بررسی ابعاد برگزاری و نتایج انتخابات 1400 نیازمند بحث و بررسی فراوان است. اکنون آقای رئیسی به‌عنوان فرد برگزیده ملت در تدارک انتخاب دولت آینده است.
کد خبر: ۱۳۲۲۶۴۱

در چنین شرایطی ایشان باید به این نکته توجه کنند که در طول چهار سال آینده اقداماتی انجام دهند تا زمینه رضایت مردم، اعم از رای‌دهندگان و کسانی که با صندوق آرا قهر کرده‌اند فراهم شود.

به عبارت دیگر رویکردهای دولت آتی اگر در مسیری قرار گیرد که باعث افزایش اعتماد عمومی مردم شود جامعه پیوسته و یکپارچه و وحدت ملی تقویت خواهد شد. از این رو باید دلایل رای‌ندادن برخی افراد جامعه را مورد بررسی قرار داد.

یقینا نمی‌توان ارزیابی یکدستی درباره دلایل شرکت‌نکردن برخی افراد در انتخابات ارائه داشت. نارضایتی شخصی، نارضایتی فکری، نارضایتی اجتماعی و از همه مهم‌تر احساس این‌که مسؤولان نسبت به مردم بی‌اعتنا شده‌اند از مهم‌ترین دلایل عدم مشارکت برخی افراد جامعه است.

در هر صورت مردم کشور ما نجیب هستند و اگر ببینند کارگزاران در مسیر فعالیت‌های خود با احترام با آنها برخورد می‌کنند رغبت جامعه به فضای سیاسی بیشتر خواهد شد اما این بازسازی نشاط اجتماعی صرفا با احترام حاصل نخواهد شد.

احترام به مردم همراه با توجه و جدیت در عملی‌کردن وعده‌ها به وجود می‌آید. وقتی مردم می‌بینند اقدامی در سطح کلان صورت می‌گیرد و تبعاتی هم به لحاظ اجتماعی گریبانگیر جامعه می‌شود اما رئیس دولت می‌گوید من فرداروز تصمیم‌گیری از موضوع مطلع شدم، طبیعی است این رفتار توهین به شعور مردم است و جامعه حق دارد ناراحت باشد بنابراین دولت آینده برای این‌که بتواند زمینه افزایش اعتماد عمومی را فراهم آورد چاره‌ای ندارد جز این‌که هم به مردم احترام بگذارد و هم کار درست را انجام دهد و هم در قبال کارها و اقداماتی که انجام می‌دهد شفاف برای جامعه توضیح دهد حتما این رفتار احترام‌آمیز باعث همبستگی و اتحاد جامعه ایرانی خواهد شد البته رویه‌ها و رویکردهایی که آقای رئیسی در دوران تصدی قوه قضاییه داشته این نوید را می‌دهد که با همان روحیه با مردم رفتار کند. نمونه این رفتارها را در نحوه برخورد با اهالی رسانه شاهد بودیم.

در این دوره از فعالیت دستگاه قضا هیچ رسانه‌ای تعطیل نشد. اگر آقای رئیسی در راستای شعارهایی که در دوران انتخابات داده عمل کند، می‌تواند دوباره زمینه نشاط اجتماعی را فراهم کند البته این نکته را هم باید پذیرفت که بالاخره در مسیر حرکت دولت آینده حتما موانعی پیش‌رو خواهد بود اما صبر و جدیت می‌تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند.

برای موفقیت دولت آینده، اهالی رسانه وظیفه سنگینی دارند. این‌که هم اقدامات و عملکردها را درست منتقل و منعکس کنند و هم چشم بیداری برای نظارت جدی داشته باشند.

احمد توکلی - عضو مجمع تشخیص مصلحت / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها