گفتگو با عوامل فیلم ضدصهیونیستی «پیش از بهشت»

فلسطین، حرف‌های ناگفته بسیاری دارد

نگاهی به مستند «پرچم واحد» روایت دیدار رهبر معظم انقلاب با موكب‌داران عراقی که به‌ تازگی منتشر شده است

دو ملت زیر یک پرچم

دو سال پیش به تاریخ ۲۷ شهریور، جمعی از موكب‌داران عراقی مهمان حسینیه امام‌ خمینی(ره) شدند.
کد خبر: ۱۳۳۹۹۷۷
حالا مستند این دیدار در قالب مجموعه «روایت دیدار» منتشر شده است؛‌ همان مجموعه‌ای كه حاشیه‌های دیدار قشرهای مختلف مانند هنرمندان، خانواده‌های شهدا یا دانشجویان با رهبر معظم انقلاب را نمایش می‌دهد.

این روزها در بخش تازه‌ای از روایت دیدار، ملاقات موكب‌داران عراقی با رهبر معظم انقلاب منتشر شده و با نام «پرچم واحد» در شبكه‌های مجازی دست به دست می‌شود.

این مستند مربوط به پیش از كروناست؛ زمانی كه راهپیمایی اربعین هنوز با شكوه همیشگی‌اش برگزار می‌شد و هنوز حاج‌ قاسم سلیمانی، سردار ایرانی در میان ما بود.

تقریبا یك ماه بعد از این دیدار، سیل عاشقان امام حسین(ع) از ایران رهسپار عراق شدند و در كشور همسایه و برادر، بزرگ‌ترین اجتماع و رویداد انسانی را رقم زدند. اما بعد از آن، برای دو سال متمادی، امكان حضور در راهپیمایی اربعین برای خیلی از عاشقان و دوستداران امام حسین(ع) فراهم نشده و بسیاری دلتنگ آن روزها هستند.

جا ماندن از اربعین، دلتنگی برای زیارت سید الشهدای عالم، شاید بهانه انتشار این فیلم مستند بوده، اما در هر صورت این مستند روایت دیدار رهبر یك ملت با موكب‌داران كشور همسایه نیست؛‌ روایت كنار هم آمدن ملت حسین(ع) است زیر یك پرچم واحد.

دو ملت زیر یک پرچم
قدردانی از كرامت و مودت موكب‌داران


ماجرا از خبر پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم‌ رهبری شروع شد. بعد از دو سال كه از دیدار ایشان با موكب‌داران عراقی در قلب پایتخت گذشته، در روز اربعین حسینی(ع) مستند «پرچم واحد» منتشر شده و توجه‌ها را به خود جلب كرده است.

در چهارشنبه روزی بود، صبح ۲۷ شهریور كه حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای وارد حسینه‌  امام خمینی(ره) شدند و با استقبال جمع قابل اعتنای موكب‌داران عراقی مواجه شدند؛ بده بستان مهر و عطوفت بود كه بین رهبر انقلاب و موكب‌داران عراقی موج می‌زد، آنها ملت ایران را دوست و برادر خطاب می‌كردند و رهبر انقلاب رفتار آنها را كریمانه توصیف می‌كردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار ضمن این‌كه راهپیمایی اربعین را موضوعی بی‌نظیر و جهانی، و زمینه‌ساز گسترش معرفت حسینی و تشكیل تمدن نوین اسلامی خواندند، در بخشی از اظهارات‌شان گفتند: «از صمیم قلب و از طرف ملت ایران از همه‌ شما موكب‌داران كه در ایام اربعین، كرامت و مودت را در بالاترین حد بروز می‌دهید و از همه‌ ملت بزرگ عراق و از مسؤولان دولت آن كه با تأمین امنیت، زمینه‌های این حركت عظیم را فراهم می‌كنند و از علما و مراجع عظام عراق، تشكر می‌كنم.»

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای بعد از تكریم مهمانانش، عشق به امام حسین علیه‌السلام را موضوعی استثنایی توصیف كردند كه در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و به ابعاد بین‌المللی حركت و اجتماع عظیمی كه هر سال به مناسبت اربعین در عراق، به‌ خصوص در مسیر نجف به كربلا شكل می‌گیرد، اشاره كردند.

ایشان افزودند: «دنیای امروز كه گرفتار ظلم و فساد و پَستی شده است، به‌شدت نیازمند معرفت آزادگی حسینی است و اگر امام حسین(ع) به‌درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.»

منطق و پیام امام حسین(ع) بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب بود كه به جهانی شدن اربعین و استقبال غیرمسلمانان از این رویداد باشكوه ختم شد و در نهایت سخنان رهبر انقلاب به اینجا رسید: «در شرایطی كه دشمنان اسلام از همه ابزارها و وسایل و از تمام امكانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می‌كنند، خداوند متعال راه‌پیمایی اربعین را ناگهان این‌گونه عظمت و جلوه می‌دهد و درواقع آن را به‌عنوان یك آیت عظما و نشانه‌ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه‌ حركت حسینی بر جبهه‌‌ كفر و استكبار به نمایش می‌گذارد.»

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر لزوم غنای روزافزون معنوی و فرهنگی راه‌پیمایی اربعین، اهل فكر و فرهنگ را به برنامه‌ریزی برای این حركت عظیم دعوت كردند و گفتند: «راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشكیل تمدن عظیم و نوین اسلامی» باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحكم میان مسلمانان اعم از شیعه، سنی، ملت‌ها و اقوام مختلف در این راهپیمایی بیشتر شود.

در نهایت هم ایشان به برادری دو ملت ایران و عراق اشاره كردند كه حاصل عشق به ائمه‌ اطهار (ع) است و تأكید كردند: «با لطف و فضل الهی، در آینده‌ نه‌چندان دور امت اسلامی بر دشمنان خود پیروز خواهد شد.»

روایت برادری

مهمانان رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن چهارشنبه نزدیك به اربعین، موكب‌داران كشور همسایه و نیز سران قبایل و بزرگان مذهبی كشور دوست و همسایه بودند كه به زبان عربی در محضر رهبر انقلاب صحبت كردند و شعارهایی  علیه آمریكا و رژیم صهیونیستی سر دادند، نوحه خواندند، اشك ریختند، سینه زدند و شعر‌خوانی سید سعید الصافی شاعر عراقی هم تكمله این دیدار بود.

سید جواد الاعرجی، بزرگ موكب‌داران  نجف اشرف رهبر جمهوری اسلامی را، نه یك روحانی اهل ایران یا رهبرِ دینی و سیاسی فارس‌ها بلكه فرزند حسین(ع)، نواده‌ رسول(ص) و پسر فاطمه(س) می‌داند.

سیدهاشم الیاسری یكی از موكب‌داران بزرگ كه هر سال در طریق‌العلماء میزبان راهپیمایان است، خطاب به رهبر انقلاب می‌گوید: «ما خادمان اهل‌بیت(ع) از جمهوری اسلامی تشكر می‌كنیم. آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای هم در ثواب پذیرایی از زائران حسینی با ما شریك است. ایرانی و عراقی، ید واحده هستند.»

در این مراسم كسانی از ابتدا و انتها و میانه‌ جمع، بلند می‌شوند برای ابراز احساسات و علیه آمریكا و صهیونیست‌ها شعار می‌دهند.

علی عبدالحسین عبود، نماینده خدام اهل‌ بیت(ع) و موكب‌داران بغداد و كاظمین است كه حرف‌هایش را از روی متن می‌خواند و ذكر خیری هم از آیت‌ا... سیستانی می‌‌كند و در میان اظهاراتش این جمله به دل می‌نشیند: «خطاب به ملت ایران می‌گویم كه‌ ای مردم ایران! ما مشتاقیم به شما چنان ‌كه یعقوب به یوسف.»

وقتی جوان عراقی با حرارت خطاب به سیدعلی خامنه‌ای ابراز احساسات می‌كند، از میان حرف‌هایش این دو واژه بسیار شنیده می‌شود، سلمان و سلیمانی! اولی یار ایرانی پیامبر(ص) بود و دومی سردار سرفراز این سال‌ها  كه البته سردار عزیز ما آن روز هنوز در بین ما بود.

یك مداح و یك روحانی جوان هم پشت تریبون می‌روند. روحانی جوان روضه سوزناكی به عربی می‌خواند كه صدای گریه‌ها و سینه‌زنی‌ها بلند می‌شود. محمدصادق علیزاده به عنوان گزارشگر مراسم، دیده كه یكی از تصویربرداران صدا و سیما پشت دوربین و در حال فیلم گرفتن و تنظیم لنز دوربین، هم شانه‌هایش لرزیده و هم چشم‌هایش پرآب شده بود.

موكب‌دارانی كه در این مراسم حضور دارند، به هر زبان و با هر عبارت یك مضمون را تكرار می‌كنند و آن هم برادری است؛ یكی می‌گوید حسین ملت ایران و ملت عراق را با هم متحد كرده است.

دیگری می‌گوید با لفظ دو ملت موافق نیست و همه را یك ملت و برادر می‌داند. مابقی اظهارات هم شامل عبارتی است از این دست: ید واحد، پیوند قلب‌ها با عشق امام حسین(ع)،... و پرچم واحد.
 
گروه فرهنگی / روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها