به نظر می رسد یک عارضه دیگر برای بیماران کرونایی اخیرا به وجود آمده است. به موازات این عارضه نادر در میان افرادی که واکسن را تزریق کرده اند نیز گزارش می شود.
کد خبر: ۱۳۲۳۰۸۱

به گزارش جام جم آنلاین ، فلج بل به عنوان یک عارضه جانبی نادر از واکسن های کرونا گزارش شده است ، اما در واقع یک مطالعه جدید نشان می دهد که این بیماری در کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند بیشتر است.

محققان مرکز پزشکی بیمارستان های کلیولند و دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو دریافتند افرادی که به بیماری ناشی از عفونت ویروس کرونا در بدن مبتلا می شوند هفت برابر بیشتر از کسانی که واکسن کرونا را زده اند دچار عارضه فلج صورت و یا فلج بل (Bell's palsy) می شوند.

در یک مطالعه در آمریکا مشخص شد که از 37 هزار دریافت کننده واکسن هشت نفر مبتلا به فلج بل شده اند. در مطالعه دوم 19 مورد ابتلا به فلج صورت در میان 100 هزار فرد واکسینه مشاهده شده است.

شمار افرادی که به عارضه فلج بل مبتلا شده اند در افرادی با سابقه بیماری کرونا بیشتر است .

در حالی که پزشکان و تولیدکنندگان واکسن به بررسی دقیق عوارض جانبی واکسن ادامه می دهند  تیم تحقیق می گوید یافته ها نشان می دهد که فلج بل باید یک دلیل دیگر برای واجب بودن واکسیناسیون باشد  نه یک عارضه جانبی برای ترس. این بیماری بیشتر برای افرادی به وجود می آید که واکسن را نزده باشند و به کرونا مبتلا شده اند.

فلج بل بیماری است که به طور غیر منتظره ای در صورت بیمار پدیدار می شود.

بیمار دچار ضعف عضلانی یا فلج ناگهانی می شود که باعث می شود نیمی از صورت او آویزان شود. فلج بل به راحتی قابل تشخیص است چرا که یک طرف صورت فرد آویزان شده است.

این معمولاً یک وضعیت موقتی است که علائم به طور معمول در عرض چند هفته بهبود می یابد و در طی شش ماه بهبودی کامل می یابد.

تعداد کمی از بیماران علائم بیشتری را برای مدت طولانی تری در خود بروز می دهند.

در حالی که دلایل دقیق این بیماری ناشناخته است  دانشمندان فرض می كنند كه علت آن واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن است كه منجر به التهاب یا تورم می شود و به عصب كنترل كننده حرکات صورت آسیب می رساند.

به گفته محققان دانشگاه جان هاپکینز ، فلج بل ممکن است با دیابت ، فشار خون بالا ، آسیب دیدگی ، بیماری لایم و برخی از عفونت ها در ارتباط باشد.

البته این وضعیت معمولا افراد نسبتاً کمی را تحت تأثیر قرار می دهد.

اما اخیراً این وضعیت توجه بیشتری را به خود جلب کرده است زیرا تعداد کمی از موارد فلج بل در بیمارانی که واکسن کرونا دریافت کرده اند گزارش شده است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که فلج بل در بیماران آلوده به ویروس کرونا بسیار بیشتر است.

هنوز هم برخی از دانشمندان استدلال کرده اند که ممکن است واکسن های نظیر مدرنا و فایزر خطر فلج بل بیشتری را نسبت به سایر واکسن ها به وجود بیاورند.

یک مطالعه دقیق دیگر حاکی از آن است واکسن های حاوی  mRNA  بیشتر سبب فلج بل می شوند.

یک فرضیه نشان می دهد که ویروس می تواند باعث ایجاد تعامل بین سیستم ایمنی و سیستم عصبی شود و در نتیجه عوارضی مثل فلج بل به وجود می آید.

برای تعیین اینکه مشخص شود کووید19 چگونه فلج بل ایجاد می کند و آیا خطر قابل توجهی برای واکسن ها وجود دارد ، تحقیقات بیشتر و نظارت دقیق لازم است.

با این حال ، تحقیقات فعلی نشان می دهد که بیماران می توانند بدون نگرانی در مورد این بیماری بسیار نادر ، علیه کرونا واکسینه شوند.

این بیماری عارضه واکسن است یا بیماری کرونا؟ (عکس)

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها