وزیر خارجه سوئد در دیدار با امیرعبداللهیان با بیان این که کشورش به دنبال گسترش روابط با ایران است، بر ضرورت رایزنی با جمهوری اسلامی در رابطه با یمن تأکید کرد.
کد خبر: ۱۳۳۹۳۰۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آن لینده» وزیر خارجه سوئد روز جمعه دوم مهر ماه در دیداری در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت یمن و افغانستان بحث و رایزنی کردند.

وزیر خارجه سوئد در این دیدار با اشاره به سابقه ۴۰۰ ساله روابط بین دو کشور، جمعیت ایرانی ساکن در سوئد را جمعیتی فرهیخته توصیف کرد و گفت شخصا نیز تجربه سفر به ایران را دارد.

* سوئد به دنبال گسترش روابط با ایران

خانم لینده با بیان اینکه سوئد به دنبال گسترش روابط با ایران است، پیشنهاد داد که کمیته سیاسی مشترک دو کشور بزودی در تهران تشکیل جلسه دهد.

وی با اشاره به بحران یمن، کشورش را به پایان دادن به این بحران متعهد خواند و گفت: سوئد با همه طرف‌ها در تماس است و رایزنی با ایران را در این زمینه ضروری می‌داند.

* حجم تجارت و روابط اقتصادی دو کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست با بیان اینکه حجم تجارت و روابط اقتصادی دو کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و می‌بایست مناسبات بخش خصوصی را تسهیل کرد، برقراری پرواز مستقیم و تسهیل رفت و آمد بین دو کشور را از جمله اقداماتی خواند که می‌تواند به بهبود و ارتقای مراودات تجاری دو کشور کمک کند.

امیرعبداللهیان با تأکید بر اینکه بحران یمن راه حل نظامی ندارد و این بحران انسانی باید با رفع محاصره پایان یابد، جنگ در یمن را جنگی نابرابر خواند که مردم یمن ناجوانمردانه در آن هدف قرار می‌گیرند.

وزیر امور خارجه در بخشی از این دیدار به برگزاری دادگاه یک تبعه ایرانی در سوئد نیز اشاره کرد و با بیان اینکه گروهک تروریستی منافقین در پشت پرده این پرونده‌سازی و توطئه غیرانسانی قرار دارد، تأکید کرد که دادگاه می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشد که کلیه مدارک و ادعا‌های مطروحه در این دادگاه از سوی گروهی شهره به دروغ و مکر ساخته و پرداخته شده است، که این امر بی‌اعتباری و اهداف سیاسی این پروسه را نشان می‌دهد.

گفتنی است در این نشست طرفین در خصوص اوضاع افغانستان و آخرین تحولات مربوط به این کشور نیز رایزنی کردند.

 وزیر امور خارجه کشورمان همچنین جمعه با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی دیدار کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به ابراز نگرانی همتای فرانسوی با بیان این‌که آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، تصریح کرد: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که دوشنبه شب ۲۹ شهریور ماه در رأس هیأتی برای شرکت در نشست مجمع عمومی وارد نیویورک شد در مدت حضورش با مقامات و وزرای خارجه برخی از کشور‌ها دیدار و گفتگو کرده است. وی در این مدت با وزرای خارجه لوکزامبورگ، فنلاند، کرواسی، هند، سوریه، ونزوئلا، انگلیس، آلمان، اسپانیا، ایرلند، بلاروس، دانمارک، ایتالیا، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، صربستان و ... و همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و به رایزنی پرداخت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها