سخنگوی گمرک گفت: در تیرماه سال جاری یک میلیون و ۱۱ هزارتن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با آمار ۶۸۲ هزار تن، رشد ۴۸ درصدی را به ثبت رساند.
کد خبر: ۱۳۳۱۱۱۶

به گزارش جام جم آنلاین از گمرک، سید روح الله لطیفی تصریح کرد: رشد ترانزیت در تیرماه سال جاری در مقایسه با سه سال گذشته یک رکورد به شمار می آید که امیدواریم با توجه به موقعیت کشور و مزیت ترانزیتی جغرافیایی، این روند افزایش یابد.

وی اظهار داشت: از مجموع تجارت ۵۰ میلیون و ۸۴۱ هزار تنی به ارزش ۲۸ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار در چهار ماه نخست امسال ۱۲ میلیون و ۴۶۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۱۲ میلیون دلار مربوط به تیر ماه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۳۹ درصد رشد داشته است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: سهم صادرات تجارت تیر ماه، هشت میلیون و ۳۶۴ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات کشور در تیرماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی بدون تغییر و از لحاظ ارزش ۵۳ درصد رشد داشته است.

وی در واکنش به ارائه آمارهای تجارت خارجی توسط بانک مرکزی گفت: بر اساس بند «خ» ماده سه قانون امور گمرکی، مسئول ارائه آمار رسمی تجارت خارجی گمرک است، بنابراین همانطور که پیشتر نسبت به آمارهای این حوزه بیان شد، بهتر است بانک مرکزی در حوزه وظایف خود تمرکز کند و در صورت نیاز به اعلام آمار تجارت خارجی به آمار گمرک استناد کند تا مشکلی پیش نیاید.

لطیفی در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی تصریح کرد: چین با دو میلیون و ۷۸۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۳۳۱ هزار تن به ارزش ۴۷۳ میلیون دلار، امارات با ۸۴۳ هزار تن به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار، ترکیه با ۳۵۰ هزار تن به ارزش ۳۲۸ میلیون دلار و افغانستان با ۴۱۵ هزار تن به ارزش ۲۵۸ میلیون دلار پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بودند.

وی افزود: در این ماه نسبت به تیرماه سال گذشته، چین ۱۹ درصد از لحاظ وزنی و ۹۴ درصد از لحاظ ارزش کالای بیشتری از ایران خریداری کرد، عراق کاهش هشت درصدی در وزن و دو درصدی در ارزش را تجربه کرده، امارات در وزن کاهش ۳۱ درصدی و در ارزش افزایش ۳۹ درصدی داشته، ترکیه افزایش هشت درصدی در وزن و ۱۱۰ درصدی در ارزش کالای خریداری شده از ایران و افغانستان با وجود کاهش ۳۷ درصدی در وزن، ۱۸ درصد در ارزش کالاها رشد داشته است.

لطیفی تاکید کرد: آمار اعلام شده صرفا مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ در مقایسه با تیر سال۹۹ بوده در صورتی که بخواهیم روند تغییرات در صادرات چهارماهه را بررسی کنیم چین ۱۵ درصد در وزن و ۷۸ درصد در ارزش، عراق ۷۰ درصد در وزن و ۴۳ درصد در ارزش، امارات منفی هفت درصد در وزن و مثبت ۳۳ درصد در ارزش، ترکیه ۱۶ درصد در وزن و ۱۲۲ درصد در ارزش و افغانستان منفی ۱۵ درصد در وزن و مثبت ۲ درصد در ارزش را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات در یک ماهه تیر سال جاری گفت: چهار میلیون و ۹۸ هزارتن کالا به ارزش چهارمیلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به واردات در تیرماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۴۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص کشورهای مبدا خرید کالاهای وارداتی ایران تاکید کرد: امارات با یک میلیون و ۵۵۱ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار، ۳۷۱ درصد رشد در وزن و ۹۰ درصد رشد در ارزش را نسبت به تیرماه سال گذشته داشت، چین با ۳۳۳ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار رشد ۱۴ درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است، ترکیه با ۴۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۸۷ میلیون دلار افزایش ۲۶ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش را تجربه کرد، آلمان با ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹ میلیون دلار رشد ۲۸ درصدی در وزن و کاهش چهار درصدی در ارزش داشته و سوییس با ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار ۱۰۰ برابر وزن بیشتر و ۲۷۸ درصد ارزش بیشتر نسبت به تیرماه سال ۹۹، کالا به ایران صادر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها