سفیر کشورمان در عراق در گفتگویی تفصیلی به آخرین تحولات منطقه و جهان از جمله مذاکرات ایران با عربستان و آمریکا پرداخت.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفتگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) درباره انتخابات پیش‌رو در عراق گفت: مردم عراق هرتصمیمی بگیرند مورد حمایت ایران خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران پس از مهیا شدن شرایط انتخابات در عراق به مسئولین این کشور در برگزاری انتخابات کمک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ما وقتی که می بینیم عراق نقش موفقی در سطح منطقه ایفا می کند بسیار خوشحال می شویم، هرچقدر نقش سیاسی عراق برجسته تر شود جمهوری اسلامی ایران خوشحال تر می شود زیرا ما از این تلاش ها حمایت می کنیم.

مسجدی گفت: دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد برگزار خواهد شد و امیدواریم که این گفت وگوها با عربستان به شکل سازنده پیش برود. مذاکرات با عربستان درحال پیشرفت است و امیدواریم که به نتایج مطمئنی برسیم و بعد از آن درخصوص آن ها بیانیه خواهیم داد. هر دو طرف ایرانی و سعودی تمایل به مذاکره و رسیدن به نتیجه دارند.

سفیر کشورمان در بغداد درخصوص امکان برگزاری دیدار ایرانی- آمریکایی گفت: برجام میان ایران و مجموعه۱+۵ بود و مذاکرات دوجانبه نبود بلکه اتحادیه اروپا و آمریکا و جمهوری اسلامی ایران در آن حضور داشتند. در مرحله جدید نیز با برگزاری مذاکرات دوجانبه موافقت نخواهیم کرد زیرا ما با اروپایی ها وارد مذاکرات شدیم و مواضعمان شفاف ‌و مشخص است. آمریکایی ها خودشان از برجام خارج شدند و باید به آن بازگردند.

مسجدی در ادامه تاکید کرد: ایران از تلاش دولت عراق برای تقویت روابط با تمام کشورها حمایت می کند و امیدواریم که این تلاش ها موفقیت آمیز باشد. شرایط سیاسی کنونی هم نیازمند تعامل و همکاری کشورها با یکدیگر است.

وی همچنین گفت: از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به خاطر سفرش به تهران که طی آن مذاکرات خوبی از جمله راه اندازی خط ریلی شلمچه - بصره انجام‌شد، تقدیر و تشکر می کنیم. الکاظمی تاکید کرد که در آینده تمام سفرها میان ایران و عراق نیز بدون ویزا خواهد بود زیرا این موضوع در دولت ایران به تصویب رسید و لازم است که عراق نیز با آن موافقت کند و امیدواریم که بعد از زیارت اربعین دولت عراق با اجرای آن موافقت کند.

سفیر کشورمان در بخش دیگری تاکید کرد: اقلیم کردستان نباید اجازه دهد که گروه های موجود در مرزها، ایران را مورد هدف قرار دهند، ما بارها از اقلیم کردستان و دولت مرکزی خواستیم که این گونه اقدامات متوقف شود اما متاسفانه این گروه های ضدانقلاب از مرزها عبور می کنند و اقدامات تروریستی انجام می دهند و به اقلیم کردستان بازمی گردند. این گونه اقدامات باید متوقف شود در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران عملیاتی علیه این گروه ها انجام خواهد داد. ما به هیچ وجه تمایل نداریم که مناطق مرزی و اقلیم کردستان آسیب ببینند. ما از مسئولین اقلیم و دولت‌ عراق می خواهیم که به طور جدی این مشکل را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایران احترام زیادی برای حاکمیت و دولت عراق قائل است و مخالف هرگونه اقدامی است که منجر به تضعیف دولت عراق و یا اقلیم کردستان شود بنابراین موضع ایران کاملا واضح و شفاف است.

ایرج مسجدی گفت: در دوره جنگ با داعش نیروهای ما از عراق حمایت کردند و مستشاران ایرانی با نیروهای عراقی همکاری می کردند و بعد از پایان جنگ حضور مستشاران بستگی به شرایط دارد. ممکن است برخی از مستشاران با میل و رغبت طرف عراقی حضور داشته باشند این مساله به نیاز عراق بستگی دارد.

وی درخصوص روابط اقتصادی ایران و عراق هم گفت: در زمینه اقتصادی و تجاری روابط همکاری میان دو کشور وجود دارد، این روابط امروزه بسیار گسترده است و هردو کشور از آن بهره می برند.

سفیر کشورمان در بغداد در خصوص خروج نیروهای بیگانه از عراق تاکید کرد: تصمیم اخراج نیروهای بیگانه از عراق یک تصمیم پارلمانی است و دولت این کشور به عنوان اجرا کننده این تصمیم در مذاکرات خود بر اجرای این مصوبه تاکید داشت. امنیت عراق و منطقه باید توسط نیروهای منطقه فراهم شود و نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد.

مسجدی درخصوص امکان بازگشت گروهک داعش گفت: هنوز برخی بقایای داعش موجود است و یا در غالب مجموعه های کوچک در جاهای مختلف منطقه منتقل می شوند. نیروهای امنیتی نباید اجازه دهند که مشکلاتی برای شهروندان بوجود بیاید. قدرتی که نیروهای عراقی دارند توان فراهم کردن امنیت را دارد.

وی افزود: همکاری هایی میان وزارت دفاع ایران و عراق وجود دارد و بنا به نیاز عراق این همکاری ها ادامه خواهد داشت.

سفیر کشورمان درخصوص صادرات انرژی به عراق گفت: همکاری گسترده ای در زمینه صادرات انرژی چه گاز و چه برق با عراق داریم و حجم این صادرات در طول سال گاهی اوقات کاهش وگاهی اوقات افزایش می یابد. این همکاری ها با توجه به نیازهای عراق درحال انجام است و بعضی اوقات به دلیل مشکلاتی که پیش می آید حجم تبادل کاهش می یابد.

مسجدی در ادامه از دولت عراق خواست که بدهی های ایران را پرداخت کند و خاطرنشان کرد: نشست های خوبی در این زمینه برگزار شد و اوضاع بهتر و بهتر خواهد شد.

وی درخصوص مساله آب های مرزی با عراق هم گفت: ایران طی سال های اخیر با بارش کم باران ،خشکسالی و کاهش حجم آب ها مواجه شد و این مسائل همگی تاثیرگذار هستند و جمهوری اسلامی در این زمینه همکاری کاملی با طرف عراقی داشته است.

مسجدی در ادامه پیشنهاد داد که مسئولین متخصص دوکشور باهم بنشینند ودر فضای دوستانه و برادرانه این امور را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم گیری کنند.

وی گفت: ما تمایل داریم که هرگونه کمک و حمایتی که می توانیم انجام دهیم، همانگونه که مشکلات مختلف را حل کردیم این موضوع نیز قابل حل است .

مسجدی در پایان درخصوص زیارت اربعین گفت: امسال ۶۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین مشارکت خواهند کرد و بعد از پایان واکسیناسیون و از بین رفتن کرونا این مراسم به وضعیت قبلی خود بازخواهد گشت و امیدواریم که شهروندان هر دو کشور بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها