محققان برای اولین‌بار موفق شده‌اند از یک لاک‌پشت غول پیکر در حالی که به آرامی (یا حتی بیش از حد آرام) اقدام به شکار می‌کند، تصویربرداری کنند. شاید بتوان گفت این کندترین اقدام دیده شده از یک حیوان برای شکار طعمه‌اش است.
محققان برای اولین‌بار موفق شده‌اند از یک لاک‌پشت غول پیکر در حالی که به آرامی (یا حتی بیش از حد آرام) اقدام به شکار می‌کند، تصویربرداری کنند. شاید بتوان گفت این کندترین اقدام دیده شده از یک حیوان برای شکار طعمه‌اش است.
کد خبر: ۱۳۳۳۶۱۲
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ساینس الرت، تماشای نزاع طولانی میان یک لاک‌پشت غول‌پیکر آهسته و خیال راحت آلدابرا و طعمه پرنده زمین خورده‌اش در عین دلخراش بودن بسیار میخکوب کننده است. تا پیش از این هرگز دیده نشده بود که یک لاک‌پشت حیوانی را شکار کند؛ چه کسی فکرش را می‌کرد که این غول‌های آهسته و کُند ممکن است چنین قابلیتی هم داشته باشند!

جاستین گرلاچ، زیست‌شناس دانشگاه کمبریج، می‌گوید: «من نمی‌توانستم آنچه را که می‌دیدم باور کنم. صحنه‌ای وحشتناک و در عین حال شگفت‌انگیز بود.»

فیلم ضبط شده در جزیره فرگیت در مجمع الجزایر سیشل آفریقا نشان می‌دهد که یک لاک‌پشت غول پیکر ماده به آرامی دنبال جوجه چلچله دریایی کوچکی (Anous tenuirostris) می‌رود که نمی‌تواند پرواز کند.
 

تعداد بازدید : 1376
 
در مطالعه جدید که این برخورد را توصیف می‌کند گفته شده است که این اولین مشاهده مستند از لاک‌پشتی است که عمداً به حیوان دیگر حمله می‌کند و آن را می‌خورد. به گفته محققان این شکار به همراه تعقیب و گریز آهسته که لاک‌پشت جوجه را بالای یک تکه کنده چوب دنبال می‌کند، در مجموع هفت دقیقه به طول انجامیده است.

این ویدئو که توسط آنا زورا، معاون حفاظت و مدیریت پایداری بنیاد جزیره فرگیت ضبط شده است، تنها بخشی از آن را به نمایش می‌گذارد. اما از همین بخش نیز می‌توان کاملا نتیجه گرفت که بدون تردید حمله عمدی و حساب شده‌ای را از طرف لاک‌پشت صورت گرفته است.

اولین فیلم ثبت شده از صحنه شکارگری یک لاک‌پشت (+ ویدیو)

گرلاچ می‌گوید: «مشخصاً لاک‌پشت مستقیماً به چلچله دریایی نگاه می‌کرد و هدفمند به سمتش می‌رفت. این عملکرد بسیار عجیب و کاملاً متفاوت از رفتار عادی لاک‌پشت‌ها بود.»

با وجود این که لاک‌پشت‌هایی مانند A. gigantea (معروف به لاک‌پشت غول پیکر آلدابرا) در درجه اول علفخوار هستند، محققان می‌گویند نقل قول‌هایی در مورد این که خرچنگ‌ها را با لاکشان له می‌کنند، یا گزارش‌های تصویربرداری نشده از این که در حال خوردن پرندگان یا خوردن لاشه حیوانات دیده شده‌اند، وجود دارد. با این وجود، در مطالعات قبلی هرگز هیچ شواهد واقعی از شکارگری این حیوان علفخوار یه دست نیامده بود.

گرلاچ می‌گوید: «پیش از این نمی‌شد با اطمینان گفت که لاک‌پشت حیوان را مستقیماً کشته است یا اینکه به لاشه حیوان را پیدا کرده و بر سر آن رفته است.»

این فیلم جدید به خوبی چنین سوالاتی را پاسخ می‌دهد. لاک‌پشت‌ها حیوانات را شکار می‌کنند، از این گذشته این کار را بدون هیچ اشتباهی انجام می‌دهند. فقط مشکلشان این است که مدتی برای رسیدن به طعمه باید وقت صرف کنند و به همین خاطر طعمه‌شان باید شکار ساده‌ای باشد.

آنچه ناشناخته باقی مانده این است که هر چند وقت یکبار این نوع اتفاقات رخ می‌دهد. به گفته محققان، نشانه‌هایی وجود دارد که بیانگر این است که احتمال دارد این رفتار بسیار بیشتر از آنچه ما می‌دانستیم (حداقل در بین جمعیت لاک‌پشت‌های جزیره فرگیت) رایج باشد.

در مقاله منتشر شده از این مطالعه آمده است: «نحوه حرکت مستقیم به سوی جوجه روی تکه چوب بیانگر این است که لاک‌پشت پیش از این تجربه این را داشته که بتواند در چنین شرایطی جوجه‌ای را اسیر کند. این نشان می‌دهد که این نوع تعاملات برای این گونه فقط گاهی اوقات رخ نمی‌دهد. مشاهده سایر لاک‌پشت‌ها در حال شکار و مصرف پرندگان نشان می‌دهد که این رفتار توسط در میان چند نوع از لاک‌پشت‌ها رایج است.»

این یافته‌ها در مجله علمی Current Biology گزارش شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها