حاشیه های المپیک 2020 در چند خط ؛

توکیو، بنزین روی آتش

دیروز روز پرماجرایی برای المپیک توکیو بود. روز دوم رقابت ها نیز مملو از حاشیه ها شد، آنچنان که تعداد حواشی از تعداد مدال های کسب شده بیشتر بود.
کد خبر: ۱۳۲۸۲۷۶

به گزارش جام جم آنلاین ، این حواشی به رقابت های مختلف ورزشی ارتباط ندارد بلکه مربوط به جنبش های ضدالمپیکی و سایر وقایع مربوط به آن است.

آنچه در ادامه می خوانید گوشه ای از آخرین اخبار و حواشی مربوط به جنجالی ترین المپیک تاریخ است:

 

*دامنه تظاهرات «ضدالمپیکی» از شهر توکیو که میزبان المپیک است به دیگر شهرهای کشور ژاپن نظیر اوزاکا، ناگویا، اوکازاکی و کیوتو هم کشیده شد. مردم معترض با انواع و اقسام پلاکاردها و شعارهایی مشابه نظیر «ما المپیک نمی خواهیم» ، «به المپیک مرگ پایان بدهید»، « المپیک کرونایی را متوقف کنید» به شدت مخالفت خود را با برگزاری المپیک نشان دادند. پلیس برای متوقف کردن معترضان در شهر توکیو حتی سه خیابان منتهی به دهکده برگزاری رقابت ها را بست. بر اساس گزارش ها پیش بینی می شود در روزهای آینده تجمعات ضدالمپیکی شدت پیدا کند.

 

*نشریه تایمز این روزها مدام یک اتهام ثابت علیه مسئولان برگزاری رقابت های المپیک عنوان می کند: «پنهان کردن تست های مثبت». البته در خبرها خواندیم که تعداد موارد مثبت کووید19 در دهکده برگزاری رقابت ها افزون بر 150 مورد است اما نشریه تایمز ادعا می کند تعداد این تست های مثبت بسیار بیشتر از آن چیزی است که مدام در رسانه ها عنوان می شود و بیشتر از 200 مورد است. نشریه تایمز همچنین ادعا می کند که بیشتر افراد مبتلا از میان کارمندان و کارکنان دهکده برگزاری رقابت ها هستند. روزنامه کیودوی ژاپن نیز پیش از این ادعاهایی مشابه را بیان کرده بود. گفته می شود به منظور کاهش تنش ها در رابطه با برگزاری بحث برانگیز رقابت ها، در رابطه با تست های بیشتر مثبت کرونا پنهان کاری می شود.

 

*بسیاری از قوانین و الزامات از پیش تعیین شده المپیک توکیو از سوی ورزشکاران رعایت نمی شود. این قوانین در قالب کتابچه ای در اختیار آنها قرار گرفته بود که شامل رعایت فاصله اجتماعی، خودداری از گشت زنی در دهکده المپیک و یا زدن ماسک است. اما این مسائل از سوی بسیاری از ورزشکاران رعایت نمی شود و هشدارهای قبلی هم مبنی بر جریمه و یا حتی اخراج ورزشکاران خاطی اعمال نشده است. البته آساهی خبر داد برخی از ورزشکاران کشورهای آمریکا، چین، ازبکستان، آلمان و فرانسه تذکر گرفته اند. به نظر نمی رسد که ورزشکاران در صورت رعایت نکردن موازین بهداشتی حتی جریمه بشوند چه برسد به اینکه از دهکده رقابت ها اخراج شوند.

 

*حملات نژادپرستانه در جریان رقابت های المپیک هر روز شکل تازه ای به خود می گیرد. پایگاه داده های اینترنتی ژاپن در 48 ساعت بیش از 184 هزار واژه مرتبط با نژادپرستی را درباره ورزشکاران و کل رقابت های المپیک ردیابی کرده است.

تلویزیون کره جنوبی نیز با خطاب کردن هر یک از کاروان های ورزشی جهان به نژادپرستی متهم شده است. گزارشگر تلویزیون کره جنوبی به هر یک از کاروان ها یک لقب داده بود، به عنوان مثال در هنگام عبور کاروان ورزشی ایتالیا آنها را کشور پیتزایی توصیف کرد.

 

*خبرگزاری شینهوا در گزارشی باز هم به خطرات دلتا پرداخت. شیوع این ویروس جهش یافته در کشورهای جنوب شرق آسیا به شدت دردسرساز شده است. در این گزارش به این نکته اشاره شده که المپیک توکیو ابزار قدرتمندی برای شیوع هر چه بیشتر کرونا در نواحی شرقی آسیا خواهد بود. در روزهای گذشته نرخ ابتلای روزانه در توکیو بسیار بالا رفته است.

 

*در رابطه با هزینه ژاپنی ها برای برگزاری این المپیک هیچ برآورد مشخصی وجود ندارد. چند روز پیش دیلی اکسپرس از هزینه 15 میلیارد و 400 میلیون دلاری برای برگزاری المپیک توکیو خبر داد که 900 میلیون دلار اضافه به دلیل تعویق یک ساله آن داشت. اما نشریه هرالد سان استرالیا مدعی است هزینه های برآوردی دولت ژاپن بیش از 18 میلیارد دلار بوده و حتی ممکن است به 20 میلیارد هم برسد. آساهی رسانه ژاپنی نیز هزینه برگزاری المپیک توکیو را 16 میلیارد دلار برآورد می کند.

 

*رسانه های ژاپنی همسوی المپیک توکیو نیستند. این رسانه ها در کنار بازتاب اخبار مربوط به نتایج این رقابت ها مدام از مسئولان برگزاری رقابت ها و شخص نخست وزیر به دلیل برگزاری رقابت ها در شرایط کرونایی به شدت انتقاد می کنند. نشریه سان انگلیس نوشت تا به حال سابقه نداشته در جریان یک المپیک ، رسانه های کشور میزبان تا این اندازه مخالف میزبانی خود باشند.

 

*پیرس مورگان مجری مشهور بریتانیایی در اظهاری نظری کوبنده به شدت المپیک توکیو و افتتاحیه آن را زیر سوال برد. او گفت که «افتتاحیه کودکانه» المپیک به تنهایی اثبات گر این موضوع بود که چرا المپیک در این دوره نباید برگزار می شد. مورگان این رقابت ها را عاری از هرگونه لذت و هیجانی توصیف کرد و افزود متعجب است که چرا چنین المپیک شرم آوری برگزار می شود. البته این مجری مشهور بریتانیایی به انتقادات بی پروا شدید از شخصیت ها و مسائل مختلف شهرت دارد.

 

*مناقشات سیاسی هم در المپیک توکیو جای خود را باز کرد. همه چیز به یک پرچم برمی گردد. این پرچم نماد مربوط به جنگ ژاپن و کره جنوبی در قرن شانزدهم و متعلق به ژاپن است. این پرچم شبیه پرچم اصلی ژاپن است با این تفاوت که خط هایی قرمز از دایره قرمز وسط ژاپن ساطع شده است. این پرچم جنجالی در دهکده برگزاری رقابت ها به اهتزاز درآمد تا کمیته المپیک کره جنوبی بلافاصله واکنش نشان دهد و آن را به شدت نژادپرستانه و تحریک آمیز بخواند. البته ژاپنی ها به سرعت این پرچم را برداشتند اما همچنان با انتقادات تندی از سوی رسانه های کره ای روبرو هستند.

 

*نیویورک تایمز در خبری فاش کرد تقریبا تمام ورزشکارانی که در ژاپن تست کرونای آنها مثبت اعلام شده است واکسینه کامل شده بودند و به همین دلیل نوشت که برگزاری رقابت ها همچون بنزین بر روی آتش است.

 

*نشریه متروی انگلیس نیز با گزارشی انتقادآمیز درباره دولت ژاپن بابت برگزاری المپیک نوشت که المپیک توکیو در واقع «جهنم کرونایی» است. این نشریه همچنین نوشت که برگزاری المپیک توکیو کمک زیادی به گسترش همه جانبه دلتاویروس در سراسر جهان خواهد کرد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها