در ديدار با مديران بهزيستي خراسان رضوي

شهردار مشهد: صد در صد در خدمت بهزيستي هستيم

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی و معاونین این نهاد در دیدار با شهردار جدید مشهد، خواستار مشارکت گسترده‌تر شهرداری در رفع مشکلات جامعه هدف بهزیستی شدند.
کد خبر: ۱۳۳۸۱۸۶

به گزارش جام جم آنلاین خراسان ر ضوی، در این دیدار که در دفتر شهردار و با حضور مدیران شهری برگزار گردید دکتر مسعود فیروزی ضمن تبریک انتخاب دکتر ارجاعی به سمت شهرداری مشهد توسط منتخبین مردم در شورای ششم، تصویر وی از کلان‌شهر مشهد را ستود و گفت: فرصت خدمت‌گزاری در شهری که آن را شهر زائر،خادم و مجاور ترسیم کرده‌اید را به شما و همکاران‌تان تبریک می‌گوییم و امیدواریم با گذشت زمان، برنامه‌هایی را که ارائه کرده‌اید محقق نمایید.

وی سپس به ترسیم وضعیت مددجویان بهزیستی در این شهر پرداخت و گفت: ما در خراسان رضوی  130هزار فرد دارای معلولیت پرونده‌دار در سطح استان داریم که با احتساب مددجویان بخش اجتماعی و خانواده‌هایشان قریب به 600 هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش خدمات بهزیستی می‌باشند.

10 درصد جمعیت مشهد مستقیما از بهزیستی خدمات می‌گیرند

وی ادامه داد: نیمی از این جمعیت در مشهد هستند که می‌توانیم بگوییم 10 درصد جمعیت مشهد را شامل می‌شوند و این جامعه‌ی بزرگ، به جز جمعیت وسیعی از معتادان و آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند که در بهزیستی پرونده ندارند اما بهزیستی خدمات مستقیم و غیر مستقیم به آنها ارائه می‌کند.

وی از اجرای برنامه‌های مشترک با شهرداری مشهد در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی، معتادان متجاهر و سایر زمینه‌های مورد نیاز یاد کرد و گفت: در این همکاری‌ها توفیقات خوبی داشته‌ایم و امیدواریم همچون گذشته و بیشتر از آن، از کمک‌ها و حمایت‌های شهرداری برای رفع نیازهای جامعه هدف بهره‌مند باشیم.

دو مشاور امور معلولین برای شهردار

وی به موضوع مناسب‌سازی مشهد اشاره کرد و گفت: در مناسب‌سازی، چندین سال رتبه‌ی اول کشور را داشته‌ایم که ارزیاب آن وزیر کشور بوده که ریاست ستاد مناسب‌سازی کشور را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: به استناد قوانین و از جمله قانون حمایت از حقوق معلولین، بسیاری از مسائل با همکاری و اشتراک مساعی شهرداری قابل حل است.

دکتر فیروزی خاطر نشان کرد: به شهردار پیشین پیشنهاد مشاور معلولین برای شهردار را دادیم که پذیرفته شد و اقدامات خوبی هم در این زمینه داشتیم اما از شما می‌خواهیم که دو مشاور در این زمینه داشته باشید که یکی مشاور فرهنگی هنری ورزشی معلولین باشد که عوامل توانمندسازی این گروه هستند و دیگری مشاور اجرایی در امور معلولین که بتوانند بازوی اجرایی در مسائل عمرانی و رفع موانع حضور معلولین درجامعه باشند.

وی وضعیت شهری مشهد را نسبت به توانخواهان بهزیستی، شهر معلول نامید و گفت: اگر افراد دارای معلولیت نتوانند از امکانات و مواهب زندگی شهری بهره‌مند شوند در واقع شهر است که معلول است چون مطابق با نیازهای شهروندانش نیست.

نهضت مناسب‌سازی خانه‌های معلولین مشهد

وی به دو نهضت پیشنهادی خود با شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: یک نهضت مربوط به مناسب‌سازی خانه‌ها و مساکن معلولین است که ما هزار مورد را پیشنهاد می‌کنیم و حاضریم در هزینه‌های آن به صورت 50 درصد مشارکت کنیم که در یک مدت معین، خانه‌های هزار نفر از افراد دارای معلولیت که مسکن مناسبی ندارند و هر کدام با 10 میلیون تومان قابل مناسب‌سازی است، برای زندگی آنان راحت تر شود و اعضای معلول این خانواده‌ها بتوانند از امکانات منازل‌ خودشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌ی دیگر، در مورد دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت به امکانات زندگی شهری است که متأسفانه در شرایط حاضر، کمبودهای وسیعی در این زمینه هست و مراکزی هم که جدیدا ساخته شده از نظر حضور معلولین، موانع و اشکالات زیادی دارد.

وی تأکید کرد: در ساخت پروژه‌های جدید، باید ترتیبی اتخاذ شود که یک گروه فنی ناظر از طرف بهزیستی، پیش از ساخت و پایان کار پروژه، بر رعایت ضوابط مناسب‌سازی نظارت داشته باشد چون بعد از ساخت، کار زیادی نمی‌توان انجام داد و یا اینکه هزینه‌های زیادی باید صرف شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از کودکان کار و معتادان متجاهر به عنوان دو برنامه که با مشارکت دستگاه‌های گوناگون و از جمله شهرداری و بهزیستی در حال اجراست یاد کرد و گفت: در بخش کودکان کار، طبق قانون، شهرداری باید مکان لازم را در اختیار بگذارد که ما خودمان مکانی را تهیه کرده‌ایم و شهرداری کمکی به فضا‌سازی و محوطه‌سازی آن کرده و مشارکت شهرداری باید در این قسمت بیشتر شود.

امیدواریم کمک‌های شهرداری در زمینه معتادان متجاهر محقق شود

وی همچنین بحث معتادان متجاهر را حاصل همکاری 12 دستگاه دانست و گفت: بر اساس مصوبات شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر باید تمام 9 هزار معتاد متجاهر ساماندهی شوند که نیاز به مکان و تأمین اعتبارات دارد که در حال حاضر، بخشی از آن بر زمین مانده است.

وی افزود: شهرداری در حال حاضر 5.5 میلیارد از اعتبارات سال قبل را بدهکار است و امسال نیز این مبالغ پرداخت نشده که مجموعا 20 میلیارد تومان بدهی به مراکز داریم که باید توسط شورای هماهنگی و شهرداری تأمین شود.

وی خاطر نشان کرد: بهزیستی در قانون در این خصوص، کمترین وظیفه‌مندی و بیشترین فشار اجتماعی و روانی را دارد و ما تلاش زیادی برای اجرای صحیح این مصوبات انجام می‌دهیم که باید همکاری بیشتری از سوی شهرداری منظور شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها