نماینده مردم اصفهان در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

طغیانی: کوپنی شدن مرغ؛ از واقعیت تا روایت! / کرامت مردم را حفظ کنید

در چند روز گذشته اخبار و عکس هایی از اصفهان مبنی بر توزیع هفتگی مقدار مشخصی مرغ به هر شهروند اصفهانی با ارائه کارت ملی منتشر شد که دکتر مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان علل این تصمیم ستاد تنظیم بازار استان را شرح داد.
کد خبر: ۱۳۲۵۴۲۱
طغیانی: کوپنی شدن مرغ؛ از واقعیت تا شایعه! / کرامت مردم را حفظ کنید
مهدی طغیانی، در گفت و گو با جام جم آنلاین در توضیح عملکرد «سامانه رهتاب» توضیح داد: سامانه رهتاب، سامانه ای مبتنی برای توزیع عادلانه کالا‌ در بازار است که دارای مزایای فراوان از قبیل سهولت خرید، کاهش صف و... است. این سامانه البته در حال حاضر اشکالاتی هم دارد که قطعا به مرور زمان مرتفع می شود. سامانه رهتاب چند سال پیش توسط اساتید و دانشجویان ذی صلاح دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف رصد کلیه مراحل توزیع کالا از تولید تا انتها طراحی شده که طی آن امکان توزیع اقلامی که با قیمت ارز دولتی تهیه می‌شوند به قیمت ارز آزاد از بین می رود، شهروندان بر اساس نیازشان مرغ های خانوار یا قطعه بندی خریداری می کنند و امکان احتکار توسط عده ای سودجو از بین می رود. در صورت پیاده سازی بهینه این طرح مثلا مرغ با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار و تحت پوشش سامانه رهتاب بین فروشندگان مرغ توزیع می ‌شود و هیچ واحد خرده فروشی نمی تواند گران فروشی یا دست به احتکار بزند.
 
او افزود: استفاده از سامانه رهتاب در توزیع کالاهایی از جمله مرغ برای رعایت حقوق مصرف کننده و رسیدن آن به قیمت مصوب در مراکز فروش اصفهان انجام می شود، اما در به کارگیری بهینه این طرح ابزاری لازم است که تا وقتی این ابزار برای توزیع کننده موجود نیست، می بایست از خریدار کد ملی پرسیده شود تا خریدار نتواند به دفعات مقدار زیادی کالا برای احتکار تهیه کند. بنابراین چنانچه ابزارهای سامانه رهتاب توسط دولت تکمیل شود اصلا نیازی به دریافت کد ملی خریدار نیست و طبعا دیگر صفی برای خرید مرغ یا هر کالای دیگری جلوی فروشگاهها بوجود نمی آید. به عنوان مثال به استفاده مردم از مترو توجه کنید. مردم کارت هایی را به عنوان کارت مترو می شناسند که با شارژشان به آسانی در شهر عبور و مرور می کنند. سامانه رهتاب هم با همین ساز و کار طراحی شده که مردم کارت خریدشان را روی دستگاههای موردنظر در فروشگاهها بگذارند و خریدشان را به آسانی و با ثبت در سیستم انجام دهند. فقط قضیه اینجاست که این سامانه هنوز تکمیل نهایی نشده.
 
او در پایان خاطرنشان ساخت: به عنوان نماینده مردم اصفهان از متولیان امر در سامانه رهتاب و همچنین دولت مطالبه می کنم توسعه هر چه سریعتر این فن آوری را فراهم آورند تا نیازی به حضور مردم در صف های طولانی برای تامین مایحتاج شان نباشد و کرامت شان حفظ شود.

لازم به ذکر است این طرح در حال حاضر در استان اصفهان در حال پیگیری و اجراست و گویا در ماه و سال های آینده در سراسر کشور به اجرا گذاشته می شود.

 
ساناز قنبری / جام جم آنلاین 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها