ترامپ با انتقاد از نحوه خروج از افغانستان:

قرار نبود پایگاه نظامی بگرام را واگذار کنیم

رئیس جمهور پیشین آمریکا، با انتقاد از نحوه خروج نظامیان این کشور از افغانستان گفته است که قرار بود پایگاه بگرام به دلیل نزدیکی به چین تا سالهای طولانی نگهداری شود.
کد خبر: ۱۳۳۹۶۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در تازه‌ترین سخنان خود درباره افغاستان و خروج آمریکا و متحدانش از آن کشور گفته است که قرار بود حداقل پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان را با بمب از میان ببرند و پایگاه بگرام را به دلیل نزدیکی به چین تا سالهای طولانی نگهدارند.

ترامپ از جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا و نحوه خروج کشورش از افغانستان شدیداً انتقاد کرد و آن را را وحشتناک‌ترین نمایش بی‌کفایتی خواند.

ترامپ با اشاره به پایگاه نظامی بگرام در افغانستان گفته است: ما آنجا پایگاه بزرگ و زیبایی داشتیم که میلیاردها دلار هزینه ساختش شده بود و یک شبه بدون اینکه چراغ‌ها را خاموش کنیم، از آنجا بیرون شدیم.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه ادعا کرده است: می‌دانید حالا کی به همه‌ تجهیزات نظامی ما در آنجا نگاه می‌کند و آنها را در کنترل دارد؟ چین.

به گفته ترامپ؛ دولت بایدن تجهیزات نظامی با ارزش حدود ۸۵ میلیارد دلار را در افغانستان رها کرده است.

ترامپ در ادامه گفت: قرار خروج چنین نبود که نظامی‌ها اول خارج شوند و شهروندان ما آنجا بمانند، اما چنین شد.

هزینه ۲ دهه اشغالگری آمریکا و حضور نظامی در افغانستان اینک بر دوش مردم این کشور جنگ زده قرار گرفته است. اگر چه دولت «جو بایدن» همواره از تصمیم خود در زمینه خروج غیرمسئولانه از افغانستان حمایت می‌کند اما بی تردید پیامدهای بحران افغانستان تا مدت‌ها دامن دولت او را خواهدگرفت.

از سال ۲۰۰۱ که آمریکا به بهانه مقابله با تروریسم، افغانستان را به اشغال خود درآورد، مردم این کشور تا کنون در فقر و ناامنی روزگار گذرانده اند اما این اشغالگری برای خود آمریکا نیز پرهزینه بوده است؛ موضوعی که ترامپ و متعاقب آن، بایدن را به این نتیجه رساند به هر قیمتی که شده باید خاک افغانستان را برای همیشه ترک کنند.

در ارتباط با هزینه‌های دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان به تازگی «دانشگاه براون» در یک بررسی همه‌جانبه، برآورد کرده که این کشور در ۲۰ سال گذشته که از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، در مجموع ۲.۲۶ تریلیون دلار برای جنگ در افغانستان هزینه کرده است.

این بدان معناست که این جنگ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای آمریکا خرج برداشته و سرانه آن به ازای هر فرد افغانستانی معادل ۵۰ هزار دلار بوده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها