دستور وزیر بهداشت برای واکسیناسیون گروه های جدید علیه کرونا

آغاز واکسیناسیون خبرنگاران و معلمان همزمان با عید غدیر

رئیس بیمارستان سینای تهران با اشاره به اینکه در موج فزاینده پیک پنجم کرونا قرار داریم، گفت: الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران و بیمارستان‌ها برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت درب بیمارستان می‌مانند.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۴۹
 
موج فزاینده پیک پنجم کرونا در کشور / به داد بیمارستان‌ها برسید
 
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمد طالب‌پور با اشاره اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان سینا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته است، گفت: حدود ۲۰۰ مریض کرونایی بستری داریم که در ICU، اورژانس و بخش متراکم هستند؛ البته این تعداد تنها مریض‌هایی هستند که شرایط خیلی بدی دارند و باید بستری شوند، آن‌هایی که شرایط بهتری دارند روزانه و سرپایی برای تزریق دارو مراجعه می‌کنند. در واقع روزی حدود ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر برای دریافت دارو می‌آیند و این نشان می‌دهد لود بیماری نسبت به پیک قلبی حدود ۳ یا ۴ برابر بیشتر شده است.

وی با تاکید بر اینکه عمده فشار بیماری بر بیمارستان‌های دانشگاهی است، تاکید کرد: الان نزدیک یک سال و نیم است که بیماران را بی‌وقفه پذیرش می‌کنیم و من تقاضا دارم مراکز دیگر مانند مراکز ارتشی، شهرداری و... هم به داد بیماران برسند. اگر تعداد بیماران مقداری بیشتر شود دیگر پشت درب بیمارستان می‌مانند.

وی افزود: بیمار کرونایی بدحال به طور متوسط تقریبا ۴ روز در بیمارستان بستری می‌شود. عمده درمان را به بخش سرپایی ارجاع دادیم و اگر حال بیمار به گونه‌ای باشد که بتواند ادامه روند درمان را در خانه بگذراند او را ترخیص می‌کنیم که بیماران دیگر را بتوانیم بستری کنیم. آن‌هایی هم که حال بهتری داشته باشند بستری نمی‌کنیم و تنها سرپایی دارو دریافت می‌کنند.

رئیس بیمارستان سینای تهران، ادامه داد: الان مثل اوایل شیوع بیماری نیست که همه مریض‌ها به بیمارستان ما بیایند. برخی بیماران در مراکز سرپایی، مطب‌ها و درمانگاه‌ها ویزیت می‌شوند و تنها بدحال‌ها به بیمارستان‌های دانشگاهی ارجاع داده می‌شوند؛ البته این به آن معنا نیست که درصد بیماران بدحال افزایش یافته بلکه نشان دهنده نوع مراجعه به مرکز ما است که درصد بستری بیماران بدحال‌تر بیشتر است. خوشبختانه با توجه به تجربیات به دست آمده در این مدت و این که درمان‌های خوبی ارائه می‌شود، درصد مرگ و میر بالا نرفته است. البته برخی بیماران نیز به دلیل عدم تزریق واکسن به دلیل عدم تمایل خودشان به بیمارستان مراجعه می‌کنند و حتی با حال بد در همان اورژانس فوت می‌کنند. اینکه به هر دلیلی واکسن نزنند اشتباه بزرگی است، اگر نوبت واکسن دارند سریعا برای تزریق آن اقدام کنند تا در صورت ابتلای احتمالی به بیماری، شدت کمتری از آن را تجربه کنند و امکان انتقال بیماری به سایرین را هم کاهش دهند.

وی افزود: ما زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم و اورژانس تهران سهمیه تخت‌ها را با بیماران بدحال پر می‌کنند.

وی درباره متوسط زمان حضور بیمار در اورژانس تا بستری شدن در بخش، اظهار کرد: ابتدا باید مشخص شود بیماری که به ما مراجعه کرده است ۱۰۰ درصد کرونا دارد یا خیر؛ ابتدا با آزمایش و سی‌تی اسکن این موضوع باید ثابت شود که امکانات این کار هم در بیمارستان فراهم است، ولی تا زمانی که پاسخ‌ها برسد نمی‌توان بیمار را به بخش عادی یا کرونایی فرستاد، چون وضعیتش مشخص نیست. این زمان برای احراز شرایط بیمار حدود ۶ تا ۸ ساعت است که در اورژانس می‌ماند که البته برخی بیماران هم از این شرایط کلافه می‌شوند؛ ولی باید طی شود تا تشخیص نهایی اتفاق بیفتد.

طالب‌پور با اشاره به اینکه ظرفیت تخت‌های بستری بیمارن کرونایی در بیمارستان سینا پر شده است، گفت: الان تقریبا در حالتی هستیم که منتظریم یک تخت خالی شود تا بیمار بعدی را بستری کنیم. بیماران در اورژانس و تریاژ می‌مانند تا تخت خالی شود و آن‌ها را به بخش انتقال دهیم. در چنین شرایطی فعالیت سایر درمانگاه‌ها و اتاق عمل را کاهش دادیم و تنها مریض‌هایی که به تشخیص روسای بخش‌ها به عمل نیاز فوری دارند جراحی می‌شوند و اتاق عمل الکتیو ما عملا نیمه فعال شده است.

وی درباره علائم بیماران نیز بیان کرد: در گونه دلتا عمده تظاهرات اولیه بیماری مانند سرماخوردگی است و آبریزش بینی، گلودرد، تغییر صدا و ... رخ می‌دهد تا کم‌کم علائم ریوی، سردرد، سرگیجیه و... آشکار شود. با وضوح این علائم دیگر به سمت علائم کلاسیک پیش می‌رویم.

وی افزود: بیمارانی که ما بستری می‌کنیم عموما بدحال‌ها و مسن‌تر‌ها هستند که عمده آن‌ها هم کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند، ولی افرادی که واکسن زدند و مبتلا شدند عمدتا سرپایی درمان شدند.

طالب‌پور درباره اینکه آیا تعطیلی ۶ روزه تهران تاثیری در کاهش بار مراجعات داشته است یا خیر؟، تصریح کرد: فعلا نمی‌توانیم قضاوت کنیم، اما تعداد مریض‌هایی که در این روز‌های تعطیل مراجعه کردند هر روز بیشتر از روز قبل بوده است. ما هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم و تعطیلی توانسته یک مقدار آن را عقب بیندازد، ولی نیاز به ارزیابی اپیدمیولوژیک دارد. اکنون در موج فزاینده پیک پنجم کرونا هستیم.

وی افزود: حداکثر کمکی که دانشگاه و دولت می‌توانسته به ما کرده است و تجهیزات را به حداکثر رساندند، ولی بحث عملیاتی هم وجود دارد. مثلا خرید اکسیژن الان یک چالش است، چون هم گران است و هم به سرعت تمام می‌شود. از طرفی زمانی که یک مخزن ۲۰ تنی قرار است پر شود، مدتی طول می‌کشد و در این فاصله زمانی دستگاه از مدار خارج است؛ چون اگر از دستگاه استفاده کنیم فشار اکسیژن می‌افتد و این‌ها چالش‌های ما است؛ اما به این معنا نیست که کمبود داشته باشیم.

رییس بیمارستان سینای تهران گفت: در مورد تامین دارو نیز به ما قول داده‌اند که هر چقدر دارو بخواهیم به ما برسانند و ما در محدودیت نیستیم و دارو‌ها بیمه‌ای هستند و با قیمت مصوب ارائه می‌شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها