سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

در توزیع فعالیت های فرهنگی روستاها نباید مغفول بمانند

در نخستین رویداد ملی انتخاب روستای قرآنی کشور، هفت روستا از استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، بوشهر، فارس، قم، مازندران و یزد به عنوان روستای قرآنی کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند.
کد خبر: ۱۳۳۱۷۰۱
در مراسم اختتامیه تقدیر از این روستاهای قرآنی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، یوسف امینی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری، نیاز به شناخت  الگوهای سالم و موفق دارد و انتخاب روستاهای قرآنی، یک فعالیت ارزشمند با هدف معرفی الگوهای موفق   و منطبق با فرهنگ اسلامی است.
 
وی تاکید کرد در توزیع فعالیت های فرهنگی روستاها نباید مغفول بمانند.
 
در فرایند انتخاب روستاهای برتر قرآنی 1097 روستا در سامانه انتخاب روستای برتر قرآنی ثبت نام نمودند که از این تعداد 7 روستا برگزیده شد و از 7 روستا بالاترین امتیاز را در ارزیابی میدانی روستای بیلند گناباد کسب نمود. که در مراسم امروز مورد تقدیر قرار گرفت.
 
روستای قرآنی بیلند
روستای بیلند با جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی است که در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. در حال حاضر همه اهالی این روستا با قرآن آشنا هستند و از بین آنها حدود ۸۵۰ قرآن‌آموز به صورت تخصصی مشغول فراگیری دانش و فنون قرآنی هستند.
 
تعداد زیادی از جوانان این روستا به عنوان طلبه در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیلند، این روستا دارای ۲۳ مسجد و حسینیه و ۷ کتابخانه بوده و در کنار آن هفت موسسه و ۱۰ موقوفه قرآنی فعال هستند.
مادران و زنان روستای بیلند به خاطر پوشش و حجاب خود که برگرفته از سنت فاطمی است در بین مردمان این خطه شهره‌اند.
مردمان روستای بیلند با برگزاری سوگواری‌های پرشور در قالب دسته‌های عزاداری طولانی و پر جمعیت در جذب گردشگران از شهرهای دور و نزدیک در ایام محرم نقش بسزایی دارند.
بیلند، روستایی است که طنین دلنشین قرآن کریم در کوچه و پس‌کوچه‌های آن پیچیده تا آواز قاریان قرآن این روستا بر سر زبان‌ها بیفتد؛ روستایی که نور قرآن بر تک تک اهالی تابیده و در حال حاضر بیش از ۷۵ دوره آموزش قرآن، با حال و هوای معنوی و سنتی در آن برگزار می‌شود.
 
این روستا همچنین مهد عالم مجاهد و ربانی علامه شیخ «محمدتقی بهلول» است، چهره‌ای که مشهور است در چهار سالگی حافظ کل قرآن بوده است.
به دلیل گسترش فعالیت‌های قرآنی در روستای بیلند از گذشته تا به الان و تعداد زیاد حافظان و قاریان و عالمان دینی و همچنین پایبندی عموم مردم به شعائر دینی و قرآنی، این روستا در بین مردم منطقه به عنوان (دارالمومنین) لقب گرفته است.
تقدیم ۲۸ شهید و بیش از ۴۵۰ آزاده و جانباز و ۲۸ عالم شاخص از دیگر افتخارات روستای قرآنی بیلند شهرستان گناباد از استان خراسان رضوی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها