در مراسم آغاز به کار ستاد جدید فرماندهی ناتو؛

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره جنگ ابرقدرتها هشدار داد

میلیون‌ها نفر در غرب آمریکا با گرمای بسیار شدید روبرو شده اند و آتش سوزی در بیش از ۶۰ هزار جریب از مناطق جنگلی جریان دارد.
کد خبر: ۱۳۲۶۲۶۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سی میلیون نفر در غرب آمریکا و کانادا دارند موج تند تازه‌ای از گرما را تحمل می‌کنند. کانادا برای کاستن از خطر آتش سوزی جنگلی، محدودیت‌های اضطراری تازه‌ای برای سرعت حرکت قطار‌ها در راه آهن این کشور اعمال کرده است.

آتش سوزی ناشی از شتاب تند قطار‌ها و جرقه‌هایی که ایجاد می‌شود در جریان موج گرما، منبع مهمی برای آتش سوزی‌ها به شمار می‌آید. شدت حرارت در منطقه‌ی لاس وگاس آمریکا به ۴۷ درجه‌ی سانتیگراد رسیده و دمای هوا در دره‌ی مرگ در کالیفرنیا تا بیش از ۵۲ درجه‌ی سانتیگراد افزایش یافته است. آتش سوزی در مناطق جنگلی چندین ایالت در آمریکا جریان دارد.

بر اساس این گزارش، بزرگی و شدت آتش سوزی در مناطق جنگلی شمال کالیفرنیا رو به افزایش دارد و از آنجا که تندباد نیز شرایط را برای فعالیت آتش نشان‌ها پیچیده‌تر می‌کند بسیاری از خانه ها، طعمه‌ی آتش شده اند. میلیون‌ها نفر در غرب آمریکا با گرمای بسیار شدید روبرو شده اند و آتش سوزی در بیش از ۶۰ هزار جریب از مناطق جنگلی جریان دارد.

با افزایش میزان گرما در جهان، شدت و بزرگی آتش سوزی‌ها هم بیشتر می‌شود. اداره ملی هواشناسی در منطقه‌ی دره‌ی مرگ در کالیفرنیا، درجه‌ی حرارت ۵۶ درجه‌ی سانتیگرادی را به ثبت رسانده است و این منطقه، یکی از گرمترین مناطق زمین به شمار می‌آید. به کسانی که در مناطق بیابانی سکونت دارند هشدار داده شده خیلی زود در معرض گرمازدگی و کمبود آب قرار می‌گیرند. اما آنانی که سفارش‌ها را جدی گرفته اند هنوز با موج تند گرما روبرو هستند. با ادامه‌ی گرمای شدید، تنها کاری که مردم می‌توانند بکنند این است که خودشان را خنک نگاه دارند و در عین حال در مصرف آب و انرژی نیز صرفه جویی کنند.

مدیر مرکز علمی سیستم زمین در پنسیلوانیا در پاسخ به پرسشی درباره‌ی پدیده‌ی گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی گفت: ما دانشمندان آب و هوا دوست نداریم پیش بینی هایمان درست از آب دربیاید، اما داریم با همان پیش بینی‌ها روبرو می‌شویم؛ چندین دهه پیش، پیش بینی کرده بودیم که اگر به افزودن آلودگی کربنی به جو زمین ادامه بدهیم و همچنان سوخت‌های فسیلی بسوزانیم، دمای زمین را افزایش می‌دهیم و شاهد شدت گرفتن و بزرگی آتش سوزی در جنگل‌ها و امواج تند گرما و جاری شدن سیل خواهیم بود. این چیزی است که هم اکنون داریم مشاهده می‌کنیم. این خبر بد بود، اما خبر خوب این است که می‌توانیم از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنیم، اما برای این کار باید دست به اقدامی چشمگیر بزنیم.

وی افزود: ما در مطلبی که در نیویورک تایمز منتشر شد نوشتیم این رویداد (موج شدید گرما) از جمله رویداد‌هایی است که اگر فرد عمر نوح داشته باشد دست کم یکبار در زندگی، شاهد بروز چنین پدیده‌هایی خواهد بود؛ رویدادی که هر دو هزارسال یکبار اتفاق می‌افتد. در گزارشی که هفته‌ی گذشته منتشر شد با استفاده از روش‌های بسیار پیچیده تری نتیجه گیری کرده بودند که این پدیده احتمالا یک بار در یکصد هزار سال گذشته اتفاق افتاده، تازه اگر به علت گرم شدن زمین پیشامد نکرده باشد!

این کارشناس آمریکایی ادامه داد: معنی این موضوع آن است که اگر ما با آلودگی کربنی، اسباب گرم شدن زمین را فراهم نمی‌کردیم شاید یکبار در هر یکصدهزار سال هم شاهد چنین پدیده‌ای نبودیم؛ آنچه که با پدیده‌ی تغییرات آب و هوایی اتفاق افتاده این است که احتمال بروز چنین رویداد‌هایی را افزایش داده است. ارزیابی ما این است که با وجودی که زمین در حال گرم شدن است این پدیده، یکبار در هر هزار سال اتفاق می‌افتد. علتش هم این است که شاید آن‌ها دارند از مدل‌هایی بهره می‌گیرند که اثربخشی کامل فعالیت‌های انسان را بر شرایط آب و هوایی بسیار تند و شدید در نظر نمی‌گیرد.

این دانشمند هواشناسی گفت برآورد‌های کاملا خام و ابتدایی نشان می‌دهد خسارت ناشی از آسیب‌هایی که به آب و هوا وارد می‌شود بین یک یا دو تریلیون دلار در هر سال در رشد ناخالص تولید جهان است. هزینه‌ای که دارد بر ما تحمیل می‌شود بسیار بیشتر از آن چیزی است که نیاز داریم تا آن را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به مخالفت برخی جمهوریخواهان تندرو در آمریکا با پدیده تغییرات آب و هوایی و تلاش آنان برای وارونه نشان دادن رویداد‌های طبیعی در جهان گفت: هنگامی که بخواهیم فردی را متقاعد کنیم که چیزی را درک کند اگر حقوق دریافتی او به آن چیز وابسته باشد آنگاه با دشواری بسیاری روبرو خواهیم شد و متاسفانه این مشکلی است که با انکارکنندگان پدیده‌ی تغییرات آب و هوایی در حزب جمهوریخواه آمریکا داریم. آن‌ها هر ساله میلیون‌ها دلار می‌گیرند تا منافع صنایع سوخت فسیلی را تبلیغ و ترویج کنند و با انکار پدیده تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از هر گونه اقدام اثربخش در این باره، جیب شان را پر می‌کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها