رئیس‌جمهور منتخب می‌تواند با ایجاد یک قرارگاه متشکل از نهادهای دولتی و حکومتی مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد

پیشنهاد به رئیسی تشکیل قرارگاه معیشت

انتخابات ایران در شرایط خاصی برگزار شد و اگر قرار باشد در مقایسه با سایر انتخابات دنیا ارزیابی درستی از حضور مردم داشته باشیم، باید بگوییم كه مشاركت عمومی كارنامه خوبی در این انتخابات داشت.
کد خبر: ۱۳۲۳۵۷۸

از این جهت كه در بسیاری از كشورها از جمله آمریكا درصد حضور مردم و همچنین درصد آرای نامزدهای پیروز انتخابات خیلی بالا نیست. با این وصف حضور 50 درصدی مردم را می‌توان به عنوان یك حركت مثبت تلقی كرد.

گرچه در انتخابات پیشین آمار حضور مردم بیشتر بود، اما عواملی مثل كرونا روی حضور مردم تاثیر گذاشت. از سوی دیگر تبلیغاتی كه در داخل و خارج از كشور مطرح شد، تلاش گسترده‌ای برای كمرنگ كردن حضور مردم بود.

نكته دیگر برخی جریان‌ های سیاسی هم خوب به میدان نیامدند. گذشته از این، برخی چهره‌های سیاسی هم كه بعضا مورد تایید قرار نگرفتند، با سفر به این شهر و آن شهر، سعی در دلسرد كردن مردم داشتند. در كنار این مسائل، مشكلات اقتصادی و تاثیر آن روی معیشت مردم هم روی روند مشاركت تاثیر داشت.

بحث تحریم‌ها از دیگر موارد تاثیرگذار در انتخابات بود، جدا از این‌كه به هر صورت شاید برخی مدیریت‌ها هم به اندازه كافی برای حل مشكلات مردم كارآمد نبود.

در چنین شرایطی آقای رئیسی می‌تواند با آسیب‌شناسی روی مسائل مهم جامعه و همچنین عوامل كاهش مشاركت مردم، برنامه‌های خود را برای ایجاد وفاق و همبستگی در بین آحاد جامعه اجرایی كند. یكی از مهم‌ترین اقدامات می‌تواند توجه جدی به عدالت اجتماعی باشد.

همچنین برخورد پیشگیرانه با فساد از دیگر عواملی است كه باعث ایجاد انگیزه در مردم می‌شود. بالاخره برطرف كردن زمینه فساد و ایجاد انظباط مالی، در این زمینه بسیار موثر است البته آقای رئیسی در طول دوران فعالیت خود به عنوان رئیس دستگاه قضا، اقدامات مهمی در راه‌اندازی برخی كارخانه‌های راكد و شركت‌های كلان انجام داد كه نتایج مثبتی داشت و این رویه می‌تواند در دولت آینده مورد توجه جدی قرار گیرد.

به‌هرصورت مردم نسبت به امور اقتصادی و تامین معیشت نگرانی‌های زیادی دارند و انجام یكسری اقدامات اقتصادی برای كاهش این نگرانی‌ها بسیار موثر خواهد بود. از سویی دیگر در ذیل تدابیر رهبری و اقدامات انجام‌شده از سوی دولت و مجلس، از فشار تحریم‌ها كاسته شده و این می‌تواند پشتوانه برای دولت آینده باشد.

دولت آینده باید بداند كه مثل برخی دولت‌های گذشته انجام كارها به صورت هیاتی امكان‌پذیر نیست، بلكه اقدامات زیربنایی ماندگاری لازم است.

توجه دولت به تولیدات داخلی و مدیریت صادرات و واردات، همچنین اندیشیدن تدابیری لازم برای رونق تولیدات داخلی، ایجاد مشوق‌ها برای تولیدكنندگان و كاهش واسطه‌ها درمیان مواد اولیه و تولیدكنندگان در كنار جلوگیری از قاچاق، از اقدامات دیگر دولت برای ایجاد فضای امن، برای زندگی مردم می‌تواند باشد.

همچنین توجه ویژه به جوانان با ایجاد اشتغال، تسهیل ازدواج و ساخت مسكن از دیگر عوامل امیدآفرین برای جامعه ایرانی خواهد بود. در یك كلمه بازسازی اعتماد مردم از مهم‌ترین وظایف دولت آینده است.

آیت‌ الله سید محمد غروی - عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها