی کردیم و منتظرم نتیجه اقدامات را ببینیم. به وی گفتم برای مردم ما قابل قبول نیست و سه سال تحمل کردیم و گفتار درمانی مشکل ما را حل نمی‌کند.

وی گفت: توافقی انجام شده و امیدوارم به نتیجه بینجامد.

وزیر خارجه درباره دیدارش با همتای انگلیسی اظهار داشت: به وی گفتم وعده شما برای ما ملاک نیست و در روز‌های آینده طلب ما از شما که از قبل از پیروزی انقلاب وصول شد می‌توانم بگویم یکی از طرف‌های مذاکره یک اقدام مثبت عملی انجام داد.

* این گونه نیست که کشور را به چین و روسیه گره بزنیم

امیرعبداللهیان درباره بحث عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و نگاه ایران به شرق نیز بیان کرد: کشور‌های جهان بر مبنای منافع متقابل حرکت می‌کنند و در خصوص شعار سر در وزارت خارجه واقعا جمهوری اسلامی و نظام نسبت به آن پایبند بوده است.

وی گفت: همانقدر که کشور را به غرب و آمریکا گره نمی‌زنیم به چین و روسیه نیز گره نمی‌زنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: همواره گفته شده که ملاک برای ما تغییر رفتار عملی آمریکاست. در مورد چین ضمن این‌که سیاست خارجی متوازن را دنبال می‌کنیم این گونه نیست که کشور را به چین و روسیه گره بزنیم. ما منافع متقابلی داریم که براساس آن با کشور‌های مختلف از جمله چین، روسیه و کشور‌های غربی رابطه برقرار می‌کنیم.

وی تصریح کرد: خدشه‌ای به استقلال کشور نباید وارد شود. وظیفه ما صیانت از شعار نه شرقی، نه غربی و جمهوری اسلامی است. در بحث تعامل می‌گوییم هم شرقی و هم غربی.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها