رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا:

سیلاب‌ های تابستانی منجر به کاهش ۳ درصدی تنش آبی شد

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: سیلاب‌ های تابستانی، تنش آبی را تا ۳ درصد کاهش داد.
کد خبر: ۱۳۲۸۴۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، صادق ضیائیان افزود: در کل کشور کاهش ۴۲ درصدی بارش در سال آبی ثبت شده بود که در پی بارندگی‌ های اخیر به ۳۹،۳ درصد رسید و بارندگی‌ ها التیامی بر وضع موجود بود.

وی گفت: ایران کشور پهناوری است و بارش‌های موقتی در یک نقطه خاص به این معنا نیست که آب می‌تواند در همه جای کشور باشد؛ با این حال بارش‌ های سیلابی اخیر توانست میانگین بارش‌ها در کل کشور را بهبود بخشیده و جابجا کند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: در اثر تأثیر سامانه موسمی در سیستان و بلوچستان کاهش ۸۵ درصدی بارش‌ها در این منطقه به ۶۳ درصد رسید و کمی شرایط بهبود یافت.

ضیاییان با بیان اینکه امسال در ۵۰ سال اخیر یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها محسوب می‌شود، گفت: در هفته آینده نیز بارش‌ها در جنوب و جنوب شرق اتفاق خواهد افتاد، اما به شدت هفته گذشته نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سیلاب‌ های تابستانی در مرداد و شهریور امسال نیز تکرار خواهد شد، گفت: وقوع سیل از چند ماه قبل، قابل پیش بینی نیست. بارش‌ های سیلابی در پیش بینی‌های ماهانه و فصلی جایی ندارد و قابل پیش بینی نیست.

به گفته ضیاییان، اگر امکان پیش بینی سیلاب از چندین ماه قبل وجود داشت در هیچ نقطه‌ای از جهان سیل نمی‌آمد و می‌توانستیم قبل از وقوع جلوی آن را بگیریم.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: انتظار می‌رود برای جنوب شرق کشور طی دو ماه آینده بارش‌های موسمی خوبی را داشته باشیم. بر این اساس بارندگی‌های جدید در مرداد و شهریور برای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و حتی فارس قابل پیش‌بینی است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها