گفت‌وگو با دکتر محسن اکبرزاده درباره معماری مساجد

مسجد مجلل مناسب همایش است نه نماز

پرده کعبه طی آیینی و به روال سال‌های گذشته بامداد امروز (دوشنبه) تعویض شد.
کد خبر: ۱۳۲۷۳۷۰

پرده کعبه تعویض شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ریاست امور مسجدالحرام و مسجد النبی (ص) اعلام کرد که پرده کعبه طبق سنت هر ساله تعویض شده است.

پرده کعبه یکی از مهمترین نماد‌ها و مظاهر احترام و تکریم بیت الله الحرام است و تاریخ مسلمانان با پوشش کعبه و ساخت آن توسط بزرگترین هنرمندان جهان اسلام پیوند خورده است.

پرده کعبه هر سال در موسم حج تمتع و صبح روز عرفه در نهم ذی الحجه با حضور مقام‌های ارشد سعودی تعویض و پوشش جدید جایگزین آن می‌شود.

شرکت کنندگان در فرایند جایگزینی پرده کعبه، حدود ۱۶۰ نفر هستند که با استفاده از پله برقی قطعات پوشش جدید را به ترتیب و پشت سر هم بر روی چهار جبهه کعبه نصب می‌کنند.

بر روی چهار طرف پرده جدید عباراتی مربوط به سال ساخت و سپس ۴ عبارت صمدیه (بگویید، او خداست، یک خدا، پناهگاه جاوید) و ۱۱ عبارت به شکل چراغ‌هایی از آیات قرآنی نوشته است.

ارتفاع این پرده ۱۴متر و از ۱۶ قطعه به شکل مربع درست شده است. در نوار اطراف آن آیات قرآنی، هر کدام داخل مربعی به صورت جدا نوشته شده و در فواصل مشخص و به صورت جدا کلمات «یا حی یا قیوم»، «یا رحمن یا رحیم» و «الحمد الله رب العالمین» بر روی آن نقش بسته است.

بر اساس این گزارش، پوشش جدید کعبه منقش به آیات الهی با استفاده از نخ‌های طلا و نقره است.
کعبه سالی دو بار شسته می‌شود، نخستین بار در ماه شعبان و دومین مرتبه در ماه ذی الحجه. برای شست و شوی آن از آب زمزم، عود و گلاب استفاده می‌شود. کف و چهار دیوار‌ها را از درون تا ارتفاع یک و نیم متر شسته، خشک کرده و سپس با عود گرانبها معطر می‌کنند.

مناسک حج تمتع امسال برای دومین سال پیاپی تحت تاثیر و در میان تدابیر شدید برای پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا با آیین طواف حجاج به دور کعبه از روز شنبه آغاز شده است.
 

آیین حج تمتع در حالی برای دومین سال پیاپی تحت تاثیر ویروس کرونا بدون حضور حجاج خارجی آغاز شده است که مقام‌های عربستان تنها به آن دسته از شهروندان سعودی اجازه شرکت را داده اند که هر دو مرحله واکسن علیه کووید ۱۹ را زده اند.

وحشت از همه گیری ویروس کرونا سبب شد سعودی‌ها در حج تمتع سال گذشته نیز از پذیرش حجاج دیگر کشور‌ها خودداری کنند و به طور محدود تنها به اهالی بومی اجازه داده شد که آیین‌های حج را در پنج روز انجام دهند.

سعودی‌ها امسال نیز با تکرار تجربه حج تمتع سال گذشته، به ۶۰ هزار نفر از شهروندانی که علیه کرونا واکسینه شده اند اجازه شرکت در مناسک حج را دادند.

این آمار اگرچه بیشتر از سال گذشته است، اما بسیار کمتر از شمار شرکت کنندگان در مناسک حج تمتع در سال‌های پیش از همه گیری ویروس کرونا است، در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲.۵ میلیون مسلمان از سراسر جهان در حج تمتع شرکت کردند.

بر اساس اعلام وزارت حج عربستان، مناسک حج ۲۰۲۱ از روز شنبه با ورود حجاج به مکه و طواف کعبه آغاز شده است و از روز یکشنبه زائران وارد عرفات می‌شوند و در روز سه شنبه خود را برای مهمترین آیین حج یعنی عید قربان آماده می‌کنند.

در اوایل این ماه (ژوئیه)، وزارت حج عربستان سعودی اعلام کرد که با توجه به بیماری همه گیر کووید ۱۹ و انواع جدید آن بالاترین سطح اقدام‌های احتیاطی بهداشتی را دنبال می‌کند.
این وزارتخانه گفت که سن زائران باید بین ۱۸ تا ۶۵ سال باشد و متقاضیان انجام مراسم سالانه نباید بیماری مزمن داشته باشند.

بر اساس سامانه ممیز الکترونیکی، شرکت کنندگان از میان ۵۵۸ هزار متقاضی حج تمتع انتخاب شدند.
این تدابیر از ترس اینکه مناسک حج با مشارکت میلیون‌ها زائر و حاجی به منبع اصلی انتقال ویروس کرونا تبدیل شود به اجرا درآمده است به ویژه اینکه شمار ابتلا‌ها در مناطق مختلف جهان رو به افزایش نهاده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها