نماینده سابق آمریکا در امور سوریه:

واشنگتن با تهران سرِ جنگ ندارد

نماینده سابق آمریکا در امور سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این کشور تمایلی به جنگ یا ایجاد بحران در روابط با ایران ندارد.
کد خبر: ۱۳۲۵۵۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، «جیمز جفری» نماینده سابق آمریکا در امور سوریه در مصاحبه با جروزالم پست، از همکاری میان آمریکا و رژیم صهیونیستی، و سیاست آمریکا در قبال توافق هسته‌ ای گفت و اعلام کرد واشنتگتن تمایل ندارد با ایران بجنگد.

این دیپلمات سابق آمریکایی در بخشی از مصاحبه گفت: «چنانچه بازگشت آمریکا به برجام اتفاق بیفتد، اسرائیل باید به فکر تعامل با آمریکا باشد. این مسئله‌ای نیست که به خواست اسرائیل باشد بلکه هم‌پیمانان آن خواستار این مسئله هستند این رویکرد خاورمیانه است و آمریکا را ملزم به تعامل بیشتر می‌کند.»

او سپس با اشاره به آن‌که دولت کنونی آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» متعهد است به توافق هسته‌ ای ایران بازگردد، افزود: «دلیل اول برای چنین تعهدی وارد آمریکا به توافق برجام در سال ۲۰۱۵ و تحت دولت اوباما است. به‌ نوعی این نخستین دستاورد دولت اوباما محسوب می‌شود.»

به ادعای جفری دومین دلیل «تمایل بایدن به بازگشت از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور پیشین آمریکا است.»

این مقام آمریکایی سپس با بیان آن‌که سال‌های پایانی در مقام نماینده آمریکا در امور سوریه را با مسائل ایران روبه‌رو بوده است، افزود: «دلیل سوم آن است که آمریکا تمایلی ندارد کوچکترین اختلاف و بحرانی با ایران داشته باشد. واشنگتن تمایلی به جنگ با ایران ندارد.»

وی افزود: «این عدم تمایل آمریکا در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ (۱۳۸۶-۱۳۸۷) کاملا مشهود بود و الان به نظرم حتی بیشتر هم شده است، زیرا تهدید‌های بیشتری مانند چین، روسیه، تغییرات آب‌ و هوایی و کرونا متوجه ما است. همه این‌ها تعامل نزدیک با اسرائیل و ممانعت از نزدیکی ایران به سلاح هسته‌ ای را می‌طلبد، و اگر می‌توانید دستیابی این کشور را بین ۵ تا ۱۰ سال به تعویق بیندازید درواقع یعنی به نتیجه خوبی رسیده‌اید، تمام این‌ها دلایل تمایل آمریکا به بازگشت به برجام است.»

با اینکه دولت بایدن و مقامات ارشد آمریکا بار‌ها اذعان کرده‌اند که راهبرد «فشار حداکثری» و تشدید تحریم‌ها علیه ایران کارساز نبوده است جفری در ادامه سخنانش مدعی شد: «ایران به‌شدت نیاز به بازگشت آمریکا به برجام دارد، زیرا تحریم‌های ما ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد این کشور زده است.»

این مقام آمریکایی در حالی ادعا می‌کند ایران نیاز دارد آمریکا به برجام برگردد، که در بخش دیگری از همین مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال خروج دولت بایدن از برجام و گفت‌وگو‌های جاری می‌گوید: «اگر بایدن بار دیگر از این توافق خارج شود ایران به جایی خواهد رسید که ظرف یک هفته یا حتی کمتر به بمب هسته‌ای برسد، و این به بحران دیپلماتیک و نظامی برای دولت بایدن تبدیل خواهد شد (و از طرف دیگر) دولت بایدن نمی‌خواهد توجه‌اش به روسیه، چین، تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا منحرف شود که مسائل (و تهدیدهایی) به مراتب بزرگتر از مسئله ایران هستند. به این دلایل دولت کنونی آمریکا انگیزه‌ای قوی برای بازگشت به توافق هسته‌ ای با ایران دارد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها