شبکه خبری پرس‌تی وی به نقل از منابع آگاه نوشت ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ ها خودداری کرده است.
کد خبر: ۱۳۲۲۳۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، منابع آگاه به شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» گفته‌اند آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش برای بازگشت به برجام دست برنمی‌دارد.

منابع نزدیک به مذاکرات در وین به پرس تی وی گفتند: «ایالات متحده آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ ها خودداری کرده است.»

بر اساس اطلاعاتی که این منابع در اختیار پرس تی وی گذاشته‌اند واشنگتن باید تمامی تحریم‌ های ایران را اعم از قانون کنگره و دستورات اجرایی و مقررات اوفک و خزانه داری و دادگستری و... را لغو کند که تاکنون حاضر به انجام این کار نشده است.

نمونه این تحریم‌ها دستورات اجرایی ۱۲۹۵۹ و ۱۳۵۹۹ و ۱۳۸۷۶ و ۱۳۹۴۹ رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱ و U Turn دلار است که هنوز هیچکدام از آنها لغو نشده است.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.

این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد‌؛ اما دولت ترامپ مجددا همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی باز گرداند.

همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم های نفتی، بانکی، حمل و نقل و ... را به گونه‌ای که نیاز به تمدید های دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است.

بنابر اطلاعاتی که پرس تی وی کسب کرده است، آنچه آمریکا مطرح کرده، صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه تحریم های نفتی، بانکی و... است‌؛ به گونه‌ای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجددا ایران برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند اخذ موافقت رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، آمریکا هنوز راستی آزمایی واقعی و -نه صوری - از انجام لغو تحریم ها را نیز نپذیرفته است.

آمریکا همچنین ضمن طرح ایده گام به گام، با لغو یکجای تحریم‌ها مخالفت کرده است.

علاوه بر آن، آمریکا همچنان امکان خروج مجدد از برجام را رد نمی‌کند و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد از این توافق ارائه نداده است.

آمریکا همچنین هنوز درخواست ایران برای تضمین عدم اعمال تحریم ضد کشورمان و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خود به خود تحریم‌ها موسوم به اسنپ بک یا مکانیسم ماشه را نپذیرفته است.

بنابر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین که در اختیار پرس تی وی قرار گرفته است، آمریکا همچنان بر زیاده خواهی هسته ای و تحمیل تعهدات جدید هسته ای بر ایران تاکید دارد.

پرس تی وی مطلع شده است آمریکا با رد درخواست ایران، گفته است که خود را متعهد به پرداخت خسارات خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های غیر قانونی بر ایران نمی‌داند.

بنابر اطلاعات پرس تی وی، ایران همچنین خواستار عدم فشار آمریکا به آژانس برای بازکردن پرونده ساختگی فعالیت های هسته‌ای ایران در گذشته موسوم به PMD شده است که تاکنون مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفته است.

پرس تی وی همچنین از منابع نزدیک به مذاکرات وین کسب اطلاع کرده است که آمریکا و اروپا در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیر برجامی‌، همچون مذاکره در خصوص سیاست‌های منطقه ای ایران و... شده اند.

طرح چنین درخواست‌هایی از ایران در حالی است که آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات خود طبق برجام و راستی آزمایی واقعی نشده است.

آمریکا با وجود برگزاری شش دور مذاکرات کمیسیون برجام در وین بر حفظ تحریم‌های دوره ترامپ برضد ایران مصر است. تعداد این تحریم‌ها حدود 545 تحریم است و بیش از دو برابر تحریم‌هایی است که در برجام باقی مانده بود و مانع استفاده ایران از منافع اقتصادی برجام است.

منبع نزدیک به مذاکرات وین در توصیفی کلی از رویکرد آمریکا در دوره بایدن در موضوع برجام، به پرس تی وی گفت: در عمل سیاست دولت جدید آمریکا نیز ادامه همان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها