اغلب افراد پس از استفاده سیب زمینی پوست آن را دور می ریزند و اطلاعی از خواص بی نظیر آن ندارند، پوست سیب زمینی کاربردهای بسیار عالی به همراه دارد.
کد خبر: ۱۳۳۷۸۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، سیب زمینی پس از گندم، برنج و ذرت یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان است.

طعم سیب زمینی توسط مردم در سراسر کشورها و در سنین مختلف بسیار مورد قبول است. سیب زمینی نشاسته ای بخشی از غذاهای خوشمزه را تشکیل می دهد.

تقریباً در تمام مدت زمان سیب زمینی هنگام پخت و پز دور ریخته می شود. پوست سیب زمینی ضمن محافظت از مواد مغذی موجود در سیب زمینی، همچنین مواد مغذی متنوعی را برای ما به همراه دارد.

با پوست کردن سیب زمینی این مواد مغذی را از دست می دهیم. سیب زمینی «پوست برای بهبودی» شعار ما برای این مقاله است، در حالی که ما فواید سیب زمینی را با شما در میان می گذاریم، ممکن است شما از مواد مغذی سیب زمینی استفاده کنید. ما مطمئن هستیم که هنگامی که شما در مورد پوست برای بهبودی اطمینان یافتید، «پوست سیب زمینی را به وعده غذایی خود اضافه می کنید».

حاوی پتاسیم :

یکی از مزایای خوردن پوست سیب زمینی افزایش مصرف پتاسیم است. پتاسیم به بدن شما کمک می کند تا واکنش های شیمیایی از جمله واکنش هایی را که برای سوخت و ساز بدن شما ایجاد می کند، انجام دهد و به سلول های شما کمک می کند از انرژی غذایی که می خورید، انرژی قابل استفاده تولید کند.

پتاسیم همچنین در تکانه های الکتریکی منتقل شده از سیستم عصبی شما نقش دارد و به عضلات شما کمک می کند تا حرکت را تسهیل کنند. طبق گفته یک موسسه تحقیقاتی، یک وعده شامل چهار پوسته سیب زمینی حاوی 628 میلی گرم پتاسیم یا 13 درصد از نیازهای روزانه توضیه شده شما به پتاسیم است.

منبع آهن :

پوست سیب زمینی همچنین منبع آهن، ماده معدنی ضروری دیگر را فراهم می کند. عملکرد اصلی آهن شامل پشتیبانی از عملکرد گلبولهای قرمز است.

این سلول ها حاوی مقادیر زیادی هموگلوبین هستند، پروتئینی که از هوای شما تنفس شده به اکسیژن متصل می شود، سپس آن اکسیژن را در تمام بدن شما حمل می کند.

آهن جزء اصلی هر مولکول هموگلوبین را تشکیل می دهد و وجود آهن برای اتصال اکسیژن و حمل و نقل ضروری است.

طبق گفته یک موسسه تحقیقاتی، مصرف چهار پوست سیب زمینی میزان جذب آهن شما را به میزان 5 میلی گرم افزایش می دهد، تقریبا 61 درصد از میزان توصیه شده برای خانم های بالای 51 سال یا برای مردان در هر سنی و یا همچنین 27 درصد برای خانم های 50 ساله یا جوانتر، تامین می شود.

دارای نیاسین:

خوردن پوست سیب زمینی با تهیه منبع نیاسین که به آن ویتامین B-3 نیز گفته می شود، برای سلامتی شما مفید است. نیاسین مانند پتاسیم به سلولهای شما کمک می کند تا مواد مغذی را در سوخت قابل استفاده تجزیه کنند.

همچنین در ارتباط سلول و رشد سلول های جدید نقش دارد و به سلول های شما کمک می کند تا از استرس فیزیولوژیکی بهبود یابند.

طبق گفته یک مؤسسه تحقیقاتی، مردان باید روزانه 16 میلی گرم نیاسین مصرف کنند، در حالی که زنان به 14 میلی گرم نیاز دارند. خوردن چهار پوست سیب زمینی، مصرف نیاسین شما را تقریباً 1.6 میلی گرم افزایش می دهد.

مراقبت از پوست:

پوست سیب زمینی بهترین راه حل برای سفیدتر کردن پوست، خلاص شدن از دایره های تیره، کاهش چربی بیش از حد و درمان آکنه، جوش های سرسیاه و سر سفید است. پوست سیب زمینی ها را با هم مخلوط کرده و آب سیب زمینی را با استفاده از یک توپ پنبه ای روی قسمت آسیب دیده بمالید.

درمان مشکلات مو:

پوست سیب زمینی می تواند به شما کمک کند تا به موهایتان درخشندگی اضافه کنید و همچنین به رشد سریعتر آنها کمک می کند. پوست سیب زمینی را مخلوط کرده و آب آن را روی پوست سر خود بمالید و به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. قبل از اینکه آن را با آب گرم بشویید، 15 دقیقه دیگر آن را نگه دارید.

درمان آفتاب سوختگی:

سیب زمینی برای درمان پوست سوخته آفتاب فوق العاده است. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که برش های پوست سیب زمینی سرد را روی مناطق آسیب دیده قرار دهید. از طرف دیگر، می توانید به جای آن، آب سیب زمینی را به سادگی آبکش کنید.

روشن کردن پوست:

سیب زمینی یک ماده روشن کننده پوست است. ماسک سیب زمینی خام رنده شده را روی صورت خود بمالید و بعد از 30 دقیقه با آب بشویید. استفاده از این روش به طور مرتب باعث می شود صورت شما صاف، تمیز و روشن شود و همچنین تورم صورت را کاهش می دهد.

همچنین می توانید مخلوطی از آب لیمو و سیب زمینی را برای روشن تر شدن پوست خود بمالید. این عمل به عنوان سفید کننده و روشن کننده ملایم برای پوست شما عمل می کند و نتایج سریعی را به جا می گذارد.

کنترل قند خون:

از آنجا که سیب زمینی ها سرشار از کربوهیدرات های پیچیده هستند، سیب زمینی جزو سبزیجات نشاسته ای به حساب می آید. کربوهیدرات های پیچیده موجود در سیب زمینی های پوست کنده شده در مقایسه با مواد موجود در غلات سبوس دار ، لوبیا و سایر سبزیجات به راحتی در قندهای ساده تقسیم می شوند. این می تواند باعث افزایش سطح در قند خون شود. از طرف دیگر، خوردن پوست سیب زمینی به شما فیبر اضافی می دهد و سطح قند خون را کنترل می کند. هنگامی که مواد غذایی هضم شده به مدت طولانی در معده شما باقی می ماند، سرعت ورود قندهای ساده وارد شده در جریان خون شما کند می شود.

شستشو و صیقل دادن ظروف :

اگر از بین رفتن لکه ها برآمدید، با قسمت زیرین و مرطوب پوست سیب زمینی پاک کنید و ظروف نقره ای شما دوباره براق شود. اسیدهای موجود در آب سیب زمینی نه فقط لکه ها، بلکه در واقع می توانند زنگ زدگی را نیز حل کنند.

مفید برای کاهش وزن :

همه ما می دانیم که سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است که در بهبود وزن شما نقش اساسی دارد. با این حال، پوست سیب زمینی حاوی حداقل چربی ، کلسترول و سدیم است. به همین دلیل است که پوست های سیب زمینی می تواند بخشی جالب از برنامه رژیم کاهش وزن شما باشد.

تقویت ایمنی بدن :

پوست سیب زمینی به عنوان یک منبع قدرتمند ویتامین C ، به مانند یک ماده آنتی اکسیدان قوی عمل می کند. جدای از این، پوست سیب زمینی حاوی ویتامین B و کلسیم پیچیده ای است که بخشی جدایی ناپذیر از یک سیستم دفاعی سالم است و باعث تقویت فعالیت ایمنی می شود.

محافظت از بدن در مقابل سرطان :

پوست سیب زمینی سرشار از مواد فیتوشیمیایی است که فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمندی دارد. علاوه بر این، حاوی مقادیر زیادی اسید کلروژنیک است که بامواد سرطان زا (ترکیب سرطان ایجاد می شود) واکنش نشان می دهد و بنابراین بدن را در برابر سرطان محافظت می کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی :

از آنجا که پوست سیب زمینی، سرشار از پتاسیم است، که یک ماده معدنی مهم و ضروریمی باشد، مصرف آنها باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی می شود. به همین دلیل، پتاسیم در کاهش فشار خون و حفظ قلب سالم نقش اساسی دارد. یکی دیگر از مواد مغذی مفید برای قلب در پوست سیب زمینی اسیدهای چرب امگا 3 است.

مفید برای سوختگی پوست :

یکی از داروهای مؤثر و در عین حال ساده برای درمان سوزش پوست، پوست سیب زمینی است. علاوه بر اینکه به عنوان یک عامل ضد باکتری قوی عمل می کنند؛ پوست را نیز مرطوب می کنند و بهتر از پانسمان های معمولی در برابر سوختگی جزئی عمل می کنند.

تغییر رنگ طبیعی مو :

بسیاری از مردم از خاصیت شگفت انگیز پوست سیب زمینی آگاه نیستند، برای مخفی کردن رشته های مو خاکستری. پوست حاوی مواد مغذی بیشماری ضروری است که به ارائه ظاهر طبیعی و رنگ موهای شما کمک می کند.

رفع لکه های تیره پوست :

پوست سیب زمینی حاوی ترکیبات ضد باکتری، فنولیک و آنتی اکسیدان است که عمل سفید کننده ملایم را انجام می دهد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که پوست سیب زمینی تازه پوست شده را روی لکه های تیره، از جمله دایره های تیره و آفتاب سوختگی مالش دهید. این کار را بطور منظم انجام دهید تا از خاصیت روشن کننده پوست آن استفاده کنید.

کاهش کلسترول بد :

این ماده حاوی فیبر بالایی با آنتی اکسیدان ها، گلیکو آلکالوئیدها و پلی فنول ها است که باعث کاهش تأثیر کلسترول در بدن می شود. برای به دست آوردن این مزایا، فرد باید سیب زمینی را بدون چربی در رژیم غذایی مصرف کند.

تقویت انرژی بدن :

پوست سیب زمینی انرژی لازم را برای بدن فراهم می کند. پوست سیب زمینی حاوی دو عنصر اساسی مانند نیاسین و ویتامین B3 است که باعث تقویت انرژی بدن می شود. نیاسین کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل می کند. به همین دلیل، افراد با مصرف زیاد سیب زمینی از قدرت بالایی برخوردار هستند.

درمان کم خونی :

پوست سیب زمینی از احتمال کمبود خون مانند وضعیت کم خونی جلوگیری می کند. مصرف پوست سیب زمینی، مصرف بالای آهن را تضمین می کند. مقداری آهن موجود در پوست سیب زمینی به حفظ خون پایدار کمک می کند.

کمپوست طبیعی :

برای گیاهان و باغچه های گلدان داخلی خود منابع غذایی بیشتری اضافه کنید. از آنجا که پوست سیب زمینی دارای ارزش غذایی بیشتری نسبت به خود آن است، گیاهان خود را تقویت کنید و خاک را با پوست سیب زمینی تغذیه نمایید.

تهیه آب سیب زمینی :

برای تهیه آب سیب زمینی مفید از پوست سیب زمینی تمیز استفاده کنید. پوست سیب زمینی را در آب بجوشانید بعد از آن صبر کنید تا خنک شود، برای آب سیب زمینی بیشتر باید پوست سیب زمینی بیشتری بجوشانید. می توانید به راحتی آب سیب زمینی را فریز کنید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. همچنین می توانید وسایل نقره و کارد و چنگال خود را در آب سیب زمینی تا یک ساعت خیس کنید تا از کثیف شدن و جرم گرفتن یا زنگ زدگی خلاص شوید.

کاهش مشکلات سنگ کلیه :

در حالی که هیچ مطالعه ای در مورد استفاده از پوست سیب زمینی در درمان سنگ کلیه گزارش نشده است، اما اعتقاد بر این است که آب /دم نوش پوست سیب زمینی می تواند به از بین بردن سنگ کلیه از بدن کمک کند. این دانش هنوز در حوزه طب سنتی جایگزین است.

در استفاده از پوست سیب زمینی احتیاط کنید

بسیاری از افراد از عدم استفاده از پوست سیب زمینی به دلیل وجود ماده ضد مغذی شیمیایی سولانین در پوست سیب زمینی دفاع می کنند. سولانین گلیکوآلکالوئید سمی است و غالباً در قسمت سبز پوست به مقدار زیادی وجود دارد. در حالی که سولانین از بدن ما دفع می شود، اما می تواند باعث عوارض جانبی دستگاه گوارش و عصبی شود. از این رو توصیه می شود از پوست سبز سیب زمینی استفاده نکنید.

به همین ترتیب سیب زمینی جوانه زده، ناحیه جوانه زده شده باید برداشته شود. کشت سیب زمینی اغلب شامل سموم دفع آفات است. باقیمانده این سموم دفع آفات ممکن است روی پوست وجود داشته باشد. توصیه می شود سیب زمینی ها را قبل از استفاده از پوست سیب زمینی کاملاً بشویید و یا در عوض سیب زمینی ارگانیک را ترجیح دهید.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها