رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد؛

رشد تجارت خارجی کشور در ۴ ماهه نخست سال جاری

رئیس کل گمرک ایران گفت: کارنامه تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حاکی از بهبود وضعیت این بخش و رشد آمار‌های صادرات و واردات است.
کد خبر: ۱۳۲۹۱۷۵

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه کارنامه تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۰ حاکی از بهبود وضعیت این بخش و رشد آمار‌های صادرات و واردات است، گفت: در این مدت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۹ میلیارد دلار بین ایران و کشور‌های مختلف مبادله شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد ۲۱ درصدی در وزن و ۴۷ درصدی در ارزش کالا‌ها است.

وی افزود: سهم صادرات کالا‌های غیرنفتی از مجموع تجارت خارجی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۷ درصد و از حیث ارزش ۶۵ درصد رشد داشته است.

رئیس کل گمرک ایران اظهار کرد: عمده کالا‌های صادر شده در این مدت شامل گاز مایع شده، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام از آهن، متانول، بنزین، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی، میله‌های آهنی، پروپان مایع، قیر و کاتد از مس بود.

میراشرفی کشور‌های مقصد کالا‌های صادراتی ایران را به ترتیب چین با حدود ۱۰ میلیون تن به ارزش ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون تن به ارزش ۹۲۳ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۷۲۸ میلیون دلار اعلام کرد.

رئیس کل گمرک ایران درخصوص آمار واردات در چهار ماهه نخست سال‌ جاری نیز گفت: در این مدت ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشت.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که ۹.۴ میلیون تن از کالا‌های وارد شده کالای اساسی است که ۸.۴ میلیون تن آن ۶ قلم کالایی است که شامل ارز ترجیحی است و با وجود بیش از ۴.۶ میلیون تن کالای اساسی موجود در اماکن بندری، حدود ۴۰۰ هزار تن در حال تخلیه در لنگرگاه‌ها و بیش از یک میلیون تن کالای اساسی در شناور‌هایی که منتظر تخلیه هستند نزدیک به ۱۵ و نیم میلیون تن ذخایر کالا‌های اساسی است که نسبت به گذشته میزان مناسبی برای کشور است.

میراشرفی بیان کرد: تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سویا، شکر و برنج عمده‌ترین کالا‌های وارداتی به کشور بود که به جز تلفن همراه سایر اقلام وارداتی در زمره کالا‌های اساسی و ضروری قرار دارد و پس از مصوبات ترخیص درصدی و اعتباری سرعت ترخیص کالا‌های اساسی نیز افزایش چشم گیری داشته است به گونه‌ای که از متوسط روزی ۴۷ هزار تن در بندر امام (ره) در سه ماهه اول سال به روزی ۶۲ هزار تن در روز در تیر ماه رسیدیم که افزایش ۳۲ درصدی ترخیص کالا‌های اساسی را در تیرماه نشان می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد در مورد مهمترین کشور‌های طرف معامله واردات در چهار ماهه ابتدای امسال گفت: امارات متحده عربی با صادرات ۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران در جایگاه نخست و چین با یک میلیون تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و یکصد میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۳۵۱ هزار تن به ارزش ۵۶۳ میلیون دلار و سوئیس با ۶۷۲ هزار تن به ارزش ۵۳۹ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به بهبود وضعیت ترانزیت کالا از قلمرو کشورمان اظهار کرد: در چهار ماهه ابتدای امسال ۳ میلیون و ۷۵۳ هزار تن کالا از مرز‌های زمینی جمهوری اسلامی ایران وارد شد و کانتینر‌های حامل کالا پس از انجام تشریفات گمرکی و طی مسیر‌های گوناگون، مرز‌های خروجی را به طرف کشور‌های مقصد ترانزیت ترک کردند.

میراشرفی افزود: مقایسه میزان ترانزیت کالا در چهار ماهه نخست امسال با مدت مشابه سال گذشته حاکی از رشد ۹۵ درصدی است و به نظر می‌رسد در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رفع برخی از مشکلات این حوزه می‌توان افزایش بیشتری را در این زمینه انتظار داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها