مطالعات جدید محققان کلیولند نشان می‌دهد بیمارانی که به طور مرتب از افشانه‌ های بینی استروئیدی استفاده می‌کنند، کمتر در معرض عوارض شدید کرونا قرار می‌گیرند و احتمال بستری‌شدن در بیمارستان، ‌مراقبت‌های ویژه و مرگ این افراد ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۱۳۴۰۳۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، متخصصان ریه و ایمونولوژی کلینیک کلیولند ۷۲ هزار و ۱۴۷ بیمار مبتلا به کرونا را از تاریخ یکم آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی تا ۳۱ مارس سال ۲۰۲۱ میلادی مورد بررسی دقیق قرار دادند.

این افراد از ۱۸ سال به بالا سن داشتند و از این میان ۱۴.۵ درصد در بیمارستان بستری شدند، ۴.۱ درصد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و ۲.۶ درصد از این افراد نیز از بین رفتند.

۱۴.۱ درصد از این افراد قبل از عفونت کووید ۱۹ افشانه استروئیدی بینی که به کورتیکواستروئیدهای داخل بینی نیز معروف است، استفاده می‌کردند.

نتایج این مطالعه گسترده نشان داد بیمارانی که قبل از عفونت کورتیکواستروئیدهای داخل بینی استفاده می‌کردند، ۲۲ درصد کمتر در بیمارستان بستری شدند، ۲۳ درصد کمتر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و ۲۴ درصد کمتر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

محققان افرادی که از این افشانه‌ها استفاده می‌کنند را به ادامه استفاده تشویق می‌کنند، ولی هنوز نمی‌دانند که آیا این افشانه‌ها در پیشگیری یا درمان کرونا موثر است.

ادامه مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد کورتیکواستروئید داخل بینی گیرنده پروتئین ACE۲ را کاهش می‌دهد.

این پروتئین به ویروس SARS-CoV-۲ کمک می‌کند وارد سلول‌ها شوند و تکثیر و گسترش یابند. بیان (expression) پروتئین ACE۲ در مخاط بینی بیشتر است.

کورتیکواستروئیدهای داخل بینی افشانه‌هایی از خانواده داروهای استروئیدی هستند.

این داروها معمولا برای درمان گرفتگی بینی، سوزش، حساسیت و سایر مشکلات این چنینی به کار می‌روند.

به دلیل اینکه بیان ACE۲ در مخاط بینی بیشتر است، می‌توان این چنین تفسیر کرد که افشانه با سرکوب بار ویروس و گیرنده پروتئین،‌ از شدت بیماری جلوگیری می‌کند.

بینی دروازه ورود ویروس به بدن است و روش‌هایی که بتوانند ویروس را در بدو ورود به بدن سرکوب کنند، حائز اهمیت هستند.

این مطالعه در کاهش شدت بیماری، کاهش آمار بستری و مراقبت‌های ویژه، به خصوص در کشورهایی که هنوز به طور کامل واکسینه نشده‌اند، بسیار ارزشمند است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها