آنتی‌بادی‌های لاما کرونای همستر‌ها را درمان می‌کند
نتایج مطالعه جدید می‌تواند برای تولید اسپری بینی استفاده شود

آنتی‌بادی‌های لاما کرونای همستر‌ها را درمان می‌کند

شرکت داروسازی فایزر با هدف تولید دارویی برای درمان کووید-۱۹ در مراحل اولیه بیماری در خانه، قرص‌هایی را تولید کرده است که باید هر ۱۲ ساعت یکبار در ۵ روز اول بیماری مصرف شوند. بر اساس اعلام این شرکت، این قرص‌ها اکنون وارد مرحله دو و سه کارآزمایی بالینی شده‌اند.
شرکت داروسازی فایزر با هدف تولید دارویی برای درمان کووید-۱۹ در مراحل اولیه بیماری در خانه، قرص‌هایی را تولید کرده است که باید هر ۱۲ ساعت یکبار در ۵ روز اول بیماری مصرف شوند. بر اساس اعلام این شرکت، این قرص‌ها اکنون وارد مرحله دو و سه کارآزمایی بالینی شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۳۶۱۲۵
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از نیواطلس، گروه اول شرکت‌کنندگان در مرحله دو و سه کارآزمایی بالینی داروی خوراکی جدید فایزر برای کاهش علائم کووید-۱۹ که قرار است به صورت هم‌زمان برگزار شود، داروی خود را دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود اولین نتایج این بررسی‌ها تا پایان سال جاری میلادی اعلام شود.

وجود روش درمانی ساده و مبتنی بر قرص برای کووید-۱۹ که می‌تواند در خانه در مراحل اولیه عفونت استفاده شود، شاید بزرگترین حلقه مفقوده در مبارزه با ویروس سارس-کوو-۲ باشد. طی ۱۸ ماه گذشته، تعداد بی‌شماری از درمان‌ها از واکسن‌های پیشگیرانه گرفته تا آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که از علائم شدید بیماری جلوگیری می‌کند، توسعه یافته است.

با وجود این که واکسن‌ها می‌توانند به کاهش خطر بستری شدن یا مرگ فرد کمک کنند و سایر روش‌های درمانی نیز برای بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها دارای علائم حاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همچنان وجود یک درمان خوراکی مؤثر که در خانه در اولین مراحل بیماری قابل استفاده باشد، یک نیاز ضروری در این روز‌ها به شمار می‌رود. در حال حاضر چند نوع قرص ضد کووید-۱۹ در حال توسعه است، اما داروی فایزر یکی از اولین ضد ویروس‌های خوراکی است که به طور خاص برای هدف قرار دادن سارس-کوو-۲ طراحی شده است و به مراحل پیشرفته آزمایش انسانی برسد.

این دارو که PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ نامیده می‌شود، در دسته‌ای از عوامل ضد ویروسی قرار دارد که به عنوان مهارکننده‌های پروتئاز شناخته می‌شوند. پروتئاز‌ها آنزیم‌هایی هستند که برای مکانیسم‌های تکثیر ویروسی بسیار مهم هستند. مهارکننده‌های پروتئاز قبلاً برای درمان اچ‌آی‌وی-ایدز و هپاتیت سی توسعه پیدا کرده بودند.

فایزر در آخرین گزارشی که منتشر کرده، اعلام کرده است: «مهارکننده‌های پروتئاز، مانند PF-۰۷۳۲۱۳۳۲، برای جلوگیری از فعالیت آنزیم اصلی پروتئاز مورد نیاز کروناویروس طراحی شده‌اند. انتظار می‌رود که مصرف هم‌زمان دوز کم ریتوناویر به کند شدن متابولیسم یا شکسته شدن PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ کمک کند تا به این ترتیب بتواند برای مدت طولانی‌تری در غلظت‌های بالاتر در بدن باقی بماند، در نتیجه به طور مداوم برای کمک به مبارزه با ویروس در بدن فعال باشد. ریتوناویر قبلاً در ترکیب با سایر دارو‌های ضد ویروسی برای مهار متابولیسم مشابه این دارو‌ها استفاده شده است.»

در حال حاضر مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی فاز ۲/۳ به صورت دو سو کور کنترل شده با دارونما در حال آزمایش ترکیب PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ و ریتوناویر خوراکی است. اولین مرحله کارآزمایی در ماه ژوئیه/تیر انجام شد تا بررسی شود که آیا مصرف دارو برای افرادی که در معرض خطر شدید کووید-۱۹ هستند، میزان بستری شدن و مرگ را کاهش می‌دهد یا خیر. طی چند ماه آینده انتظار می‌رود ۳۰۰۰ نفر برای این کارآزمایی داوطلب شوند.

دومین مرحله کارآزمایی در اواخر ماه آگوست/مرداد آغاز شد و در حال بررسی اثرات دارو بر افرادی است که در معرض خطر کم نوع شدید کووید-۱۹ قرار دارند. بر خلاف کارآزمایی قبلی دیگر، که بر جلوگیری از بستری شدن و مرگ متمرکز شده بود، در اینجا محققان به دنبال این هستند که آیا PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ مدت و شدت علائم کووید-۱۹ را در بزرگسالانی که از سلامت عمومی برخوردارند کمتر می‌کند یا نه.

قرار است در این کارآزمایی ۱۱۴۰ داوطلب ثبت نام شوند. درمان خانگی پس از گذشت سه روز از بروز علائم کووید-۱۹ شروع می‌شود و شامل مصرف قرص در هر ۱۲ ساعت به مدت پنج روز است. فایزر امیدوار است که نتایج اولیه PF-۰۷۳۲۱۳۳۲ تا پایان سال میلادی مشخص شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها