شماری از کشورهای عربی این روزها با گرمای شدید هوا و مشکلات ناشی از آن روبرو هستند؛ به گونه ای که برخی گزارش ها حاکیست کویت دمای ۷۰ درجه سانتی گراد را تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۴۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، آمار‌های مراکز هواشناسی در کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس از شدت گرمای هوا در برخی کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس حکایت دارد.

براساس گزارش این مراکز، مناطق "الشرقیه، ریاض و القصیم" عربستان طی دیروز (دوشنبه) و امروز شاهد گرمای شدید هوا است.

مرکز هواشناسی امارات نیز برای روز دوشنبه گرمای هوا همراه با ابر جزئی را پیش بینی کرده است.

براساس این پیش بینی، گرمای هوا طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه در شهر‌های ابوظبی، العین و السلع به ۴۶ درجه و در شهر الرویس به ۴۷ درجه و در شهر لیوا به ۴۸ درجه خواهد رسید و رطوبت هوا نیز در بیشتر شهر‌های امارات به ۷۰ تا ۸۵ درجه خواهد رسید.

بحرین نیز از این قاعده مستثنی نیست و اداره هواشناسی این کشور پیش بینی هوای گرم همراه با گرد و غبار در برخی مناطق کرده است.

اداره هواشناسی قطر نیز پیش بینی کرده است که هوا بسیار داغ باشد و دما در دوحه به ۴۶ درجه برسد.

اما شاید بیشترین شدت گرما را این روز‌ها کویت تجربه کرده باشد.

روزنامه الرای کویت به نقل از «عبدالعزیز القراوی» مسئول اداره هواشناسی کویت نوشت که درجه حرارت در روز‌های گذشته در سایه، در برخی مناطق کویت به بیش از ۵۳ درجه رسید.

وی افزود که درجه حرارت در زیر نور آفتاب در روز جمعه در کویت بین ۶۵ تا ۷۰ درجه در نوسان بود.

برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویر تایید نشده‌ای از چراغ‌های خودرو‌ها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگیِ ذوب شده بر اثر گرمای شدید هوا در کویت را منتشر کرده اند.

براساس پیش بینی‌ها امروز سه شنبه نیز کویت با گرمای شدید هوا روبرو است.

این درحالی است که «عدل السعدون» از مورخان و ستاره شناسان کویتی پیش بینی کرده است که بالاترین درجه حرارت کویت در اواخر ماه جاری میلادی باشد.

کشور عراق نیز با گرمای هوا دست و پنجه نرم می‌کند و برخی استان‌های این کشور از جمله بصره، میسان و الناصریه شاهد گرمای ۵۰ درجه‌ای هوا هستند. بغداد نیز گرمای ۴۷ درجه‌ای را تجربه می‌کند.

گرمای هوا و اقدامات خرابکارانه گروه‌های تروریستی در دکل‌های انتقال برق عراق باعث شده تا این کشور با قطعی مکرر و گسترده برق در طول هفته‌های اخیر روبرو شود که به تبع خود مشکلاتی را در سطوح مختلف زندگی برای مردم این کشور به همراه آورده است.

این شرایط باعث شده که مردم عراق برای خنک کردن خود به خرید قالب‌های یخ روی بیاورند و افزایش درخواست‌ها نیز به نوبه خود باعث بالارفتن قیمت یخ در شهر‌های عراق شده است. در آن سو، قطع مکرر برق نیز باعث از کار افتادن شماری از کارخانه‌های اساسا فرسوده تولید یخ و سایر خدمات رسانی‌های مرتبط با برق شده است.

در سایه گرمای هوا، کشور سوریه نیز که در طول سال‌های اخیر شاهد جنگی تحمیلی علیه خود و ارسال هزاران تروریست با حمایت برخی کشور‌های عربی و غربی به این کشور بوده است، با کمبود برق روبرو است. تروریست‌ها در طول سال‌های اخیر بخشی از ساختار زیربنایی برق این کشور را تخریب کرده اند و همزمان نیز آمریکا و هم پیمانان غربی اش این کشور را تحت محاصره قرار داده اند.

قیمت یخ در برخی از شهر‌های سوریه از جمله در استان الحسکه بالا رفته و مردم برای خرید آن صف می‌بندند.

اردن نیز روز‌های نسبتا گرمی را تجربه می‌کند و براساس گزارش اداره هواشناسی این کشور، در روز‌های آینده بر میزان گرما افزوده خواهد شد.

کشور لبنان در همسایگی اردن و سوریه نیز با افزایش اندک گرمای هوا روبرو است و در سایه بحران اقتصادی و مالی شدید و نبود سوخت کافی بویژه برای ژنراتور‌های خانگی شاهد قطع مکرر برق است که عرصه را بر مردم تنگ کرده است؛ به گونه‌ای که به نوشته رسانه‌های عربی، برق مردم شهر صیدا در جنوب لبنان روز جمعه و شنبه کاملا قطع بود.

توییت اخیر «تاکاشی اوکوبو» سفیر ژاپن در لبنان در خصوص نبود برق نیز در رسانه‌ها بازتاب داشت که نوشته بود: به من گفته شده که امیدی برای آمدن دوباره برق نیست.

در شمال آفریقا نیز کشور مغرب با افزایش بی سابقه درجه هوا مواجه است و مرکز هواشناسی این کشور از موج گرمای ۴۴ تا ۴۷ درجه طی روز‌های اخیر خبر داده است.

این درحالی است که گرمای هوا باعث افزایش گردشگران در شهر‌های ساحلی مغرب شده و برای همین مسئولان مغربی درباره افزایش شمار مبتلایان به کرونا هشدار داده و خواهان رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده اند.

کشور مصر نیز خود را برای افزایش دمای هوا در روز‌های جمعه و شنبه آینده آماده می‌کند. مرکز هواشناسی این کشور در گزارشی اعلام کرد که پیش بینی می‌شود که دمای هوا بار دیگر از روز جمعه افزایش یابد.

براساس این گزارش، پیش بینی می‌شود که شدیدترین گرمای هوا را در روز‌های آینده جنوب صحرای سینا با ۴۴ درجه شاهد باشد و سایر مناطق نیز گرمای هوا از۳۱ تا ۴۳ درجه را در طول این روز‌ها تجربه کند.

شمال غربی لیبی نیز از امروز با افزایش دمای هوا روبرو خواهد بود و تونس نیز شاهد گرمای هوا از ۳۳ درجه تا ۳۷ درجه در مناطق ساحلی و ۳۹ و ۴۴ درجه در سایر مناطق خواهد بود و در جنوب این کشور نیز پیش بینی می‌شود که دما به ۴۶ درجه برسد.

مغرب دیگر کشور عربی شمال آفریقا است که هم اکنون با افزایش دمای بی سابقه هوا دست و پنجه نرم می‌کند. درجه دما دیروز (دوشنبه) در برخی از مناطق این کشور به ۴۶ درجه رسید و بر اساس برخی گزارش‌های رسانه ای، گرما در برخی مناطق باعث کاهش شدید تردد مردم در شهر شده است.

در همین حال، برخی رسانه‌های مغربی از ثبت دمای ۵۰ درجه سانتی گراد در برخی شهر‌های این کشور نیز خبر داده اند.

موج گرمای هوا در منطقه خلیج فارس و شمال آفریقا درحالی است که همزمان اروپا و آمریکا نیز با موج گرمای شدید و مشکلات ناشی از آن روبرو است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها