اعلام زمان و شبکه پخش فیلم‌های سینمایی آخر هفته سیما

«نفس» تلویزیون تازه می‌شود

پس از یک دهه وقفه، خوشبختانه در دوره اخیر ریاست محترم سازمان صداوسیما، گره از کار ساخت دو پروژه الف ویژه که سال‌ها گرفتار مشکلات و موانعی بودند باز شد و کلید خوردند.
کد خبر: ۱۳۳۵۷۶۱

در این میان، «سلمان‌ فارسی» پس از پشت‌سرگذاشتن مرحله پیش‌تولید، مطابق زمان‌بندی صورت‌گرفته، به‌خوبی پیش رفته و کاروان سلمان علی‌رغم محدودیت‌های کرونا همچنان در حال طی مسیر تولید است.

تاکنون مطابق برنامه‌ریزی‌ها ۲۵درصد از کار تصویربرداری این سریال انجام شده است که درواقع حدود ۱۰ قسمت (مربوط به قسمت‌های میانی) را در بر می‌گیرد.

بازدید اخیر ریاست سازمان از این پروژه در شهرستان جلفای استان آذربایجان‌شرقی که در واقع سومین دیدار دکتر علی‌ عسکری از عظیم‌ترین سریال تلویزیونی ایران نیز می‌شود، حکایت از عزم ریاست رسانه ملی در به‌ثمرنشستن این آرزوی دیرینه است.

بسته به زمان آماده شدن دکورها، اوضاع محیطی و جوی و نهایی شدن موضوعات گوناگونی مثل استقرار عوامل و ... مقصد بعدی کاروان سلمان‌ فارسی لوکیشن‌های مختلفی مانند آبسرد دماوند، شاهرود، جهرم یا شهرک سینمایی نور خواهد بود.

این سریال علاوه‌بر نمایش یکی از فرازهای مهم در پیوند تاریخ اسلام و ایران، از تنوع لوکیشن بی‌نظیری برخوردار بوده و تعداد قابل‌توجهی از بازیگران از سراسر کشور و همچنین دیگر کشورها نظیر یونان، مراکش، تونس و ارمنستان را به خودش معطوف کرده است.

در این پروژه ۲۰هزار نفر برای بازیگری اعلام آمادگی کردند (در پاسخ به فراخوان گروه) و با ۶۰۰۰ نفر از آنها گفتگو شده و تاکنون حدود۱۵۰۰ نفر بازیگر و هنرور مقابل دوربین رفته‌اند.

علاوه‌براین باید به فعالیت بیش از ۲۴ کارگاه در مسیر تولید این سریال اشاره کرد. بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی، مزیت درخور توجه سریال عظیم سلمان‌ فارسی است.

سریال سلمان‌ فارسی، جایگاهی ویژه در تولیدات رسانه ملی و معاونت سیما دارد؛ پس از تجربیات پربار و موفقیت‌آمیز صداوسیما در به‌ثمررساندن آثار فاخر تاریخی - مذهبی، به‌ویژه محصولاتی چون «امام‌ علی(ع)»، «ولایت‌ عشق»، «یوسف‌ پیامبر» و «مختارنامه»، می‌توان و باید مجموعه سلمان‌فارسی را اوج و قله این نوع آثار دانست.

درواقع، این سریال اثری پیشرو در عرصه جهانی خواهد بود و می‌تواند تراز سریال‌سازی در کشورمان را متحول کند و الگویی برای سایر تولیدات سیما باشد.

به بیانی دیگر، این سریال خواهد توانست عیار تولیدات سیما در این ژانر را بالاتر ببرد و موجب جهش در محصولات تلویزیونی ایران در داخل و خارج از کشور خواهد شد.

علاوه‌براین، با توجه به تحولات روز دنیا و اتفاقاتی که در حوزه رسانه و به‌ویژه تولید سریال رخ می‌دهد، ما باید حرف‌های تازه‌ای در این عرصه داشته باشیم که سلمان‌ فارسی پاسخگوی این نیاز است.

به همین دلیل نیز معاونت سیما با تمام توان و به‌کارگیری همه امکانات و فراهم نمودن تمامی لوازم و الزامات کاری می‌کند که حرکت کاروان سلمان متوقف نشود.

یکی از ویژگی‌های ممتاز سلمان‌فارسی این است که روند پیش‌تولید و تولید این سریال، قابلیت نگاهی آکادمیک را دارد و می‌توان آن را به‌صورت دانشگاهی و کارگاهی به دانشجویان حوزه نمایش آموزش داد.

سلمان‌ فارسی یک الگوی کم‌نظیر در تولید محصول دراماتیک و نمایشی است و تجربه گرانسنگ تولید این سریال نباید فقط محدود به خود آن بماند بلکه روش‌ها و تکنیک‌های خلق این اثر فاخر باید به نسل‌های آینده نیز منتقل شود تا شاهد تولید آثاری از این دست در آینده نیز باشیم.

داوود میرباقری، کارگردان سلمان‌ فارسی هم از مفاخر جمهوری اسلامی ایران است. ایشان با ساخت آثار شاخص و ماندگاری مانند سریال‌های امام‌علی(ع) و مختارنامه امتحان‌شان را پس داده‌اند و سازمان و معاونت سیما به او و گروهش به‌عنوان سرمایه‌ای ارزشمند نگاه می‌کند.

از هم‌اکنون می‌توان به ملت ایران مژده داد که به لطف خدا، بار دیگر اثری فاخر، ارزشمند، چشم‌نواز و شگفت‌انگیز را از این کارگردان خواهند دید.

نگاه ما به سریال سلمان‌فارسی نگاهی فرامرزی‌ است. این سریال فقط محدود به داخل کشور و مردم عزیزمان نیست، بلکه طوری طراحی و خلق می‌شود که مطابق با استانداردهای روز سریال‌سازی در جهان باشد و بتواند مخاطب خارجی با هر ملیت و مذهب و فرهنگی را مجذوب خودش سازد بنابراین سلمان‌ فارسی یک سریال بزرگ بین‌المللی و بین‌الادیانی خواهد بود و از هم‌اکنون به بازارهای جهانی و مخاطبان میلیاردی می‌اندیشیم. ساخت سریال‌های فاخر درجه الف ویژه میراث معنوی غیرملموس سازمان است.

این‌گونه سریال‌ها فراتر از یک اثر نمایشی و سرگرم‌کننده، فرصتی برای بازنمایی تاریخ کهن سرزمین‌مان به‌ویژه در پیوند با تاریخ اسلام و همچنین بازتولید فرهنگ و آیین اصیل و انسانی‌مان برای نسل‌های آینده است. پس باید چنین آثاری را به‌مثابه سند ملی فرهنگی پاس داشت.

معاونت سیما به مردم عزیز ایران این نوید را می‌دهد که ان‌شاءا... این اثر بزرگ و جاویدان تاریخی - مذهبی در انتظار آنهاست.

حمید شاه‌ آبادی - معاون سیما / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها