در حالی که دلتا عامل اصلی مرگ و میر گسترده اخیر در کشور هند بود حالا عضوی از خانواده دلتا به نام دلتاپلاس باعث ایجاد یک بحران جهانی شده است؛ بی اثر شدن تمام واکسن های کرونا.
کد خبر: ۱۳۲۳۲۴۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از هندوستان تایمز، ظهور دلتا و دلتاپلاس که واریانت های جهش یافته ویروس کرونا هستند بار دیگر هند و جهان را در حالت آماده باش بالایی قرار داده است.

بر اساس آخرین گزارش ها دلتاپلاس نیز همانند دلتا قابلیت انتقال بالایی دارد. این ویروس ابتدا در نپال یافت شده بود.

دلتاپلاس نوع جدیدی از ویروس کرونا است که به دلیل جهش در سویه دلتا ویروس (نوع B.1.617.2) تشکیل شده است. از آنجا که هنوز از نظر فنی یک سویه جهش یافته جدید به شمار می آید در مورد شدت یا مقاومت آن در برابر آنتی بادی ها اطلاعات زیادی در دست نیست. برخی گزارش ها ادعا می کنند دلتاپلاس در برابر کوکتل آنتی بادی های مونوکلونال مقاوم است ، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. به هر حال اگر این فرضیه درست باشد آنگاه تمام واکسن های کرونا در جهان در برابر دلتاپلاس بی اثر می شوند.

پروفسور شهید جامیل ، یکی از برترین ویروس شناسان هند و عضو سابق کنسرسیوم ژنومیک هند ، در اوایل این هفته در مورد نوع دلتاپلاس ابراز نگرانی کرد. وی گفت كه نوع جدید جهش یافته ممكن است قادر به جلوگیری از مصونیت ها باشد ، هم از واكسن های کرونا و هم از طریق عفونت های قبلی. پروفسور جمیل توضیح داد ، دلیل آن این است که نوع دلتا پلاس نه تنها تمام علائمی را که نسخه اصلی یعنی دلتا داشت را  دارد ، بلکه از ویژگی های نسخه بتا (جهش K417N) نیز بهره مند است. ما پیش از این می دانیم که نوع بتا از واکسن بسیار بیشتر از انواع آلفا یا دلتا طفره می رود  و این واقعیت نشان می دهد که اگر دولت آفریقای جنوبی محموله ای از واکسن های آسترازنکا را پس داده است به همین دلیل است.

تحقیقات ویروس شناسان در رابطه با دلتاپلاس ادامه دارد. هر چند برخی از ویروس شناسان و پزشکان دیگر می گویند دلتاپلاس ویروس غالب نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها