مدير كل بهزيستي خراسان رضوي از برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي خانواده‌هاي تحت پوشش اين نهاد براي پيشگيري از سقط جنين خبر داد.
کد خبر: ۱۳۳۴۹۷۲

به گزارش جام جم انلاین خراسان رضوی، دكتر مسعود فيروزي در حاشيه‌ي نشست با مسؤول بسج جامعه پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بهزيستي در مورد جنين‌هاي دچار معلوليت، غربالگري مي‌كند و پس از اطمينان از نظر متخصصين ژنتيك، مراجع تقليد و مقامات قانوني و قضايي، اقدام به ختم بارداري مي‌نمايد.

وي ادامه داد: اما در مورد سقط جنين سالم، بهزيستي، رويكردش، سياست‌هاي كلي جمعيت ابلاغ شده از مقام معظم رهبري و مبارزه با تحديد نسل مي‌باشد.

وي با اشاره به نشست مشترك با بسيج جامعه پزشكي گفت: ما تمام تلاش خود را براي نگهداري از فرزندان مادران باردار انجام مي‌دهيم و خدمات مشاوره‌اي براي سلامت مادران باردار و زايمان طبيعي، از جمله اين خدمات است.

وي همچنين گفت: آموزش خانواده‌ها در زمينه مراقبت از زنان باردار، پيشگيري از اختلالات ژنتيكي در نوزادان يا جنين در رحم مادران، مراقبت‌هاي جسمي رواني دوران بارداري و مشاوره روان‌شناسي براي بهبود روابط عاطفي و ارتباطي زوجين، خدماتي است كه بهزيستي در رابطه با حفظ و سلامت جنين و زايمان سالم و بهداشتي به خانواده‌ها ارائه مي‌دهد.

دكتر فيروزي خاطر نشان كرد: ختم بارداري در مراكز پيشگيري از بيماري‌هاي مادرزادي و ژنتيك تحت نظر بهزيستي فقط در صورتي انجام مي‌شود كه خطر بروز معلوليت در جنين، حيات مادر و فرزند را تهديد كند و در اين صورت هم فقط با نظر پزشكان و مقامات قانوني و قضايي، دستور ختم بارداري صادر مي‌شود.

مسؤول بنياد نفس نيز در اين ديدار بر همكاري و تلاش مشترك بهزيستي و دانشگاه علوم پزشكي مشهد براي پيشگيري از سقط جنين مشروع تأكيد كرد.

دكتر محسن ذاكريان گفت: بايد به زوجين جوان و خانواده‌هايي كه بارداري را پيش رو دارند يا مادراني كه باردار مي‌شوند آموزش دهيم كه چگونه از خود و جنين مراقبت كنند تا احتمال سقط به حداقل برسد.

وي افزود: بنیاد نفس از مادرانی که به دلیل معیشتی جنین خود را سقط می‌کنند حمایت مادی و معنوی می‌کند تا فرزند زنده بماند.

وی خاطر نشان کرد: 2 درصد باروری‌ها به صورت ناخواسته پایان می‌گیرند و 3 درصد نیز به روش قانونی و برای درمان بیماری یا مشکلات دیگر خاتمه می‌یابند.

ذاکریان گفت: متأسفانه هر روز 75 سقط عمدی توسط زوجین در خراسان رضوی انجام می‌شود که رقم بسیار بالایی است و اگر بتوانیم این گروه بزرگ را به سمتی ببریم که فرزند خود را متولد کنند، به افزایش جمعیت جوان و پیشگیری از پیر شدن جامعه دست می‌یابیم.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با ذکر این نکته که طرح اولیه راه‌اندازی مرکز مردمی "نفس" به‌منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین در بهمن سال ۱۳۹۹ شکل گرفت و چون این موضوع تاکنون سابقه اجرایی نداشت خوشبختانه با حمایت مسئولان استانی به‌خوبی پیگیری شد، تاکید کرد: در قالب این طرح و در یک شبکه‌سازی گسترده، ماماها می‌توانند خانواده‌هایی را که به دلالیل مختلف قصد از بین بردن جنین خود را دارند به این مرکز معرفی کنند تا با اقدامات مناسب از جمله مشاوره‌های خانوادگی و دینی، مراقبت در دوران بارداری و شیردهی و حمایت معیشتی از خانواده‌های معسر، اقدام لازم جهت جلوگیری از سقط جنین صورت پذیرد.

مرکز "نفس" با هدف کمک همه جانبه به خانواده هایی که به علل مختلف مبادرت به سقط جنین می کنند، ایجاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها