تکرار ادعاهاى آمریکا درباره مذاکرات احیاى برجام

بلینکن: توپ در زمین ایران است، اما نه برای مدت طولانی

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد در خصوص برجام توپ در زمین ایران است، اما این وضعیت برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.
کد خبر: ۱۳۴۰۳۰۲

به گزارش جام جم آنلاین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اظهاراتی را در خصوص توافق هسته‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد در خصوص برجام توپ در زمین ایران است، اما این وضعیت برای مدت طولانی دوام نخواهد آورد.

بلینکن که در پیتسبورگ در مذاکرات تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت داشت، در اظهاراتی ادعایی به خبرنگاران گفت: ۶ دور مذاکرات در وین انجام شد ما نشان دادیم که کاملا آماده بازگشت به تعهدات برجامی هستیم در صورتی که ایران نیز آمادگی انجام اقدام مشابه را داشته باشد. اکنون سه ماه است که آن‌ها از مذاکرات دور بوده اند. آن‌ها انتخابات [ریاست جمهوری]داشتند و یک دولت جدید شکل گرفت. توپ در زمین ایران است، اما نه برای مدت طولانی.

وزیر خارجه آمریکا افزود: فرصت محدود است و زمان در حال کوتاه‌تر شدن.

بلینکن تأکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، مایل است واشنگتن را به توافقنامه ۲۰۱۵ بازگرداند که در آن ایران در ازای وعده‌های تسکین اقتصادی، فعالیت‌ های هسته‌ ای خود را به شدت کاهش دهد.

وی مدعی شد که دولت بایدن ماههاست که با حسن نیت (!) در مذاکرات غیر مستقیم در وین با ایران در مورد بازگشت به تعهدات شرکت کرده است.

بلینکن در انتهای اظهاراتش گفت: ما با تمام کشور‌ها از جمله چین که در این زمینه مشارکت داشته اند در ارتباط بوده ایم. این درک مشترک در میان اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها وجود دارد که امکانات و شرایط بازگشت به برجام نامحدود نیست. در یک مقطع با توجه به پیشرفت‌های ایران، بازگشت صرف به مفاد توافق هسته‌ای برای به دست آوردن مزایای این توافق کافی نخواهد بود. امید و انتظار ما این است که ایران به سرعت به مذاکرات باز گردد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پس از روی کار آمدن این کشور را از توافقنامه‌ای که به طور رسمی با عنوان «برجام» شناخته می‌شود، خارج کرد و مجدداً تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد و بازگرداند.

پیشتر، رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران سفر و درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مذاکره کرد و بعد از آن دو طرف از حصول توافق میانشان خبر دادند.

یک دیپلمات ایرانی در نیویورک نیز اخیرا اعلام کرده است مذاکرات وین به زودی از سرگرفته خواهد شد با این حال مقامات ایرانی نسبت به موضع بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) در خصوص لغو تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران شک دارند و منتظر لغو این تحریم‌ها هستند.

آمریکا در حالی خود را راغب به بازگشت به توافق هسته‌ ای ایران نشان می‌دهد که با گذشت چند ماه از آغاز مذاکرات برجامی در وین به جز نمایش‌های دیپلماتیک گاه و بی گاه، هنوز هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود نشان نداده است و کماکان بر بسط توافق هسته‌ای با ایران اصرار دارد. اصراری که آمریکایی‌ها با هدف الحاق موضوعات مرتبط به فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران آن را دنبال می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها