کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «کودکان ثروت‌ ساز پیشرو» با طراحی اپلیکیشن‌ها و بسته‌های آموزشی، بستر مناسبی برای ارتقای سواد مالی در کودکان فراهم کرده‌اند

ایجاد ذهنیت کارآفرینی در کودکان با مدیر کوچولو‌ها

شرکت «فیدار الکترونیک پویا غرب» دستگاه‌های مطبوع‌ساز را با خاصیت درمانی و ضدعفونی‌کننده تولید و عرضه کرده است

مطبوع‌ سازی هوا با معجزه هوم

خوشبوشدن محیطی که در آن زندگی می‌کنید یا ساعت‌ها در آن هستید، جزو نکات مهمی است که حتی می‌تواند روی ذهن و روان شما تأثیر بگذارد.
کد خبر: ۱۳۲۱۸۱۱

یکی از راه‌هایی که می‌توانید فضا را خوشبوتر کنید، استفاده از اسپری‌ها و خوشبوکننده‌های موجود در بازار است که اغلب از مواد شیمیایی در آنها استفاده می‌شود.

اما شرکت «فیدار الکترونیک پویا‌ غرب» به عنوان نخستین شرکت ایرانی در تولید دستگاه‌های مطبوع‌ساز محیط، توانسته دستگاهی ابداع و ثبت کند که از هیچ‌گونه ماده شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود و به جای آن، از اسانس‌های طبیعی و حتی گیاهی و درمانی برای خوشبوترکردن فضا بهره می‌برد.

شرکت «فیدارالکترونیک پویاغرب» به عنوان یک واحد فناور، زیرمجموعه پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه فعالیت می‌کند.

محمدسعید شیخی، مؤسس و مدیرعامل این شرکت است که در رشته کارشناسی مهندسی برق تحصیل کرده است.

او اواخر سال 97 روی پروژه دانشگاهی خود که «مطبوع‌ساز کابین خودرو» بود، کار می‌کرد. پس از بررسی متوجه شد سیستمی که قرار است در قالب این پروژه ساخته شود، تاکنون نمونه‌ای در داخل کشور نداشته و قابلیت ثبت اختراع دارد. به علاوه این مطبوع‌ساز خاصیت درمانی و ضدمیکروبی دارد.

شیخی می‌گوید: «ساخت این پروژه را از سال97 آغاز و با ساخت یک نمونه اولیه، ثبت اختراع کردیم و همان زمان و پیش از ثبت شرکت، در پارک علم و فناوری کرمانشاه پذیرش گرفتیم و در مرحله پیش‌رشد پذیرفته شدیم. قرار شد نمونه اولیه را تولید و شروع به فعالیت کنیم. ما در سال 98 نمونه اولیه را ساختیم و قالب محصول را طراحی کردیم و تعدادی از این محصول را هم فروختیم. بعد از ارسال درخواستی از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه، شرکتی را با عنوان «فیدار الکترونیک پویاغرب» با هدف طراحی و تولید قطعات و محصولات الکترونیکی ثبت کردیم.»

بعد از گذشت یک سال از عمر این شرکت، 7‌نوع مختلف از محصولات با کاربردهای مختلف تولید شده‌اند. نمونه‌های دیگر مطبوع‌سازها با خاصیت درمانی و ضدمیکروبی، علاوه بر استفاده در داخل خودرو، برای مساجد، مهدهای کودک و مدارس کاربرد دارد.

کارایی محصول

این سیستم مطبوع‌ساز علاوه بر این که خوشبوکننده هوا محسوب می‌شود، کارایی متفاوتی هم دارد. به طوری که آخرین نمونه این محصول که ساخته شده، هم به‌عنوان شارژر تلفن همراه و هم خوشبوکننده خودرو قابل استفاده است. اما تفاوت‌هایی با محصولات مشابه در بازار دارد.

به طوری که محصولات موجود، فاقد هر دو قابلیت به‌طور همزمان هستند. همچنین کاربر محدود به استفاده از اسانس خاصی برای آن دستگاه نیست و حتی کاربران می‌توانند از اسانس گیاهان دارویی به منظور رایحه درمانی استفاده کنند.

پیش از این، اسپری‌های خوشبوکننده داخل خودرو قرار می‌گرفتند که بر اثر گرمای داخل خودرو منفجر می‌شدند. اما این دستگاه چنین خطری ندارد و سیستمی داخل آن تعبیه شده است که هوا را از محیط گرفته، آن را از داخل سیستمی خاص عبور داده و هوای مطبوع را داخل محیط پخش می‌کند و دیگر نیازی به اسپری مواد به محیط نیست و این کار را به‌طور خودکار انجام می‌دهد. در این مطبوع‌سازها، از فیلتر، اسانس، محفظه اسانس، فن و برخی قطعات الکترونیک دیگر استفاده شده است که هوا را از محیط گرفته و با گذشتن از این مراحل، هوای مطبوع را به محیط برمی‌گرداند.

نمونه‌های مختلف مطبوع‌سازها

نمونه‌های دیگری از این دستگاه هم برای خودرو طراحی شده‌اند که روی فیلتر ورودی خودرو نصب می‌شوند و دارای مخزن جداگانه بوده و از طریق وای‌فای کنترل می‌شوند. نمونه دیگری هم برای سرویس‌ های بهداشتی و منازل طراحی شده‌اند که از این میان، سه مدل به بازار عرضه و تجاری‌سازی شده‌اند که شامل نمونه خودرویی (k04)، منازل (K01)، سرویس‌های بهداشتی (K02) است و نمونه‌های دستگاه برای مساجد و آمفی‌تئاترها (K05)، اداره‌ها (K026) و K07 هم در طراحی اولیه باقی مانده است که امکانات دیگری مانند کیفیت‌سنج هوا را دارد و کیفیت هوای محیط را می‌سنجد.

در این دستگاه اگر هوای محیط از کیفیت لازم برخوردار نباشد، روی نمایشگری که برای آن تعبیه شده، نمایش و هشدار می‌دهد.

نمایشگرهای ال‌ای‌دی هم با رنگ‌های مختلف برای آن تعبیه شده که با وخیم‌تر شدن کیفیت هوا، ال‌ای‌دی‌های بیشتری روشن می‌شود تا افرادی که قادر به خواندن نیستند، با مشاهده آنها متوجه شوند. همچنین این دستگاه دما و رطوبت هوا را می‌سنجد و نشت گاز را هم هشدار می‌دهد و با اینترنت اشیا هم قادر به کنترل بوده و قابلیت مطبوع‌سازی هوا را هم دارد که یا برای خوشبوکردن هوا یا برای رایحه درمانی و عملکرد ضدمیکروبی استفاده می‌شود.

چهار مدل دیگر هم در حد نمونه و طراحی اولیه هستند که هنوز سرمایه‌های لازم برای بازاریابی و تولید آن تأمین نشده است. در حال حاضر، نمونه خودرویی دستگاه با نام HOOM-K04 در دیجیکالا با قیمت 195 هزار تومان به فروش می‌رسد.

عملکرد اسانس در دستگاه

به گفته شیخی، رایحه‌های متفاوتی برای این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توان به اسانس نعنافلفلی به ویژه برای کودکان، یاس، گل همیشه بهار، گل سرخ و غیره اشاره کرد که خواص متفاوتی را برای رایحه درمانی دارند.

شرکت ما همچنین تأمین‌کننده اسانس این دستگاه‌ها نیز بوده و کاربران می‌توانند اسانس‌های موردنیاز خود را از شرکت سفارش دهند و همچنین 5 سال خدمات پس از فروش و یک سال ضمانت کالا را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.

کاربران حتی می‌توانند از هر نوع اسانس یا حتی عطر و ادکلنی که داشته باشند برای این دستگاه‌ها استفاده کنند.

مخزن به گونه‌ای طراحی شده است که نصب ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توانند آن را پر کنند. در نوع دستگاه خودرویی، با چکاندن سه قطره اسانس روی فیلتر دستگاه، بین چهار روز تا یک هفته ماندگاری دارد.

یک اسانس کوچک 10 تا 15 گرمی که داخل دستگاه قرار می‌گیرد، بین 3 تا 5 ماه دستگاه قابل استفاده است البته در مدل‌های مختلف دستگاه و در فضاهای بزرگ‌تر، مخزن جداگانه‌ای برای مایعات تعبیه شده است که فیلتر و فن‌های بزرگ‌تر و تعداد فن‌های بیشتری دارد و حتی مواد داخل مخزن به طور خودکار پر شده و اسانس روی فیلتر پمپاژ می‌شود.


مدیر عامل فیدارالکترونیک پویا‌غرب می‌گوید: «نمونه‌های خارجی از این قبیل دستگاه‌ها هم وجود دارد اما هر کدام دارای ایرادهایی هستند که تلاش کرده‌ایم در نمونه‌های داخلی شرکت، این مشکلات را برطرف کنیم. برخی از دستگاه‌های وارداتی، به صورت اسپری هستند که شیمیایی بوده و در عین مضر و سرطان‌زا بودن این مواد، در لحظه محیط را مطبوع نگه می‌دارند. اما محصول ما، با قابلیت کنترلی که دارد، به طور دائم می‌تواند محیط را مطبوع نگه داشته و از رایحه‌های گیاهان دارویی و نیز اسانس‌ها و مایعاتی استفاده می‌شود که خاصیت درمانی و ضدمیکروبی دارند.»

مطبوع‌ ساز هوا چگونه کار می‌کند؟

به گفته شیخی، در داخل این دستگاه‌های مطبوع‌ساز، یک سری فیلترهایی برای قسمت محفظه اسانس طراحی شده که هرگاه چند قطره از اسانس روی این فیلترها ریخته شود، بین 3 تا 10 روز ماندگاری دارد.

هنگام خرید، یک اسانس هم به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار می‌گیرد که سه تا چهار ماه قابلیت استفاده و ماندگاری دارد. قیمت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های موجود در بازار به مراتب پایین‌تر بوده و ماندگاری بالاتری دارد.

این دستگاه قابلیت شارژ یک گوشی را دارد که می‌توان از کابل‌های رابط هم استفاده کرد. شارژر خروجی به نسبت مصرف دستگاه تا 3 آمپر را جوابگوست. به‌طوری‌که دو گوشی را به طور همزمان شارژ می‌کند. اما کاربر باید از رابط برای این کار استفاده کند.

نمونه خودرویی دستگاه، فندکی بوده و مجهز به کابلی است که به دستگاه متصل شده و برق موردنیاز دستگاه را تأمین می‌کند و تبدیل ولتاژها را نیز انجام می‌دهد. در دستگاه‌های غیرخودرویی نیز چنین سیستمی با قابلیت‌های مختلف طراحی شده است.

برای فضاهای اداری و غیره، دستگاه‌هایی با سایز بزرگ‌تر طراحی شده و قابلیت کنترل با گوشی هوشمند نیز به آن افزوده شده که کاربران می‌توانند با نرم‌افزاری که روی گوشی نصب می‌کنند، آن را کنترل و تنظیم کنند که چه ساعت‌هایی روشن شود و چه مقدار پاشش در محیط داشته باشد؛ به‌طورکلی از اینترنت اشیا در آن استفاده می‌شود.

در ایران به دلیل چهارفصل بودن هوا، برخی استان‌ها گرما و رطوبت بالایی دارند و طبیعتا در فضای گرمسیر، بخار مایعات بیشتر بوده و کاربرانی که در این مناطق زندگی می‌کنند حتی با کمک نرم‌افزار می‌توانند مقدار پاشش اسانس را هم در محیط کنترل کنند.

راه‌های ارتباطی با شرکت «فیدار الکترونیک پویا غرب» 

اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب: fidarelc
ایمیل: fidarelc@gmail.com و fidarelc@yahoo.com
تلفن تماس: 09227674419
آدرس: کرمانشاه، سه راه 22 بهمن، ساختمان پارک علم و فناوری، شرکت فیدار الکترونیک پویاغرب.

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها