یک متخصص بیماری‌ های عفونی گفت: تست‌ های تشخیصی که در کشور موجود است، قابلیت تشخیص کرونای دلتا را ندارد.
کد خبر: ۱۳۳۴۴۹۷

به گزارش جام جم آنلاین، جمال میرزایی، متخصص بیماری‌ های عفونی و فلوشیپ فوق تخصص نقص ایمنی، سرطان و پیوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در حال حاضر به طور کلی دو نوع تست برای تشخیص کرونا وجود دارد یکی تست‌های سرولوژی و دیگری تست‌های PCR.

وی افزود: برای تشخیص اولیه کووید در مواردی که شک به تشخیص داشته باشیم از تست PCR استفاده می‌شود اما استفاده از این تست همیشه رایج نیست. برای مثال در یک خانواده وقتی یک نفر PCR مثبت می شود، مورد قطعی به شمار می‌آید در نهایت سایر اعضای خانواده دچار علائم مشابه می‌شوند و دیگر لزومی به انجام تست PCR برای سایر اعضای خانواده نیست، زیرا کاملا واضح است که سایر افراد نیز به کووید مبتلا شده‌اند.

میرزایی ادامه داد: نقطه ضعف تست PCR، فاصله از زمان شروع بیماری است، زیرا می‌تواند در روز‌های اول بیماری، منفی کاذب نشان دهد. نقطه ضعف دوم نیز در روز‌های آخر بیماری به وجود می‌آید که نتیجه را مثبت کاذب نشان می دهد و مواردی بوده که بیماران مراجعه کردند و اظهار کردند که چند هفته قبل به کرونا مبتلا شده اند و با وجود مصرف دارو و طی کردن دوره بیماری در قرنطینه همچنان تستشان مثبت است و تشخیص ما این است که تست، مثبت کاذب است.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه دیگر اینکه در بسیاری از موارد نیاز به انجام تست نیست. متاسفانه بیماران زیادی مراجعه می‌کنند و برای چک کردن بهبودشان درخواست انجام PCR دارند و ما به این افراد می‌گوییم همین که مدت زمان قرنطینگی و دوره دو هفته ای بیماری به پایان برسد، به معنی اتمام دوره ابتلا به کروناست و دیگر نیازی به انجام تست PCR نیست.

میرزایی گفت: دسته دوم تست‌ های تشخیصی کرونا، تست‌ های سرولوژی نام دارند. این تست‌ها، آنتی بادی و یا پادتنی که علیه ویروس در بدن ساخته می‌شود را بررسی می‌کند. معمولاً بعد از اینکه بیمار به کرونا مبتلا و بهبودی حاصل می‌شود این آنتی بادی‌ ها به تدریج در بدن ظاهر می‌شوند و به تدریج ایمنی پایدار را در بدن ایجاد می‌کند.

این متخصص بیماری‌ های عفونی تاکید کرد: نیازی به انجام تست‌های آنتی بادی برای چکاپ ایمنی و بهبودی نیست، زیرا اولاً زمان بروز آنتی بادی در بدن افراد مختلف متفاوت است و دوم اینکه مثبت شدن این تست‌ها ممکن است منجر به ایجاد اضطراب در افراد شود.

او ادامه داد: به طور کلی تست‌های آزمایشگاهی کووید ۱۹ در این دو نوع ارائه می‌شوند و مابقی تست ها، ضروری نیستند. همچنین این تست‌ها نیز در موارد خاص برای بیماران تجویز می‌شوند.

میرزایی در مورد تشخیص جهش دلتا توسط این گونه تست‌ها گفت: تست‌هایی که به صورت روتین در کشور وجود دارد قابلیت تشخیص کرونای دلتا را ندارد و برای تفاوت قائل شدن بین جهش دلتا با سایر جهش‌ها به تست‌های تشخیصی خاصی نیاز است که بسیار هزینه بر هستند و در همه جا نیز انجام نمی‌شوند و در حد کار‌های تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میرزایی گفت: در حال حاضر سویه قالب کشور ما دلتاست و ۹۰ درصد مراجعه کنندگان به ویروس دلتا مبتلا شده اند و نیازی نیست که افراد بدانند به کدام جهش مبتلا شده اند، زیرا پروسه درمانی تمام جهش‌ها تقریباً مشترک است و علائم بالینی نیز تقریباً یکسان هستند.

این متخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: شیوه اعلام جوامع برای سویه قالب در یک کشور، بررسی‌های پژوهشی و دانشگاهی است که مشخص می‌کند کدام سویه بیشتر در کشور قالب شده و پس از آن مراکز دانشگاهی و آزمایشگاهی، سوش قالب را اعلام می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها